Igor Dodon a cerut finanțare de la Moscova? Intermediarul afacerilor de milioane de euro ar fi Igor Ceaika

Sursă: Dreamstime

Șeful PSRM, Igor Dodon, ar fi cerut finanțare de la Moscova iar intermediarul acestei afaceri este Igor Ceaika, fiul fostului procuror general al Rusiei și partenerul de afaceri în Rusia al familiei Dodon.

Igor Dodon a cerut finanțare de la Moscova? Intermediarul afacerilor de milioane de euro ar fi Igor Ceaika

În încercarea de a obține un rezultat mai bun pentru viitoarele alegeri, din 24 iunie 2021, Igor Dodon, actual președinte al Partidului Socialist din Moldova și fost președinte al Republicii Moldova, a călătorit la Moscova pentru a pune la cale strategii împreună cu FSB, serviciul de informații intern rus, conform informațiilor transmise de Europorter și preluate de anticoruptie.md

Părțile urmau că coordoneze viitoarele activități ale campaniei pentru Partidului Socialist din Republica Moldova și să negocieze noi finanțări pentru ultima etapă a campaniei pentru alegerile parlamentare anticipate ce vor avea loc duminică. Totodată, ancheta Morkovka  a sursei menționate se bazează pe un set de probe scurse în exterior din PSRM.

Mai multe documente care privesc alegerile din 11 iulie

O serie de conversații online prin intermediul telefonului între Igor Dodon și utilizatorul „Igor Yurievich Ch”, care s-a dovedit a fi nimeni altul decât Igor Ceaika, conțin mai multe documente care privesc alegerile din 11 iulie.

Documentele au fost trimise de Igor Dodon către Ceaika. Reporterii publicației de la Bruxelles au verificat datele și au dezvăluit mecanismele inventate de PSRM și PCRM pentru ultima etapă a campaniei electorale, cu implicarea și aprobarea directă a Moscovei.

Cheltuielile planificate de BeCS pentru campania electorală

Potrivit sursei menționate, cheltuielile planificate de BeCS pentru campania electorală, în perioada cuprinsă între 21 iunie și 11 iulie, au fost estimate la 91.927.575 lei moldovenești, ceea ce reprezintă aproximativ 4.275.701 de euro.

În momentul în care documentele au intrat în posesia publicație BeCS nu deținea întreaga sumă pentru campanie (avea doar 39.345.000 de lei moldovenești, aproximativ 1.830.000 de euro). Pentru a acoperi toate costurile necesare, BeCS avea nevoie de o sumă suplimentară de 65.482.575 de lei, adică circa 3.045 701 de euro.

De asemenea, planul BeCS de acțiune împarte Republica Moldova în cinci zone geografice, Nord, Sud, Găgăuzia, Transnistria și Chișinău. În fiecare regiune, echipele mobile sunt active și corturile campaniei sunt instalate. Cheltuielile suportate merg în panouri publicitare, bannere, pliante, postere și ziare, mass-media „clasică” și social media.

Printre activitățile planificate s-a numărat marșul de pe 4 iulie din Chisinau și mai multe concerte muzicale, care vor avea loc în 25 de municipalități.

Concertele ocupă majoritatea bugetului alocat, ajungând la un cost de 300.000 de euro. Pe locul al doilea loc este costul pentru tipărirea celor trei milioane de pliante pe care BeCS intenționează să le distribuie în ziua alegerilor. Totalul campaniei electorale comunisto-socialiste se ridică la 4.875.701 de eurp. Mai mult, documentele publicației are că Dodon i-a raportat lui Ceaika activitățile electorale desfășurate în perioada 1 mai – 21 iunie, conform sursei menționate.

„Rețele sociale sunt o parte importantă a campaniei electorale a BeCS, pentru cam alocat 100.000 euro Această sumă a fost utilizată integral, cu o producție mare de zeci de clipuri, postate atât pe YouTube, cât și pe Odnoklassniki. Clipurile s-au bucurat de o promovare intensă, prin intermediul trolilor, adunând câteva mii de vizualizări și aprecieri”, i-a spus Dodon lui Ceaika.

Campania online este adaptată „vehiculelor” utilizate pentru transmiterea mesajelor electorale. Mai mult, aceasta este adaptată de asemenea, pentru mai multe tipuri de publice clar definite, în funcție de vârstă, zonă geografică, mediul social și educațional etc. Pentru acest segment, BeCS a alocat 100.000 de euro.

Producția video pentru campania BeCS a fost prolifică, deoarece zeci de clipuri de înaltă calitate au fost produse și distribuite pe rețelele de socializare. Clipurile, dintre care multe au beneficiat de grafică de ultimă generație, au adunat sute de mii de vizualizări.

Pentru a-și atinge obiectivele în cele două regiuni de nord și sud, BeCS a estimat că ar avea nevoie de 2.067 agitatori în nordul Republicii Moldova și 2.932 agitatori în sud. Desigur, agitatorii ar trebui să fie plătiți pentru eforturile lor. Costurile totale pentru asigurarea succesului acestei activități de campanie se ridică la 513.686 de euro.

Un anumit tip de atenție este acordat activităților planificate să aibă loc pe 11 iulie. În general, ele se încadrează în două categorii principale: monitorizarea secțiilor de votare, pentru a preveni orice tentativă de fraudă a adversarilor politici;
Măsurile de mobilizare menite să asigure o rată ridicată de participare pentru alegătorii BeCS în ziua algerilor se ridică la 2.730.558 de euro.

Când vine vorba de cea de-a doua categorie principală, sumele bugetate sunt destinate achitării agitatorilor, comisionarea transportului pentru aducerea alegătorilor la secțiile de votare și alte „cheltuieli curente”.

Cu toate acestea, există două categorii speciale, care necesită investigații suplimentare scria Dodon către Ceaika:

  • Transnistria – 30.000 voturi (buget 1.050.000 de euro)
  • Morkovka – fraudare (buget 1.500.000 euro)
  • Bugetul alocat Transnistriei este planificat pentru cumpărarea a 30.000 de voturi din această regiune, favorabil BeCS.
  • O sumă uimitoare de 1.500.000 de euro a fost bugetată de BeCS pentru fraudele electorale.

Ce se afla în telefonul lui Dodon?

Sursa menționată a comparat și documentele de pe telefonul lui Igor Dodon cu cheltuielile declarate oficial de BeCS în timpul campaniei electorale în curs, astfel că susțin reporterii, se observa cu ușurință discrepanțe semnificative între sumele declarate și bugetul trimis Ceaika. Aceasta, în sine, este o dovadă clară că BECS nu a declarat o parte semnificativă din cheltuielile sale electorale.

Potrivit CEC, BeCS a cheltuit pentru campania electorală suma totală de 3.635.393,48 de lei moldovenești, aproximativ 169.232 de euro. Comparativ cu cifrele declarate la CEC și cifrele avansate în „documentele neoficiale” ale liderului Blocului, Igor Dodon, se observă discrepanțe majore.

Sursă foto: Dreamstime