Un municipiu din România primește finanțare europeană de peste 5,6 milioane de euro

Un municipiu din România primește finanțare europeană pentru refacerea infrastructurii. Este vorba despre fonduri nerambursabile de peste 5,6 milioane de euro.

Fonduri sunt oferite pentru refacerea infrastructurii de pe principala arteră rutieră ce străbate municipiul Târgu Mureş, precum şi o parte din străzile laterale, printr-un contract semnat de primarul Dorin Florea şi de directorul general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională (ADR) Centru, Simion Creţu.

„Un nou contract de finanţare nerambursabilă semnat de către ADR Centru şi Primăria Municipiului Tîrgu Mureş va asigura investirea a peste 31 milioane de lei pentru un serviciu eficient de transport public în zona Vest – Centru a localităţii, până în decembrie 2023. Contractul de finanţare nerambursabilă semnat de către primarul municipiului Tîrgu Mureş, domnul Dorin Florea, şi domnul Simion Creţu, directorul general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru, prevede refacerea infrastructurii de pe principala arteră rutieră ce străbate municipiul, strada Gheorghe Doja, precum şi o parte din străzile laterale, pe o suprafaţă de peste 100.000 mp”, se menţionează în comunicatul dat publicităţii de ADR Centru.

Proiectul cu titlul „Reamenajarea infrastructurii pe coridorul deservit de transportul public local pe zona Vest – Centru a Municipiului Tîrgu Mureş” are o valoare totală de peste 31,8 milioane de lei, din care valoarea finanţării nerambursabile este de aproape 25,6 milioane de lei, respectiv 5.672.963,98 de euro. Fondurile nerambursabile alocate provin din bugetul POR 2014-2020, gestionat la nivel regional de ADR Centru.

„Municipiul Tîrgu-Mureş urmăreşte prin proiectele de dezvoltare urbană pe care le realizează să încurajeze tranziţia cetăţenilor de la o mobilitate bazată pe utilizarea autoturismelor la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, pe utilizarea bicicletei sau a transportului public în comun ca mijloace de deplasare, reducerea utilizării autoturismelor, în paralel cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante. Pentru atingerea acestui obiectiv am semnat deja mai multe contracte de finanţare, municipiul având la dispoziţie un buget de peste 31 milioane euro fonduri nerambursabile Regio, în perioada 2014-2020. (…) În vederea dezvoltării oraşului şi a creşterii calităţii vieţii locuitorilor, este necesară asigurarea unui sistem de transport eficient şi durabil, care va susţine atât reducerea emisiilor de carbon şi un trafic mai fluid, dar şi dezvoltarea economică a municipiului”, a declarat, potrivit comunicatului, Simion Creţu.

Prevederile proiectului

Proiectul de finanţare propune un complex investiţional cu mai multe tipuri de lucrări de modernizare ce vizează carosabilul, zonele pietonale, infrastructura velo şi aliniamente de spaţiu verde şi vegetaţie, amplasate pe traseul Gheorghe Doja şi o parte din străzile laterale.

De asemenea, pe parcursul perioadei de implementare a proiectului este prevăzută refacerea părţii carosabile pe o lungime de 3,87 kilometri.

Tronsonul Str. Budiului – Piaţa Victoriei va fi prevăzut cu două benzi pe sens. Pe acest tronson, banda dedicată de transport pentru circulaţia autobuzelor nu va fi separată fizic de carosabil, dar se va marca distinct pentru traficul în comun, în perioada orelor de vârf mijloacele de transport în comun având prioritate.

Pe tronsonul Str. Recoltei – Str. Budiului vor fi prevăzute două benzi pe sens de 3,5 metri lăţime şi o bandă separată cu lăţimea de 3 metri, dedicată circulaţiei mijloacelor de transport public. Se vor amenaja trotuare pe o suprafaţă de 13.986 metri pătraţi.

Piste pentru bicicliști

Totodată, în bugetul proiectului sunt prevăzute lucrări de execuţie de piste de ciclişti pe o suprafaţă de 1.992 metri pătraţi.

Pentru pistele destinate traficului velo, acestea se vor delimita de suprafaţa carosabilă cu borduri prefabricate, respectiv cu stâlpi de delimitare. Pistele pentru ciclişti se vor separa de suprafaţa carosabilă prin colorarea distinctă cu culoarea verde. Se vor delimita cu marcaj continuu către zona pietonală rămasă pe trotuar, cu separatoare fizice de zona verde şi cu stâlpi de partea carosabilă a străzii.

De asemenea, pe parcursul implementării proiectului, se vor amenaja şi intersecţiile existente pe stradă, astfel încât pistele pentru ciclişti să aibă continuitate.

Zona intersecţiilor de străzi şi trecerile pentru pietoni se vor amenaja conform normativelor.

Între suprafaţa carosabilă şi trotuare/piste de ciclişti se va amenaja zona verde prin menţinerea spaţiului existent, respectiv pe o suprafaţă de 2.176 metri pătraţi.

Tot din bugetul proiectului mai sunt prevăzute lucrări de modernizare a instalaţiei de iluminat public şi construirea de canalizaţii reţele subterane, precum şi montarea de corpuri de iluminat pentru trecerile de pietoni.

Data estimată de finalizare a proiectului este 31 decembrie 2023.