Mircea Ursache (ASF): Tot ce va însemna privatizare în România ar trebui să se deruleze numai prin piaţa de capital

Intrarea României pe lista ţărilor care trec de la o piaţă de capital de frontieră la una emergentă a deschis şi apetitul politicului pentru dezvoltarea acestui sector al economiei, fapt care arată că decidenţii au înţeles că finanţarea prin sistemul bancar, atât de lacomă în ultimii ani, trebuie înlocuită, susţine vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mircea Ursache, responsabil cu piaţa de capital.

„În momentul de faţă, cei 10 ani (de la intrarea României în Uniunea Europeană – n.r.) au marcat îmbunătăţiri pe piaţa de capital, cel puţin sub aspectul încrederii investitorilor, ca urmare a listărilor din ultimii ani, şi rezultatul a fost văzut. Acum trei luni agenţiile internaţionale de rating au acceptat România pe lista pieţelor care trec de la piaţă de frontieră la piaţă emergentă. Asta înseamnă de fapt şi o schimbare fundamentală în tipul de investitori care vor veni în piaţa românească. Al doilea mare câştig este că am deschis şi apetitul politicului”, a declarat Ursache, în cadrul unei conferinţe referitoare la evoluţia României de la aderarea la Uniunea Europeană până în prezent.

El a reamintit, în acest context, faptul că în Programul „România Competitivă”, lansat în această vară de Guvern împreună cu Academia Română şi cu Banca Naţională a României (BNR), unul din cele mai importante capitole se referă la piaţa de capital, la investiţia din piaţa de capital, fie că este vorba de investiţiile în acţiuni, fie de investiţi în emisiunile de gaze cu efect de seră.

„Reprezentanţii pieţei de capital, fonduri de investiţii, brokeri, fonduri mutuale, administratori de fonduri, se reunesc mâine (joi-n.r.) la Bucureşti pentru a discuta premisele problemelor de implementare a legislaţiei europene referitoare la piaţa de capital în România. (…) Asta înseamnă că lumea realizează că finanţarea prin sistemul bancar, atât de lacomă cum a fost în ultimii ani, trebuie înlocuită”, a mai spus Ursache.

Totodată, reprezentantul ASF susţine că, pe viitor, tot ce va însemna privatizare în România ar trebui să se deruleze numai prin piaţa de capital, „singura corectă, onestă, în care investitorii să fie convinşi că gestiunea lor va fi una în folosul profitului”.

Mitroi (ASF) despre plafonarea preţurilor RCA: Sper să scăpăm de tarife până pe 19 mai; nu depinde de mine

Paul Mitroi, director Direcţia Reglementare Autorizare din Autoritatea de Supraveghere Financiară a adăugat că noul Parlament va decide în privinţa ordonanţei care plafonează tarifele RCA, putând merge în continuare pe aceeaşi abordare sau pe o nouă lege. "Sper să scăpăm de tarife până pe 19 mai dar nu depinde de mine. Parlamentul este cel care decide. Ştim că ordonanţa a ajuns şi ea la Parlament, există un proiect de lege. Cred că noul Parlament va decide cum va proceda. E clar că, dacă aprobă ordonanţa, se merge în continuare pe aceeaşi abordare. Dacă Parlamentul va aproba un nou proiect de lege, de fapt va da o lege în acest sens, atunci consecinţa logică este că ordonanţa va trebui şi ea anulată. Probabil că proiectul de lege respectiv va încerca să menţină nişte principii general valabile care sunt în conformitate cu legislaţia europeană", a spus Paul Mitroi.
Noile tarife RCA, adoptate la începutul lunii noiembrie în Guvern, au intrat în vigoare de vineri pentru o perioadă de şase luni, acestea urmând să fie aplicate de societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie. În cazul persoanelor fizice, o primă maximă RCA de 3.087 lei ar urma să fie plătită de un şofer care are mai puţin de 25 de ani şi conduce o maşină de peste 2.500 cmc, iar cea mai redusă primă RCA, de 541 lei, va fi achitată de un şofer cu vârsta de peste 60 de ani de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 – 1.400 cmc. În cazul autovehiculelor destinate transportului de marfă, o persoană fizică va plăti între 749 lei, pentru o masă maximă mai mică de 2,3 tone, şi 2.979 lei pentru un autovehicul de peste 16 tone.

În cazul persoanelor juridice, pentru autovehicule cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri prima RCA variază între 885 lei şi 1.285 lei, iar pentru autovehiculele destinate transportului de marfă între 943 lei şi 7.534 lei pentru maşinile de peste 16 tone.

 

Sursa: Agerpres