Pomigliano d`Arco, dovada că Fiat nu a renunțat la „mașina italiană” I FOTO

Grupul italian Fiat, dramatic lovit de criza de pe piața auto, încearcă din răsputeri să arate lumii că are încă resurse pentru a își asigura viitorul. Șeful grupului, Sergio Marchionne, a decis să folosească lansarea mondială a noului Panda pentru a arăta presei din întreaga lume una dintre cele mai moderne uzine auto. Modernizarea fabricii Pomigliano d`Arco a costat aproape 800 de milioane de euro.

La jumătatea lunii decembrie, când majoritatea producătorilor auto se pregăteau de o bine-meritată vacanță de iarnă, italienii de la Fiat au pus la punct o adevărată lovitură de imagine: câteva mii de jurnaliști au fost invitață la Napoli atât pentru a testa noul Panda cât, mai ales, pentru a vedea cu proprii ochi cum arată cea mai performantă uzină Fiat din lume.
La vreo 20 de kilometri de Napoli, în umbra Vezuviului, uzina Pomigliano d`Arco apare ca o oază de ordine, curățenie și liniște. Asta în ciuda grupului de protestatari care agită steaguri ale sindicatelor la câțiva pași de poarta fabricii solicitând condiții de lucru mai bune pentru colegii lor din alte unități de producție italiene, oprirea concedierilor și majorarea salariilor. Contrastul dintre obscuritatea și decadența străzilor din vivantul Napoli și strictețea teutonă care domnește în interiorul halelor fabricii Fiat este izbitor. Totul, de la echipamentul de protecție al muncitorilor până la roboții care își rotesc haotic brațele prin aer sau cei care „plimbă” într-o ordine perfectă componente între liniile de montaj, pare nou, curat și incredibil de bine orgabizat. De altfel, conform lui Stefan Ketter, șeful diviziei de producție a grupului italian, „totul a fost testat și retestat. Pentru a fi convinși că modernizarea uzinei este una benefică și că totul va merge așa cum ne dorim am construit chiar și o «miniuzină» înainte de a începe totul. Un fel de sală de antrenament”. Oficialul Fiat a ținut să menționeze și că Pomigliano va servi drept «punct zero» al tuturor uzinelor grupului italian care vor intra în proces de modernizare. Mai mult chiar, aceleași tehnici vor fi aplicate și în fabricile Chrysler.
Suma de 800 de milioane de euro investită în retehnologizare și training pentru angajați era mai mult decât necesară dacă avem în vedere că uzina a împlinit deja 39 de ani și că producea până nu de mult maximum 150.000 de unități Alfa Romeo. Acum, de pe liniile de asamblare vor putea ieși anual cel puțin 270.000 de vehicule. Și, dacă în acest an pe poarta fabricii vor ieși numai versiuni Fiat Panda, în viitor aici vor putea fi asamblate autoturisme de toate dimensiunile pentru că, așa cum susțin oficialii italieni, aceasta este „cea mai flexibilă uzină din cadrul grupului”.
Uzina va ajunge din nou la capacitate maximă în primăvară când, de pe liniile de asamblare, vor ieși circa 1.050 de mașini în fiecare zi. Pentru producerea acestora, Fiat lucrează cu nu mai puțin de 186 de furnizori.
Modelul Panda, produs la Pomigliano d`Arco, se află la a treia generație. În paralel cu această nouă versiune, Fiat va menține în producție la Tychy, în Polonia, și versiunea anterioară care va fi comercializată dub denumirea de Panda Classic. Oficialii mărcii italiene se așteaptă la vânzări de 230.000 de unități Panda în 2012. Dintre acestea 180.000 – 190.000 vor fi din noua variantă, în timp ce restul vor aparține versiunii anterioare.