Misiune imposibila: acceptarea platilor pe card

mici cu transportul banilor la banca. Cu toate acestea, multe complexe comerciale mari (exemplu Billa) raman inca fidele exclusiv platilor cash, chiar daca legislatia ii obliga pe cei cu cifre de afaceri mai mari de 100.000 de euro pe an sa isi instaleze POS-uri de la 1 iulie 2003. Incalcarea acestei prevederi nu poate fi insa pedepsita in nici un fel, intrucat Guvernul a abrogat in august, printr-o ordonanta, articolul care stabilea sanctiuni. "Plata pe card inseamna o urma a incasarilor foarte

mici cu transportul banilor la banca. Cu toate acestea, multe complexe comerciale mari (exemplu Billa) raman inca fidele exclusiv platilor cash, chiar daca legislatia ii obliga pe cei cu cifre de afaceri mai mari de 100.000 de euro pe an sa isi instaleze POS-uri de la 1 iulie 2003. Incalcarea acestei prevederi nu poate fi insa pedepsita in nici un fel, intrucat Guvernul a abrogat in august, printr-o ordonanta, articolul care stabilea sanctiuni. „Plata pe card inseamna o urma a incasarilor foarte clar inregistrata, ce nu mai poate fi stearsa apoi. O lovitura data incasarilor la negru, de care multi se tem inca”, spune presedintele Bancii Romane pentru Dezvoltare, Bogdan Baltazar. Intr-o economie de piata normala, obligarea comerciantilor de a accepta carduri la plata nu isi are sensul. Cumparatorul care nu isi poate folosi bucata de plastic la un magazin va intra imediat la cel de alaturi. In Romania insa, sunt sanse foarte mari ca nici la magazinul din vecinatate sa nu poata face nimic, asa incat se va indrepta spre primul ATM pentru a retrage numerar. Procentul posesorilor de card care fac achizitii la comercianti nu depaseste in Romania 10%. Chiar mai ingaduitor decat fata de comercianti s-a aratat statul fata de furnizorii de utilitati publice si institutiile publice, care au incasari de la populatie. Nici pentru acestia nu exista sanctiuni, iar acceptarea la plata a cardurilor in cursul acestui an nu mai este obligatorie. Reticenta fata de plata pe card poate fi asociata aici cu teama de disponibilizari in departamentele care se ocupa de incasari. Reprezentantii companiilor spun insa ca o mare vina apartine si bancilor, care au solicitat comisioane foarte mari pentru tranzactiile procesate la POS, imediat ce instalarea acestora a devenit obligatorie prin lege. In momentul de fata, acestea variaza intre mai putin de 1% si 4%, in functie de marimea clientului. Pe de alta parte insa, bancile sustin ca trebuie sa isi rentabilizeze activitatea de carduri dupa o perioada in care au investit foarte mult in achizitia de POS-uri si ATM-uri. Chiar daca poate parea greu de „crezut”, bancile nu se inghesuie sa „prinda” un contract cu un mare furnizor de utilitati pentru plata facturilor. Tranzactiile numeroase, dar de valori mici, presupun cheltuieli suplimentare cu personalul de la ghisee si neajunsuri, de tipul cozilor in fata bancomatelor sau blocarii ATM-urilor. „Trebuie sa ne protejam si ceilalti clienti, pentru a nu-i pune in situatia de a sta la cozi interminabile in zilele cand se platesc facturi”, spune Corina Vasile, director de comunicare la Raiffeisen Bank. La fel ca si BRD, Raiffeisen nu a intrat in grupul celor opt banci care au incheiat cu RomTelecom contract pentru plata facturilor telefonice direct la ATM sau la ghiseu. Potrivit directorului adjunct comercial al RomTelecom, Corina Zaharia, de la 1 octombrie, de cand plata facturilor se poate face prin card, 7% din totalul incasarilor prin BCR si Banc Post s-a realizat la ATM si 10% din totalul clientilor au platit la terti. Compania spera sa isi reorienteze o parte a personalului de la casierii catre departamentele de vanzari si servicii. Unul dintre putinii furnizori de utilitati care au avansat in acceptarea de carduri este Electrica. Toate casieriile din capitala si din municipii au fost dotate cu POS-uri, iar in orasele mari factura la lumina poate fi platita si direct de la bancomat (ATM). Potrivit directorului general al companiei, Silviu Boghiu, 70% din platile prin card sunt derulate cu BCR, restul cu Banc Post si Raiffeisen. „Fata de oferta initiala, am reusit sa reducem comisioanele bancare cu peste 50%, pana sub 2%”, spune Boghiu. Factura la energie termica nu poate fi platita deocamdata prin card. Directorul General al RADET, Virgil Ramba, spune ca angajatii sai primesc salariile pe card, insa regia nu are inca instalate POS-uri la casierii. Situatia este similara la Distrigaz, unde platile prin card sunt considerate „neavantajoase”, in conditiile in care, potrivit unei declaratii recente a directorului adjunct economic al Distrigaz Sud, Maria Neagu, comisioanele bancare de pana la 2% calculate la valoarea intreaga a facturilor conduc la cresterea suplimentara a costurilor.
Factura la electricitate poate fi platita prin card doar in Bucuresti si in municipii, la POS-urile din casieriile Electrica. In orasele mari se poate plati si direct la bancomat – ATM (in Bucuresti, abia peste o luna). Pana in iunie 2004 factura se va plati si la casieriile complexelor comerciale.
Factura de energie termica nu poate fi deocamdata platita prin intermediul cardurilor bancare nici la casieriile RADET, unde nu au fost instalate POS-uri, nici direct la bancomate. Platile sunt efectuate, de regula, de reprezentantii asociatiilor de locatari sau proprietari.
Factura la gaze nu poate fi platita in momentul de fata prin card la casieriile Distrigaz, intrucat nu au fost instalate POS-uri. Cateva succursale Distrigaz din tara (exemplu Bacau, Gorj) au incheiat conventii cu bancile pentru plata facturii la ATM. In orasele mari factura se poate plati la banca.
Factura la telefon poate fi platita si la POS si la ATM, in cazul telefoniei mobile. RomTelecom nu are inca POS-uri instalate la casierii, insa factura poate fi platita direct la ATM-urile a opt banci. In viitor, factura RomTelecom va putea fi platita prin card si la casieriile complexelor comerciale.