Greii comertului isi muta ringul in Romania

In urmatorii ani, lupta pentru cota de piata se va da intre retelele de hipermarketuri franceze si germane Daca pana anul trecut pe piata hipermarketurilor din Romania, Carrefour si Cora faceau legea, acum cei doi giganti incep sa aiba concurenta. Kaufland, Auchan, Real si Interspar debarca si ei in peisajul retailului romanesc. La jumatatea lunii martie a acestui an, Real, divizia de hipermarketuri a grupului Metro a deschis primul magazin la Timisoara. Mai mult decat ata



In urmatorii ani, lupta pentru cota de piata se va da intre retelele de hipermarketuri franceze si germane

Daca pana anul trecut pe piata hipermarketurilor din Romania, Carrefour si Cora faceau legea, acum cei doi giganti incep sa aiba concurenta. Kaufland, Auchan, Real si Interspar debarca si ei in peisajul retailului romanesc.




La jumatatea lunii martie a acestui an, Real, divizia de hipermarketuri a grupului Metro a deschis primul magazin la Timisoara. Mai mult decat atat, oficialii companiei anuntau atunci ca, pana la sfarsitul acestui an, alte trei unitati Real vor fi deschise. Dar cea mai rapida extindere a avut-o lantul german de hipermarketuri Kaufland, care a inaugurat, anul trecut, primul magazin din Romania, la Bucuresti. Intre timp, alte sapte centre comerciale au mai fost inaugurate, astfel incat acum exista cate un hipermarket Kaufland la Piatra Neamt, Ramnicu Valcea, Ploiesti, Alba Iulia, Timisoara, Oradea si Targu Mures. Sa investesti peste 150 de milioane de euro in primul an al prezentei pe o piata, nu este putin lucru. In plus, Kaufland, care anuntase initial ca in patru ani numarul magazinelor din Romania va ajunge la 40 de unitati, si-a revizuit planurile, anuntand 50 de magazine in patru ani. In toamna acestui an, va aparea pe piata romaneasca si primul hipermarket Auchan, care va fi deschis in cartierul Titan din Bucuresti, in urma unei investitii estimate la 40 de milioane de euro.


Dar si retailerii care au venit mai devreme anunta planuri ambitioase de extindere. Daca acum are sase hipermarketuri in Romania, in care a investit aproximativ 180 de milioane de euro, Carrefour si-a planificat, pe termen lung, sa deschida aici circa 30-40 de magazine. Reteaua de hipermarketuri Cora din Romania include, in prezent, doua magazine, ambele in Capitala. Primul dintre ele a fost inaugurat in 2003, in cartierul Pantelimon, in urma unei investitii de 50 de milioane de euro. Cel de-al doilea este operational din toamna anului trecut in cartierul bucurestean Militari, investitia fiind estimata la circa 40 de milioane de euro. Tot ca planuri pe termen lung, cei de la Cora isi propun o prezenta pe piata romaneasca cu 14 hipermarketuri si investitii aferente estimate la circa 500 de milioane de euro.


Pe langa acestia, alte nume grele din domeniu, precum Tesco, Wal Mart si Leclerc, au in plan extinderea si pe piata romaneasca. Un studiu al companiei imobiliare Colliers International arata ca intrarea noilor companii pe segmentul hipermarket va periclita pozitia dominanta a Carrefour. In afara de Cora, Carrefour intra in competitie cu Real si Auchan, care, asa cum sustin cei de la Colliers, au fost foarte agresivi in rezervarea unor locatii. “Real si-a asigurat deja mai mult de zece locatii, iar cei de la Auchan au gasit opt locatii doar in Bucuresti”, se arata in studiu. Dar, daca pana acum, tendinta a fost de acaparare a Capitalei, unde Carrefour are patru magazine, Cora – doua si Kaufland – unul, pe viitor retailerii se vor orienta preponderent spre provincie, unde terenurile libere sunt inca mult mai usor de gasit fata de Bucuresti.



“Deja exista planuri care prevad dezvoltarea unor lanturi de 10, 20 sau chiar 30 de centre comerciale in Romania, deci momentul ales este critic. Pentru urmatorii doi-trei ani, au fost anuntate proiecte care vor livra pe piata aproape 300.000 de metri patrati de suprafata inchiriabila”, arata raportul Colliers, in care se mai spune ca toate orasele cu o populatie mai mare de 70.000 de locuitori vor fi interesante pentru cei care investesc in retail.


In ceea ce priveste magazinele cash & carry, Metro s-a lansat oficial in Romania in luna octombrie a anului 1996, prin deschiderea primului magazin in Bucuresti. Astazi, reteaua de magazine numara 23 de centre de distributie in toata tara, fiecare reprezentand o investitie neta de aproximativ 15 milioane de euro (mai putin Metro Baneasa, care a costat circa 30 milioane de euro). Compania nu are in plan deschiderea altor magazine in viitorul apropiat, dar intentioneaza sa investeasca in modernizarea mai multor centre mai vechi. Selgros, concurentul lui Metro, are, in prezent, 12 unitati deschise in Romania (investitia medie pe magazin ridicandu-se la circa 15 milioane de euro) si intentioneaza ca, in urmatorii ani, sa ajunga la circa 20 de magazine.


Lantul de magazine de bricolaj Praktiker Romania si-a propus, la randul sau, sa deschida in acest an patru noi magazine in Bucuresti, Braila, Galati si Targu Mures. Astfel, numarul unitatilor Praktiker in Romania.va ajunge la 15, iar investitia aferenta fiecarui magazin se ridica, in medie, la circa sapte-opt milioane de euro. Concurentul lui Praktiker, reteaua franceza de magazine de bricolaj Bricostore, a deschis recent la Baneasa, in cadrul complexului comercial Feeria, cel de-al saselea magazin din Romania, reprezentand o investitie de 14 milioane de euro. Planurile de extindere ale Bricostore prevad deschiderea, in Romania, a cate doua noi magazine in fiecare an.

HIpermarketuri de sute
de milioane de euro

Carrefour – sase hipermarketuri – investitii de 180 de milioane de euro. Planurile pe termen lung prevad un numar total de 30 – 40 de magazine, ceea ce ar reprezenta investitii de circa un miliard de euro.




Cora – doua magazine – investitii de 90 de milioane de euro; planuri de viitor – 14 magazine, ceea ce ar insemna investitii de 500 de milioane de euro.




Kaufland – opt magazine – investitii de 150 de milioane de euro; planuri de viitor – 50 de magazine, adica investitii de aproape un miliard de euro.




Real – un magazin la Timisoara, deschis in urma unei investitii de 15 milioane de euro. Pana la sfarsitul anului, vor fi investite alte 45 de milioane de euro in deschiderea a inca trei magazine.




Auchan va deschide, in toamna, primul hipermarket din Romania. Investitia este estimata la 40 de milioane de euro.




Metro – 23 de magazine, investitii de peste 360 de milioane de euro. Planuri de viitor: modernizarea unora dintre magazine.




Selgros – 12 unitati, investitii de circa 180 de milioane de euro. Urmeaza sa se construiasca alte opt magazine, ce vor insuma investitii de peste 120 de milioane de euro.