Porsche Panamera: un bolid la fel de fioros, dar pentru familişti

Conducerea unui autoturism se regăseşte în dicţionar la cuvântul „a şofa“. În cazul Panamera, singurul verb care exprimă corect experienţa trăită la volan este „a pilota“. Odată cu apariţia primelor imagini-spion cu Porsche Panamera, la sfârşitul anului 2008, forumurile pa­sionaţilor au luat foc. „Nu poate fi un Porsche... E din alt film...  Au înnebunit... Îşi bat joc de istoria mărcii...“ Sunt doar câteva dintre reacţiile de a

Conducerea unui autoturism se regăseşte în dicţionar la cuvântul „a şofa“. În cazul Panamera, singurul verb care exprimă corect experienţa trăită la volan este „a pilota“.

Odată cu apariţia primelor imagini-spion cu Porsche Panamera, la sfârşitul anului 2008, forumurile pa­sionaţilor au luat foc. „Nu poate fi un Porsche… E din alt film…  Au înnebunit… Îşi bat joc de istoria mărcii…“ Sunt doar câteva dintre reacţiile de atunci ale celor care consideră brandul german sinonimul performanţelor sportive şi al luxului ţinut în frâu pentru a nu deveni kitsch.  Alţii, mai ponderaţi, au preferat să aştepte intrarea pe piaţă a noului model pentru a decide ce reprezintă pentru ei Panamera. Pe 12 septembrie 2009, bolidul cu patru uşi şi patru locuri a pornit către primii clienţi, iar opiniile fanilor mărcii au devenit deodată mai nuanţate. Mulţi au înţeles că Panamera este un Porsche care se adresează în special celor care, devenind familişti, au fost nevoiţi să abandoneze în garaj mai micile şi mai sprinţarele Cayman, 911 sau Boxster atunci când trebuie să plece cu restul familiei în concediu sau în vizită. Iar dacă până anul trecut Porsche pierdea aceşti clienţi în favoarea concurenţilor de la BMW, Mercedes sau Audi, decizia companiei de a extinde gama către un Gran Turismo s-a dovedit a fi mai mult decât logică.

Curioşi să descoperim motivele atâtor polemici şi beneficiind de invitaţia de a testa întreaga gamă a constructorului auto german cu ocazia Porsche Spring Roadshow Eastern Europe, am ales să stârnim cei 400 de cai de sub capota unui Panamera 4S. Cum opiniile despre designul exterior sunt, de fiecare dată, subiective, Porsche fiind deja cunoscut ca un constructor care încearcă să nu-şi surprindă clienţii fideli cu schimbări bruşte de interpretare a conceptului exterior, vom trece peste prima impresie. Pentru cei care au mai condus un Porsche, adevărata surpriză survine de îndată ce ai pătruns în habitaclu. Spaţiul interior nu a fost niciodată un atu al maşinilor sport şi, cu atât mai puţin, al mărcii Porsche. Ei bine, în Panamera este loc berechet.  Ba, mai mult chiar, spre deosebire de Cayman sau 911, la care accentul era pus pe siguranţă şi sportivitate, în Panamera confortul rivalizează fără doar şi poate cu cel oferit de de-acum rivalii Mercedes-Benz şi BMW.

Mai puţin agreabil este momentul în care încerci să te familiarizezi cu comenzile. Inginerii şi designerii de la Porsche par să fi tras puţin cu ochiul în curtea celor de la Saab atunci când au decis să înconjoare şoferul cu butoane. Sunt atât de multe, încât timpul necesar pentru a înţelege la ce foloseşte fiecare devine enervant de lung. PCM, PSM, PASM, Sport, Sport Plus şi încă vreo 20 de astfel de coduri îţi invadează creierul înainte de a ajunge să te bucuri de ceea ce are, în special, de oferit un Porsche: sportivitate şi exclusivism.

Odată pornit la drum însă, toate frustrările dispar. Răgetul turbat al motorului, atât de prezent în Cayman, 911 sau Boxster, se transformă într-un mormăit ameninţător în cazul Panamera. Apreciata transmisie cu dublu ambreiaj PDK schimbă treptele insesizabil, convertind perfect impulsurile transmise de şofer prin pedala de acceleraţie. Doar acul turometrului se zbate înnebunit atunci când şoferul apasă brusc pedala, pentru că transmisia „a simţit“ că este nevoie de un plus de putere şi a trecut din treapta a şasea într-a doua. Totul, fără efort sau zvâcnituri violente.

În plin fuleu, Panamera îşi răsfaţă şoferul cu o stabilitate aproape fără reproş, chiar şi în viraje. La peste 130 km/h, înconjurat de zecile de butoane şi îmbrăţişat de scaunul confortabil, senzaţia că te afli într-o maşină se estompează, făcând loc unui sentiment rezervat doar celor cu brevet de aviator în buzunar. Nu te mai afli în habitaclul unei maşini, ci într-un cockpit. Cei pentru care cifrele sunt mai importante decât plăcerea de a pilota trebuie să ştie că performanţe cum sunt viteza maximă de 282 km/h sau acceleraţia 0-100 km/h în cinci secunde, combinate cu plăcerea de a călători la business class au un preţ. Şi nu unul oarecare. Cele cinci versiuni Panamera au preţuri de catalog de 81.101 euro (Panamera), 89.480 euro (Panamera 4), 100.374 euro (Panamera S), 108.374 euro (Panamera 4S) şi 142.274 euro (Panamera Turbo).

Proiectat ca o maşină sport cu patru uşi, modelul Panamera îmbină sportivitatea cu spaţiul şi confortul unui Gran Turismo

 

Mai mult de 30 de butoane sunt plantate numai în preajma levierului cutiei PDK. Înainte de a conduce Panamera, ai nevoie de un training serios