Finanțele au reușit să se împrumute de la BEI la o dobândă mai mică decât riscul de țară (CDS)

Ministrul Finanţelor Publice, Gheorghe Ialomiţianu, şi vicepreşedintele Băncii Europene de Investiţii (BEI), Wilhelm Molterer, au semnat vineri două contracte de finanţare în valoare totală de 497,65 milioane euro pentru modernizarea metroului.

Primul împrumut, de 465 milioane euro, pentru proiectul de modernizare a metroului, este acordat pe o perioadă de 25 de ani, cu o perioadă de graţie de şase ani, iar cel de-al doilea împrumut, de 32,65 milioane euro, destinat unui proiect de mediu la societatea Electrocentrale Paroşeni, are o maturitate de 15 ani, cu o perioadă de graţie de patru ani, a declarat ministrul Gheorghe Ialomiţianu.

Oficialul MFP a precizat că dobânzile la cele două împrumuturi sunt accesibile şi se situează sub 4%. “Împrumuturile au o maturitate lungă şi sunt cu dobânzi accesibile, mai ales în perioada aceasta, când avem o criză de lichidităţi”, a spus ministrul Finanţelor, care a adăugat că MFP colaborează bine cu cele două ministere beneficiare ale fondurilor – Ministerul Transporturilor şi Ministerul Economiei, care investesc banii în mod eficient. Într-adevăr, din cauza contextului european valoarea CDS-urilor la care se poate împrumuta România la extern este în jur de 4,5%.

Vicepreşedintele BEI a declarat că anul 2011 a fost unul de succes pentru colaborarea dintre România şi BEI, împrumuturile acordate situându-se la aproximativ un miliard de euro, finanţările acordate începând din 1990 ajungând astfel la nouă miliarde de euro.

Bani pentru metroul Drumul Taberei – Pantelimon

Primul împrumut vizează finanţarea Proiectului privind Modernizarea Metroului din Bucureşti – etapa a V-a, magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat că în 2011 au demarat lucrări noi de investiţii la metrou, iar lucrările la magistrala 5 au început deja, pe tronsonul Drumul Taberei, urmând tronsonul Eroilor-Piaţa Iancului. Ea a precizat că, din totalul finanţărilor acordate de BEI României, Ministerul Transporturilor este beneficiarul unor sume totalizând un miliard de euro.

Secretarul de stat în Ministerul Economiei, Claudiu Stafie, a precizat că finanţarea pentru proiectul de mediu de la Electrocentrale Paroşeni vizează înlocuirea sistemului de depozitare a cenuşii cu unul modern, impactul fiind atât de mediu – eliminarea a 25.000 de tone de dioxid de sulf din gazele de ardere, cât şi unul economic – asigurarea energiei electrice şi termice pentru cei 200.000 de locuitori din Valea Jiului. Proiectul este estimat să fie finalizat în anul 2015.