Stephan Breschan, BMW: „În criză ar trebui investit mai mult în marketing”

Directorul general al BMW Group România este optimist. Stephan Breschan consideră că piaţa auto românească îşi va reveni, cu siguranţă, în 2010, urmând ca până în 2015 să revenim la vânzări de peste 350.000 de unităţi anual. Deşi a trecut printr-un an greu, compania sa continuă investiţiile pentru ca în 2010 marca BMW să redevină liderul segmentului premium. Capital: Care sunt perspectivele pieţei până la sfârşitul acestui an? Cum vedeţi 2010? Stephan Breschan:

Directorul general al BMW Group România este optimist. Stephan Breschan consideră că piaţa auto românească îşi va reveni, cu siguranţă, în 2010, urmând ca până în 2015 să revenim la vânzări de peste 350.000 de unităţi anual. Deşi a trecut printr-un an greu, compania sa continuă investiţiile pentru ca în 2010 marca BMW să redevină liderul segmentului premium.

Capital: Care sunt perspectivele pieţei până la sfârşitul acestui an? Cum vedeţi 2010?

Stephan Breschan: Suntem într-o situaţie dificilă. Dacă întrebaţi acelaşi lucru 10 persoane probabil o să obţineţi zece răspunsuri diferite. Eu sunt chiar optimist. Nu spun însă că economia şi piaţa auto îşi vor reveni în următoarele trei luni. Cred că acestea vor avea rezultate similare ca şi ultimele. Noi suntem norocoşi pentru că lansăm două noi modele, BMW X1 şi Seria 5 GT, care ne vor ajuta să avem vânzări bune. Şi celelalte modele merg bine, mai ales X5 şi X6. Mai bine de 50% din vânzări sunt realizate cu aceste modele.
În 2010 cred că piaţa îşi va reveni uşor. Poate nu în prima jumătate, dar semestrul doi ar trebui să fie clar mai bun. Am dicutat cu câţiva economişti de aici, din România, şi ei nu erau la fel de optimişti. Ei consideră că şi în 2010 vom avea aceeaşi piaţă ca şi în 2009. Cel mult. Eu cred că a doua jumătate a lui 2010 va face ca vânzările pentru tot anul să fie mai mari decât cele din 2009. În 2011 sunt sigur că va fi mult mai bine.

Capital: Considerati că piaţa românească va mai ajunge vreodată la valorile din 2007-2008? Când?

S.B.: Vorbiţi despre o perioadă incredibilă. Nu eram încă în România şi urmăream din afară această evoluţie. A fost o creştere prea rapidă. Potenţial de revenire există. Piaţa va reveni la acele valori, dar nu la fel de repede ca în trecut. Şi asta e bine. E mai sănătos aşa. Abia în 2015 cred că se va ajunge la cele 350.000 de unităţi de care vorbiţi.

Capital: Aveţi în reţea dealeri care au renunţat la afacerile cu maşini în ultimul an sau care au anunţat importatorul privind un inevitabil faliment?

S.B.: Nu avem dealeri care să fi închis afacerile. E drept că acestea merg în jos şi nu e uşor pentru ei, mai ales că acum au şi o criză de lichidităţi.

Capital: Credeţi că veţi înregistra profit anul acesta?

S.B.: Dealerii cu siguranţă nu vor avea profit. Norocul nostru este că vânzările cele mai mari sunt cele ale modelelor X5 şi X6, care au preţuri mari şi, desigur, şi marjele de profit sunt mai bune. Dacă noi, ca importator, vom fi încă bine, dealerii, cu mici excepţii vor înregistra mici pierderi.

Capital: Credeţi că ideea dealerilor de maşini noi de a vinde şi vehicule de ocazie este bună? Îi ajută?

S.B.: E loc de creştere pe piaţa second-hand. Acum e chiar mai bine să vinzi astfel de maşini pentru că au un preţ accesibil. Probabil, şi noi vom intra în această afacere, oferind clienţilor garanţie şi servicii post-vânzare.

Capital: Forţaţi de criză, majoritatea importatorilor au tăiat în special din costurile de promovare. Specialiştii în publicitate consideră aceasta o mare greşeală. Care este opinia dumneavoastră?

S.B.: Ar trebui să fie pe dos. În vremuri de criză ar trebui să investeşti mai mult în marketing. Dacă ai bani, desigur. Noi chiar avem acum o campanie „Joy” cu care am cheltuit enorm în România. Unii chiar mă întreabă de ce ne focusăm numai pe brand şi nu pe reduceri de preţ cu această campanie.

Capital: Vorbeaţi de preţuri. Credeţi că preţurile mai pot scădea? La ce să ne aşteptăm?

S.B.: Mai jos decât acum nu cred că se poate. Noi, cel puţin, nu mai putem coborâ preţurile. Vor începe să crească, iar la începutul lui 2010 toată lumea va avea preţuri ceva mai mari.

Capital: Vă propun un scenariu. Să zicem că suntem în august 2008 şi ştim că suntem în pragul unei crize care va reduce piaţa cu 50%. Ce măsuri aţi lua pentru a vă proteja afacerea?

S.B.: Poate că şi în august era prea târziu. Şi atunci, ca şi acum, m-aş fi axat pe satisfacerea clienţilor. Asta te poate menţine la un nivel bun chiar şi în timp de criză. Dacă depăşim aşteptările clienţilor, cu siguranţă ei vor reveni la noi în loc să meargă la un concurent.

Capital: Dar BMW spune că face asta de mult timp.

S.B.: Mai e loc de mai bine. Sunt lucruri mici, dar importante pe care clienţii nu le uită.

Capital: Alţi importatori mi-au spus că ei ar fi încercat întâi să scape de stocuri.

S.B.: Stocurile au fost o problemă, e adevărat, dar acum nu mai avem astfel de griji. Şi asta e bine.

Capital: Scăderea preţurilor din prima parte a acestui an a fost destul de bruscă. Clienţii se întreabă care au fost de fapt preţurile reale la care ar fi trebuit vândut un automobil: cel din 2008 sau cel din, să zicem, aprilie-mai 2009? De unde s-a tăiat ca să poată fi reduse preţurile?

S.B.: Nu am vândut niciodată maşini sub preţul de producţie. Cât am avut stocuri am fost nevoiţi să facem reduceri, dar nu atât de mari. Fiind un brand premium avem clienţi poentru care discountul nu e totul. Ei vor ceva mai bun, vor mai mult, nu neapărat preţuri mici.

Capital: Vă rog să caracterizaţi clientul român prin comparaţie cu cel vest-european. Care sunt diferenţele?

S.B.: Românii sunt foarte atenţi la marcă şi la calitate. În vest, asta se întâmpla acum 10 ani. Clienţii români sunt mai greu de mulţumit pentru că vor o valoare foarte mare pentru preţul plătit.

Capital: Consideraţi că preluarea activităţilor de import de la fostul reprezentant al mărcii în România a fost o idee benefică? Există vreo diferenţă vizibilă în activitatea mărcii?

S.B.: Pentru clienţi nu ar trebui să se simtă o diferenţă majoră. Fostul importator, Automobile Bavaria a făcut o treabă foarte bună aici şi încă face din postura de dealer. Noi încercăm să asigurăm dealerilor noştri o susţinere mai bună decât atunci când ne aflam la Munchen.

Capital: Concurenţa dintre Mercedes, BMW si Audi este destul de stransa. Cei de la Audi declara deja ca in 2015 vor depasi concurentii directi gratie unor investitii de 10 mld. Euro in R&D. Cum vedeti dvs. aceasta situatie?

S.B.: Am mai auzit acest anunţ acum câţiva ani. Şi Audi şi Mercedes au spus că ne vor detrona de pe primul loc pe piaţa premium. Nu au reuşit. Acum spun că o să facă asta în 2015. Atunci vor trebui să facă o nouă rectificare spunând 2020 şi aşa mai departe. E adevărat că avem o concurenţă puternică dar avem şi avantajul noilor tehnologii Efficient Dynamics care înseamnă motoare foarte performante cu emisii foarte scăzute. La acest capitol şi Mercedes şi Audi sunt încă în spatele nostru. De exemplu, pentru fiecare maşină vândută BMW cheltuie 1.000 de euro. Nimeni nu mai face asta.

Capital: Parcă spuneaţi acum câteva săptămâni că BMW va redeveni marca numărul unu pe piaţa premium. Cum şi când o să obţineţi asta?

S.B.: E adevărat că în România nu suntem primii, dar rezultatele din ultimele luni sunt încurajatoare, iar noile modele ne vor ajuta şi mai mult. Cred că încă din acest semestru vom redeveni lideri. Doar pe semestru nu pe tot anul pentru că avem de remontat o diferenţă destul de mare. Anul viitor sigur vom fi numărul unu.

Capital: De ce credeţi că est-europenii, mai ales românii, sunt mai tentaţi de maşinile germane decât de altele?

S.B.: Asta vine din istorie. Industria germană a oferit calitate foarte bună şi a avut şi o imagine bună.

Capital: Aţi sosit doar de câteva luni în România. Ce părere aveţi despre ţară?

S.B.: Cinstit, mă aşteptam la ceva diferit. Nu ştiam că aţi atins un nivel atât de ridicat. Bucureştiul poate fi comparat cu Paris şi New York. Puteţi fi foarte mândri de Bucureşti, dar şi de mare şi de munţi. Am apucat să văd Braşovul şi Sibiul. Sunt extraordinare. Cred că turismul va înflori aici.

Capital: Pun pariu că până la Braşov aţi ajuns foarte greu. Ce părere aveţi despre infrastructură?

S.B.: Trebuie lucrat mult. Să conduci maşina în România este, cum să spun, o provocare.

CINE ESRE STEPHAN BRESCHAN

Al doilea director general al reprezentanţei BMW din România în numai un an, Stephan Breschan şi-a luat funcţia în primire pe 14 septembrie. Breschan vine din China, unde a ocupat poziţia de director al „Biroului Local BMW China Nord” şi al BMW China Training Academy. Născut în Austria, are 19 ani de experienţă în industria auto, lucrând în ţara natală, Ungaria şi, în ultimii 3 ani, în China.

Stephan Breschan a urmat cursuri la University of Business Science din Vienna, University of Nebraska – SUA, Ecole supérieure des sciences commerciales d´anger – Franţa şi University of Central Florida – SUA.

DETALII:
Citeşte şi Michael Grewe, Mercedes Benz România: „Calitatea tranzacţiilor este mai importantă decât cota de piaţă”.