Myron Kadel: «In 40 de ani nu am cedat vreunei presiuni»

din istoria ultimilor ani in evolutia jurnalismului american de afaceri?Myron Kandel: Cele mai interesante momente au fost toate scandalurile corporatiste, incepand cu cele de pe Wall Street si terminand cu cele mai actuale, din domeniul asigurarilor. Interesant este, insa, ca toate aceste scandaluri au izbucnit dupa ce balonul a explodat. Intrebarea este de ce mass-media nu a anticipat ce se intampla in acele companii inainte ca scandalurile sa izbucneasca. Cred ca jurnalismul de afaceri, cu de

din istoria ultimilor ani in evolutia jurnalismului american de afaceri?
Myron Kandel: Cele mai interesante momente au fost toate scandalurile corporatiste, incepand cu cele de pe Wall Street si terminand cu cele mai actuale, din domeniul asigurarilor. Interesant este, insa, ca toate aceste scandaluri au izbucnit dupa ce balonul a explodat. Intrebarea este de ce mass-media nu a anticipat ce se intampla in acele companii inainte ca scandalurile sa izbucneasca. Cred ca jurnalismul de afaceri, cu destule exceptii, nu face suficient de multe articole de investigatie.
Capital: Cum va explicati esecul jurnalistilor in descoperirea fraudelor din spatele unor companii, altfel prestigioase?
Myron Kandel: Multi m-au intrebat de-a lungul anilor cum poate un jurnalist sa scrie si sa prezinte publicului ce se intampla in viata unor companii, cand in majoritatea cazurilor tot ce are la dispozitie sunt rapoartele acestor firme. Si cum stii daca ele sunt adevarate? Iar eu le spuneam ca, desi jurnalistii pot si stiu sa citeasca printre randuri, exista organisme abilitate sa verifice situatia financiara a unei firme. Sa nu uitam, totusi, ca majoritatea companiilor sunt in regula, iar cazurile de care vorbim sunt doar exceptii. Cand suntem intrebati unde ati fost voi, jurnalistii, eu raspund ca da, intr-adevar, nu am dezvaluit ce se intampla in spatele unor companii, dar nici alte insitutii abilitate nu au facut-o, ca sa nu mai vorbim de analistii de pe Wall Street, care trebuiau sa protejeze interesele clientilor lor. Pe de alta parte insa, da, ziaristii ar fi trebuit sa traga un semnal de alarma, dar nu au facut-o.
Capital: Am citit intr-un articol ca General Motors, nemultumita de niste articole aparute in Los Angeles Times, si-a retras contractul de publicitate. Asa ceva am vazut in Romania. Este o practica curenta si aici?
Myron Kandel: Nu. Este foarte neobisnuit. Mie si colegilor mei nu ni s-a intamplat sa avem astfel de conflicte cu companii, dar cred ca retragerea publicitatii este o prostie pentru ca reclama nu este o favoare facuta publicatiei sau televiziunii respective. Scopul ei este sa ajunga la cititorii sau telespectatorii respectivi. Insa, in cazul publicatiilor mici, din orase mici, un client poate exercita presiuni asupra ziarului local pentru ca nu-i place cum se scrie despre el. Publicatiile mari pot si trebuie sa reziste acestor presiuni.
Capital: Ce se intampla daca descoperiti ca un ziarist a fost partinitor intr-un articol?
Myron Kandel: Primul instinct este sa-ti protejezi omul, pentru ca daca n-ai avea incredere in el, nu ati lucra impreuna. Pe de alta parte, daca vezi o tendinta de a fi partinitor, trebuie sa-l iei la intrebari. Sa nu uitam insa ca acuzatorul este cel care trebuie sa dovedeasca ce spune. Cateodata, companiile uita diferenta intre reclama si jurnalism. Este la fel de adevarat insa ca nu se glumeste cu reputatia unei companii sau a unei persoane. Trebuie sa te intrebi cine-ti spune lucrurile critice despre o companie: un rival, un angajat nemultumit. Orice ar fi, trebuie sa dai cuvantul si partii adverse.
Capital: In Romania au fost cazuri in care politicieni sau oameni de afaceri, dupa ce aflau de existenta unei investigatii, incercau sa opreasca un articol cu telefoane si presiuni? Ati avut astfel de cazuri?
Myron Kandel: Nici o publicatie care se respecta nu cedeaza in fata presiunilor unui client publicitar sau a unui politician, pentru ca-si pierde credibilitatea. Iar daca nu-si sprijina ziaristii, le pierde increderea. Nu poti avea integritate numai uneori, in acelasi fel in care o femeie nu poate fi doar putin gravida. Ori esti integru, ori nu. In 40 de ani de experienta nu am cedat vreunei presiuni. Pe vremea cand Ted Turner era inca propietarul CNN, a vrut sa preia controlul asupra CBS. Noi am criticat aceasta actiune intr-un reportaj, citand oameni care spuneau ca manevra respectiva nu-i o idee buna. Am fost avertizati ca lui Ted Turner n-o sa-i placa respectivul reportaj, insa, dupa difuzarea materialului, mi-a spus ca am facut un reportaj echilibrat, si asta in conditiile in care Ted Turner nu este o persoana timida.
Capital: In Romania exista multe companii media cu proprietari politicieni sau oameni de afaceri puternici. Multi se intreaba insa cum poti fi critic la adresa proprietarului, fara sa-ti pierzi slujba?
Myron Kandel: Sunt exemple cunoscute in industria media americana de conglomerate care incearca sa-si influenteze redactiile, iar asta este o problema, deoarece companiile media devin din ce in ce mai mari. Time Warner controleaza CNN, Disney detine ABC, General Electric are NBC, iar Rupert Murdoch controleaza FOX. Cred ca asta este o tendinta periculoasa. Dar pericolul cel mai mare este autocenzura, care are loc atunci cand sefii companiilor media nu vor sa-si supere patronul.
Capital: Poate ca una din intrebarile pe care jurnalistii ar trebui sa le-o adreseze sefilor atunci cand simt ca apar presiuni este aceea pe care Al Pacino o rosteste in filmul „The Insider“: esti om de afaceri sau ziarist?
Myron Kandel: Trebuie sa recunoastem ca televiziunile si publicatiile sunt acum mult mai concentrate pe profit. Initial, astfel de organizatii media n-au fost fondate de oameni care vroiau sa faca profit, ci de oameni care vroiau sa realizeze ceva din punct de vedere jurnalistic. Astazi, foarte multe organizatii media sunt conduse de contopisti, obsedati de cifre si profit. Se pune problema influentei pe care profitul o are asupra integritatii jurnalistice. Teoretic, organizatiile de media trebuie sa se opuna acestei influente, dar putem vedea ca distinctia dintre integritatea jurnalistica si profit nu mai este atat de clara si asta ma ingrijoreaza. Cu toate acestea, vreau sa inchei intr-o nota pozitiva si sa remarc ca exista totusi jurnalism de afaceri bine facut, in ciuda faptului ca se mai fac greseli si ca nu suntem atat de agresivi cat trebuie sa fim.

Carte de vizita

Considerat un guru al jurnalismului financiar, Myron Kandel are in spate o cariera de peste 40 de ani. A fost editor financiar la trei mari publicatii americane, comentator, corespondent extern si, nu in ultimul rand, editor si unul dintre membrii executivi ai CNN, unde si-a petrecut ultimii 25 de ani din cariera sa. Recent, a fost ales de Bursa New Yorkeza sa sune clopotul de inchidere a pietei in ziua de 13 aprilie, onoare de care nu au parte decat foarte putini. Un gest de respect facut la scurt timp dupa ce Kandel si-a anuntat retragerea din functia de editor financiar al CNN Financial News. El ramane insa analist al aceleiasi companii si unul dintre cei mai remarcati jurnalisti de afaceri din SUA.