Printre dinozauri: gama Renault RS

Epoca mașinilor sport cu propulsoare clasice apune. Sportivele „verzi“, hibride sau electrice, urcă în lanțul trofic. Renault Sport se agață însă de puținii adepți ai masculinității.

Asemeni dinozaurilor, hatch­backurile sportive par a fi pe cale de dispariție. Cu ceva ani în urmă, rar reușeai să pleci de la un semafor fără ca un RS, ST sau GTi să țâșnească dintre mașini ajungând primul în cealaltă parte a intersecției. Este vremea „sportivității verzi“. Mărci de top în domeniu, precum Ferrari sau Porsche, anunță mașini cu puteri uimitoare, dar cu un consum de motoretă, bazându-se pe combinația dintre un motor classic și unul electric. Nici prețul tot mai mare al carburantului nu dă mari speranțe iubitorilor de adrenalină pură. Cu toate acestea, inginerii diviziei Renault Sport a producătorului francez par a avea niște atuuri în mânecă. Mizând pe masculinitate ca  antonim al efeminării mașinilor, aceștia au readus în atenție un trio care are încă resurse suficiente pentru a trata cu dispreț utilizatorii de KIA Picanto, Fiat 500 sau Opel Adam.

Micul sprinter
Cel mai mic exponent al gamei RS, Twingo, nu este altceva decât versiunea cel mai ușor de înghițit de către adepții curentului „verde“ și al downsizing-ului. Motorul aspirat de 1.6 litri care dezvoltă 133 CP, aflat sub capota micului vehicul, îl transformă, atunci când este pus  serios la treabă, într-o mică rachetă. E drept că pentru asta șoferul are ceva de muncit pentru că reacția propulsorului la comenzi pare un pic întârziată pentru un model sport. Cu toate acestea, odată pus pe drum, Twingo RS este mult mai stabil și mai manevrabil decât te-ai aștepta de la un model din clasa A. Spre deosebire de modelul de serie, Twingo RS este dotat standard cu șasiu Renault Sport, jante de 16 inci din aliaj, eșapament și scaune profilate RS, climatizare automată și sistem multimedia în care, opțional, poate fi inclus modulul RS Monitor. Conform oficialilor Renault, prețul de bază este de 16.000 de euro.

Megane cu mușchi
La cealaltă extremitate a gamei RS găsim modelul Megane Coupé care, pentru a fi înnobilat cu titulul RS, a primit un propulsor turbo de 2 litri ce dezvoltă nu mai puțin de 265 CP. În plus, față de un Megane Coupe obișnuit, varianta sportivă are în dotarea de serie șasiu RS, un sistem ESP avansat care poartă numele Renault Sport Dynamic Management,  ambianță interioră și exterioară RS și un difuzor-spate împrumutat de la mașinile de Formula1. Totul pentru 25.500 de euro, sumă care poate părea mare doar dacă faci comparație cu un vehicul de serie largă. În raport cu modele sport ale altor mărci, Megane RS se poate lăuda cu raport destul de corect prestații/preț.
Vedeta gamei
Pentru cunoscători, adevăratul exponent al gamei RS este modelul Clio 200 EDC. Dotat cu un motor de 1.6 litri care dezvoltă 200 CP, cu o cutie EDC cu dublu ambreiaj, șasiu RS, eșapament cu ieșire dublă și sistem RS Drive, modelul are toate atuurile pentru a atrage privirile colegilor de trafic și pentru a transforma un simplu șofer într-un adevărat pilot. Desigur, dacă are inima tare și reacții ferme. Dacă modelul „de bază“ costă 22.000 de euro, varianta testată de Capital a inclus opțional câteva elemente destul de costisitoare, dar importante, precum pachet CUP și RS Monitor 2.0.



 "Acest articol a apărut în ediţia print numărul 41 a revistei Capital din săptămâna 14 octombrie -20 octombrie 2013"