Ioana Manea este omul orchestra la Grey

Rutina este motivul pentru care a renuntat la o cariera in domeniul editorial si a preferat publicitatea. Dupa doi ani de munca la Editura Teora, stia cum functioneaza masinaria, stia ce rol are ea acolo, stia ce poate face ca sa mearga mai bine. Si i se parea ca ritmul nu este destul de alert. Asa ca s-a reorientat spre publicitate.Cariera in acest domeniu a inceput-o in 1996, cand in urma unui anunt citit intr-un ziar, Ioana a fost chemata la interviu pentru postul de copywriter la Leo Burnett

Rutina este motivul pentru care a renuntat la o cariera in domeniul editorial si a preferat publicitatea. Dupa doi ani de munca la Editura Teora, stia cum functioneaza masinaria, stia ce rol are ea acolo, stia ce poate face ca sa mearga mai bine. Si i se parea ca ritmul nu este destul de alert. Asa ca s-a reorientat spre publicitate.
Cariera in acest domeniu a inceput-o in 1996, cand in urma unui anunt citit intr-un ziar, Ioana a fost chemata la interviu pentru postul de copywriter la Leo Burnett. „Vag, stiam ce inseamna sa fii copywriter, doar ce mai aflasem din filme. Am fost la un interviu cu directoarea de client service de atunci a agentiei, o italianca, si mi-a dat o tema pentru acasa – intr-o saptamana trebuia sa vin cu mai multe idei pentru o reclama la scutece. Am facut vreo 10-15 scenarii, dupa ce in prealabil am fost la cateva prietene care aveau copii. Italianca m-a intrebat cum am procedat, i-am povestit, m-a placut si m-am trezit junior copywriter. La interviu am avut curajul de a-l intreba pe directorul general ce posibilitati de promovare am”, povesteste Ioana.
Peste doua luni, sansa i-a suras din nou. Una din ideile ei pentru o reclama la un fond mutual a fost acceptata si cumparata de clientul respectiv, iar ea a fost promovata copywriter. Dupa inca un an, a ajuns pe postul de director de creatie la aceeasi agentie si dupa alti doi, chief strategic planner. Recunoaste insa ca nu ar fi invatat atatea lucruri daca nu ar fi avut norocul de a fi trimisa la multe training-uri. „Ei au investit in mine timp de patru ani, mai ales ca industria crestea, ceea ce se intampla si acum”, admite Ioana. Evolutia ei a fost marcata de un training la Londra pe tema „Cum sa vinzi idei”. Cursul era tinut de un domn care fusese o buna bucata din viata lui director de creatie la Grey Londra.
Coeficientul de rutina este foarte mic
Din februarie a.c., ea este Business Development Director la Grey Bucuresti.
Ce inseamna concret aceasta functie cu o denumire atat de pompoasa? „O mare provocare, multa responsabilitate si un coeficient de rutina foarte mic. Nu am timp sa ma plictisesc, pentru ca munca mea se desfasoara pe mai multe planuri in acelasi timp”, afirma ea.
O zi obisnuita de lucru incepe la 9.00 si tine pana cand termina ce are de facut. In general dimineata, pana la 11-12, evita telefoanele, sedintele si orice alt contact, pentru a se putea concentra eficient asupra lucrurilor mai dificile. Apoi, ziua contiuna tumultuos. „Incep sa scriu un comunicat de presa si in mijlocul lui am o sedinta de evaluare a echipei de creatie, dupa care am o intalnire cu un client, iar apoi trebuie sa scriu o prezentare a strategiei de comunicare pentru marca X, care trebuia sa fie gata ieri”, relateaza Ioana.
Nu crede ca si-a sacrificat viata personala din cauza meseriei si ritmului infernal din acest domeniu. „Consider ca am facut mereu numai ce mi-a placut si cred cu tarie in ce spunea Nichita Stanescu: „Poetul si soldatul nu au viata personala””.
La 30 de ani, Ioana ar mai avea de urcat o singura treapta: director de agentie. Deocamdata nu-si doreste asta, pentru ca nu crede ca e destul de pregatita. Acum este preocupata sa-si consolideze competentele in pozitia pe care o are.
„Sunt in middle management, e adevarat ca spre nivelul de sus, dar la baza eu sunt absolventa de limbi straine, n-am o diploma MBA. Sigur ca in pozitia asta, de new business, inclinatia catre afaceri se manifesta, dar am o echipa care ma sustine. De obicei, un new business director vine din marketing si are studii de ASE.”, spune Ioana.
Cat despre proiectele particulare, Ioana scrie nuvele in parc, la un lap-top pe care a reusit sa si-l cumpere de curand. Nu cu ideea de a le publica, pentru ca nu e sigura ca s-ar putea sa intereseze pe cineva. De asemenea, i-ar placea sa predea, pentru ca in opinia ei acest fapt implica un schimb formidabil de informatii si de experienta.     

Esential de stiut pentru incepatori
Calitati necesare: pasiune, disponibilitate si talent, pentru ca din cauza coeficientului de stres inuman de mare, nu poti supravietui altfel si risti sa o iei razna dupa un an-doi. Trebuie sa gandesti tot timpul.
Sfaturi: face impresie foarte buna sa stii cate ceva despre domeniu, dar si despre agentie. Trebuie sa stii ce vrea sa faca. Sa ai curaj sa incerci, pentru ca o persoana fara experienta nu patrunde usor. Trebuie sa bati din usa in usa. Ai avantajul ca vei fi tinut minte daca reusesti sa vorbesti cu cineva de la resurse umane. O alta varianta sunt companiile de recrutare; este posibil sa trimiti un CV la 20 de firme si sa primesti un raspuns de la una-doua. Dincolo de migratiile de la o agentie la alta, viitorul industriei de publicitate sta in investitiile si dezvoltarea oamenilor. Un incepator va fi loial firmei.
Pro: fac ce-mi place, sunt o pasionata a publicitatii. Recunosc faptul ca aceasta meserie mi-a schimbat in bine stilul de viata. O vacanta in Grecia nu mai e un lucru de neatins, e ceva ce se poate face de azi pe maine. Iubesc invecinarea acestui domeniu cu tot ce e nou si cu zona divertismentului.
Contra: viata personala si timpul liber tind spre limita inferioara. Uneori, nevoia confidentialitatii absolute poate genera refuzul ferm de a discuta anumite subiecte, lucru de neinteles celor straini de domeniu, care catalogheaza astfel de atitudini drept…paranoice. Ca si multe alte domenii, publicitatea a cazut victima mediocritatii. Au inceput sa apara indivizi care fac mult zgomot pentru nimic. Astfel de persoane se vor autoelimina in scurt timp.

Carte de vizita
Nume: Ioana Manea
Data nasterii: 07.03.1970
Studii: 1988 – 1992 Facultatea de limbi straine, Universitatea Bucuresti; 1992 English Language Scholarship, University of Edinburgh; 1995 Alternative Manual Publishing Training, Sinaia; 1995 Internship with American Publishers, Frankfurt International Book Fair; 1996 Doorstep Challenge Campaign, Budapesta; 1997 Advertising Conference&Workhop, Barcelona; On the job training, Frankfurt; 1998 Selling creative work, Londra; 1998 Brand building, Londra; Evaluation and people management, Bucuresti. Alte cursuri si seminarii la Atena, Istanbul, Varsovia etc.
Experienta profesionala: 1995 redactor la Editura Teora; 1996 director editorial si coordonator de traduceri la Editura Teora; 1996-1997 copywriter la Leo Burnett; 1997-2000 director de creatie la Leo Burnett; 1999-2000 Chief Strategic Planner la Leo Burnett; din februarie 2000 Business Development Director la Grey Bucuresti.