Viitorul presei: cum se pregătesc ziarele pentru iPad

Cunoscutul consultant media american Mario Garcia vorbeşte azi la Bucureşti pentru prima oară despre iPad, inovaţia celor de la Apple despre care consideră că va schimba modul în care facem presă şi consumăm presă. „Cum putem plăti pentru jurnalismul de calitate?”, este una dintre marile întrebări pe care industria media şi le pune în momentul de faţă, susţine consultantul media american Mario Garcia. „Din acest punct de vedere, iPad e un pas înainte

Cunoscutul consultant media american Mario Garcia vorbeşte azi la Bucureşti pentru prima oară despre iPad, inovaţia celor de la Apple despre care consideră că va schimba modul în care facem presă şi consumăm presă.

„Cum putem plăti pentru jurnalismul de calitate?”, este una dintre marile întrebări pe care industria media şi le pune în momentul de faţă, susţine consultantul media american Mario Garcia. „Din acest punct de vedere, iPad e un pas înainte în încercarea de a găsi un mod de a monetiza conţinutul de calitate”, explică dr. Garcia. „iPad ne aduce foarte aproape de filosofia iTunes – descarci doar ceea ce consumi”, consideră Garcia.

Ce face unic ziarul tău?

Fiecare ziar din lume are o secţiune sau o zonă editorială care o diferenţiază. Iar asta nu e reprezentată de ştirile internaţionale, de cele mai multe ori, susţine Garcia. „De aceea, pentru a avea viitor, fiecare redacţie trebuie să răspundă la întrebarea „Ce facem mai bine decât alţii şi ce putem vinde din asta?””, spune Mario Garcia.

UPDATE
„O poveste se naşte şi moare online”

„În anii ’60, când am intrat în presă ca reporter, mi s-a spus să nu cumva să încep un articol până nu am toate datele”, povesteşte Mario Garcia. Lucrurile s-au schimbat radical, consideră consultantul american. „Acum începi o poveste cu ce ai, pentu că altfel dă altcineva ştirea. Dai câteva rânduri, peste câteva minute faci un update, mai pui câteva rânduri şi astfel se dezvoltă povestea”, spune Garcia. El prezintă trei paşi în dezvoltarea editorială a unui subiect: alerta mobilă, apoi un articol online şi povestea de a doua zi din print.

„Cine ţine o poveste departe de online pentru a o pune pe ziar a doua zi nu înţelege încotro merge presa”, este sentinţa lui Mario Garcia. „Sunt mulţi editori şi şefi de redacţii care nu înţeleg că poveştile se nasc şi mor online şi că a doua zi în print trebuie să vii cu o altfel de poveste. Din păcate, poţi face redesign unui ziar, dar nu şi unui şef de ziar”, glumeşte Mario Garcia.

UPDATE 2
Jurnalistul, responsabil în succesul de business al ziarului

„Acum nu mai poţi zice, ca jurnalist, că eşti un artist şi nu te interesează cum se vinde ziarul şi din ce trăieşte ziarul. E un teritoriu nou pentru jurnalist să se peocupe de cum face bani instituţia la care lucrează. El se pricepe cel mai bine la acest business, nu trebuie să se bazeze doar pe oamenii de la vânzări”, este unul dintre cele mai surprinzătoare sfaturi ale lui Mario Garcia.