Noua autostradă din România. Despăgubiri record plătite de statul român

SURSA FOTO: Facebook, Asociația Pro Infrastructură

În acest an vor începe lucrările și pe tronsonul 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, parte din A1 București-Nădlac (Arad). Acesta este cel mai lung tronson dintre cele cinci de pe această porțiune, având o lungime de 37,4 kilometri, și se întinde între localitățile Cornetu (Vâlcea) și Tigveni (Argeș).

Despăgubire imensă plătită de stat pentru o expropriere la Șuici

CNAIR a emis un total de 676 de decizii de expropriere și despăgubire pentru persoane fizice și companii din județele Argeș și Vâlcea, referitoare la tronsonul 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești.

Cele mai multe exproprieri, respectiv 406, au fost înregistrate în patru comune din Argeș: Cepari (65), Sălătrucu (180), Șuici (110) și Tigveni (62). Restul de 270 de exproprieri sunt înregistrate în două comune din Vâlcea: Perișani (183) și Racovița (87). Valoarea totală a despăgubirilor acordate se ridică la 16,1 milioane lei.

Potrivit „Adevărul”, cea mai mare despăgubire acordată pentru acest tronson va fi pentru Hidroelectrica, pentru demolarea unei construcții industriale situate pe domeniul privat în comuna argeșeană Șuici. Construcția industrială are o suprafață de 4.566 de metri pătrați, iar valoarea despăgubirii este de 4,97 milioane de lei, reprezentând aproape o treime din totalul despăgubirilor acordate pentru exproprierile de pe acest tronson, cel mai lung din autostrada Sibiu-Pitești.

Alte milioane de lei tot la Șuici

De asemenea, în comuna Șuici se înregistrează o altă despăgubire semnificativă, în valoare de 2,2 milioane lei, acordată firmei Gadova Consulting pentru demolarea unei construcții industriale cu suprafața de 190 de metri pătrați.

În ceea ce privește persoanele fizice, cea mai mare despăgubire va fi acordată unei familii din comuna argeșeană Sălătrucu, în valoare de aproape 179.000 de lei, pentru demolarea unei case cu o suprafață de 94 de metri pătrați.

La polul opus, cea mai mică despăgubire acordată este de 17,25 lei, pentru un teren de 15 metri pătrați, tot din comuna argeșeană Sălătrucu.

În județul Vâlcea, cea mai mare despăgubire acordată este de 426.000 de lei, fiind destinată unei familii din comuna Perișani pentru demolarea unei anexe cu o suprafață de 565 de metri pătrați.

Lucrările la secțiunea 3 a autostrăzii Sibiu-Pitești trebuie să fie finalizate cel târziu în toamna anului 2027, valoarea lucrărilor fiind de 5,3 miliarde lei fără TVA.

Lotul 3 este cel mai lung tronson din toată autostrada

Webuild – Tancrad, compania de construcții desemnată pentru Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, a finalizat în ianuarie 2024 toate studiile de teren necesare, inclusiv cele arheologice, topografice și geotehnice. Proiectul va fi predat pentru obținerea autorizației de construire pe 15 aprilie 2024.

În același timp, echipele de construcție au început să organizeze șantierele în diverse puncte de pe viitoarea autostradă și să recruteze forță de muncă pentru implementarea proiectului. Peste 3.000 de lucrători vor fi implicați pe acest tronson.

12 kilometri de poduri, pasaje și viaducte

Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești se va întinde pe o distanță de 37,4 kilometri (fiind cel mai lung dintre cele cinci loturi), incluzând peste 12 kilometri de poduri, pasaje și viaducte, precum și mai mult de 25 kilometri de lucrări de consolidare. De asemenea, proiectul va cuprinde două noduri rutiere și un ecoduct care va traversa râul Olt, calea ferată și DN7. Constructorul estimează că vor fi realizate 4,5 milioane de metri cubi de săpătură, 3,5 milioane de metri cubi de umplutură și peste 50 de kilometri de piloți forați.

În cadrul proiectului se va construi și un tunel cu o lungime de 1,7 kilometri la Poiana (Vâlcea), care va fi cel mai lung tunel de autostradă din România. Această structură reprezintă o provocare atât din punct de vedere ingineresc, cât și din perspectiva construcției, având în vedere că vor fi necesare viaducte cu o înălțime de până la 40 de metri.

Este important de menționat că 85% din finanțarea totală pentru Autostrada Sibiu-Pitești provine din fonduri europene nerambursabile.

Secțiunea 1 (Sibiu-Boița) a viitoarei Autostrăzi Sibiu-Pitești, cu o lungime de 13,7 kilometri, este singura dintre cele cinci secțiuni care a fost finalizată până în prezent, la sfârșitul anului 2022. Contractul pentru proiectarea și execuția acestei secțiuni, în valoare de 612,6 milioane lei fără TVA, a fost semnat pe 14 aprilie 2019 între CNAIR și firma Porr Construct SRL. Lucrările au început în primăvara anului 2020 și au fost finalizate la 15 decembrie 2022.