Luptă strânsă între giganții industriei auto germane

Mercedes-Benz este, în prima jumătate a lui 2016, liderul absolut al vânzărilor de mașini premium, însă BMW conduce la capitolul financiar. Audi se mulțumește cu poziția a treia.

Râuri de cerneală au curs din penițele analiștilor și jurnaliștilor care urmăresc cu atenție bătălia surdă dintre cei trei mari producători germani de autoturisme premium, BMW, Mercedes-Benz și Audi. Pe măsură ce compania cu sediul la Stuttgart a luat cu asalt fiecare segment în care BMW era lider, cucerind fără drept de apel cursa pentru supremație în domeniul vânzărilor de vehicule premium și de lux, laudele au început să curgă punând într-o lumină cât se poate de roz noul campion al pieței mașinilor destinate celor cu bugete consistente. Doar că simpla recenzie a unor cifre este, pe cât de ușoară, pe atât de înșelătoare.

Astfel, divizia premium a grupului Daimler, Mercedes-Benz, a reușit să își consolideze poziția de lider în domeniul vânzărilor de autoturisme prin comercializarea a 1,04 milioane de unități în prima jumătate a lui 2016. În același timp, BMW, a vândut doar 986.557 de unități, iar Audi 953.281 de unități. Deși diferența dintre cele trei mărci este foarte mică, este de așteptat ca până la finalul acestui an Mercedes-Benz să rămână în poziția fruntașă grație unei creșteri mai mari decât cele ale rivalilor săi. De asemenea, spre desoebire de bavarezi, care se află într-o perioadă „liniștită“ a ciclului de producție, marca din Stuttgart atacă pe toate fronturile lansând crossovere, SUV-uri și autoturisme noi pe bandă rulantă.

Vânzările mai mari nu înseamnă și bani mai mulți

În ciuda aparențelor, vânzările peste așteptări ale Mercedes-Benz nu înseamnă și realizarea celui mai bun bilanț financiar dintre cei trei competitori. În timp ce contabilii din Stuttgart au raportat pentru primul semestru venituri de 41,2 miliarde de euro, cei din München au înregistrat 41,7 miliarde de euro. Prin urmare, BMW a avut vânzări mai slabe, dar mai profitabile. Divizia premium a grupului Volkswagen, Audi, are și ea venituri de 31,1 miliarde de euro, fiind la o distanță apreciabilă de concurenții săi.

Chiar mai clare în favoarea BMW sunt valorile EBIT (Earnings Before Interest and Taxes). Grație unui efort susținut de a majora profitul – chiar dacă asta a însemnat și pierderea unor potențiali clienți – compania cu sediul la München a raportat pentru prima jumătate a acestui an un EBIT de 3,9 miliarde de euro, în creștere cu 9,1% față de aceeași perioadă a anului anterior. În același timp, Mercedes-Benz are un EBIT de 2,8 miliarde de euro, în scădere cu 31%, iar Audi unul de 2,2 miliarde de euro, în scădere cu 32%. Din acest punct de vedere se fac simțite eforturile Mercedes de a majora producția pentru a face față cererii tot mai mari de vehicule noi, în timp ce Audi duce în spate scheletele din dulapurile șefilor grupului Volkswagen care au implicat marca în scandalul Dieselgate. Prin urmare, în ciuda unei creșteri impresionante a vânzărilor, Mercedes-Benz se vede nevoită să accepte supremația BMW în domeniul financiar mizând însă pe efectele viitoare ale deținerii celei mai tinere game de produse a unui producător premium din întreaga lume.

Model contra model

Revenind la vânzările de vehicule, este demn de luat în seamă faptul că strategia Mercedes-Benz de a ataca BMW în fiecare segment în care marca bavareză se simțea stăpână a dat roade mai devreme decât se așteptau majoritatea celor care înțeleg cum se învârt roțile industriei auto. Astfel, o comparație a vânzărilor din Europa pe segmente arată că modelul BMW cel mai căutat, Seria 3, a fost achiziționat în primele șase luni ale anului de 75.565 de persoane, în timp ce concurentul său direct, Mercedes-Benz Clasa C, a fost cumpărat de 88.370 de clienți, iar Audi A4 de 85.247 de europeni. În alt segment, cel al crossoverelor premium, BMW X1 a fost comercializat în 47.2015 exemplare, în timp ce Mercedes-Benz GLA a fost vândut în 33.233 de unități, iar Audi Q3 în 50.963 de unități. Trecând la modelele nou-intrate în portofoliul Mercedes-Benz este demn de luat în seamă că, în timp ce GLC a fost cumpărat de 34.239 de europeni, BMW X3 a fost preferat de doar 24.552 de clienți, iar Audi Q5 de 33.544 de cumpărători. În cazul „mamuților“ GLE și X5-X6, situația la nivel continental este încă în favoarea BMW, care a vândut în primul semestru 26.559 de unități, în timp ce Mercedes GLE și GLE Coupe au fost comercializate în 20.126 de unități. Doar că modelele producătorului din Stuttgart au intrat recent pe piață, în timp ce BMW-urile au vârste mai înaintate. Aceste cifre arată, fără doar și poate, că Mercedes-Benz se află într-un moment fast al extinderii gamei în timp ce BMW a preferat să stopeze goana după noi produse concentrându-se pe latura financiară a afacerii. Asta, după cum spune chiar CEO-ul Harald Krueger, pentru a avea suficient capital destinat cercetării și dezvoltării modelelor electrice ale anilor următori. Prin urmare, în viitorul nu foarte îndepărtat, este de așteptat o avalanșă de vehicule BMW cu o tehnologie de vârf pe care competitorii vor putea cu greu să o egaleze.

România respectă trendul

Din totalul de trei milioane de mașini premium și de lux vândute de cei trei giganți germani, în primele șase luni au fost comercializate în România, conform DRPCIV, 3.730 de unități noi Audi, BMW și Mercedes-Benz. Ca și la nivelul mondial, în România liderul este Mercedes-Benz cu 1.599 de unități, urmat de BMW (1.317 unități) și de Audi (814 unități).

"Perspectivele noastre financiare pentru acest an includ o serie de factori negativi, însă reafirmăm obiectivul de a crește moderat față de anul trecut atât livrările, cât și veniturile.

Rupert Stadler, CEO Audi

 

"Mercedes-Benz este brandul cu cea mai rapidă creștere în segmentul premium și, pentru a ne asigura că vom rămâne pe această linie, menținem ritmul rapid al lansărilor de noi modele." 

Dieter Zetsche, președinte Daimler AG

 

"Creștem profitabil în același timp cu punerea în aplicare a strategiei noastre. Vom putea astfel să continuăm dezvoltarea tehnologiilor viitorului precum mobilitatea electrică și conducerea autonomă." 

Harald Krueger, CEO BMW Group