Euro Disney din Paris este la un pas de dezastrul financiar

De un an incoace, pamantul se cutremura de 20 de ori pe zi in Marne-la-Vallee. Apare o noua falie? Nu, este vorba doar de Studio Tram Tour, una din atractiile Walt Disney Studios, al doilea parc inaugurat la est de Paris pe data de 16 martie 2002 de catre Euro Disney. Mai tare decat pamantul tremura insa directorii de la Euro Disney. Aceasta pentru ca parcul consacrat cinematografiei si in care s-au investit peste 600 milioane de euro nu se ridica la inaltimea asteptarilor. In sase luni, parcul

De un an incoace, pamantul se cutremura de 20 de ori pe zi in Marne-la-Vallee. Apare o noua falie? Nu, este vorba doar de Studio Tram Tour, una din atractiile Walt Disney Studios, al doilea parc inaugurat la est de Paris pe data de 16 martie 2002 de catre Euro Disney. Mai tare decat pamantul tremura insa directorii de la Euro Disney. Aceasta pentru ca parcul consacrat cinematografiei si in care s-au investit peste 600 milioane de euro nu se ridica la inaltimea asteptarilor. In sase luni, parcul nu a fost vizitat decat de 2,2 milioane de persoane, adica jumatate din cifra prognozata. Nici macar concurenta nu se astepta la o asemenea scadere. „In 2002, parcul Asterix si Obelix a fost vizitat de 1,75 milioane de persoane, chiar mai mult decat am prevazut noi”, spune Olivier de Bosredon, presedintele Grevin&Co.
Nu numai ca Walt Disney Studios este un esec, dar a tras in jos si Euro Disney, primul parc Disney deschis in Franta in 1992. Din cauza vecinatatii cu a doua locatie, Euro Disney a pierdut 1,3 milioane de vizitatori anul trecut, iar numarul intrarilor a scazut de la 12,2 milioane in 2001 la 10,9 milioane anul trecut. In aceste conditii, Euro Disney s-a vazut nevoit sa-si revizuiasca previziunile financiare si sa anunte pierderi de 33,1 milioane euro in 2002. Cu alte cuvinte, a fost primul an de pierderi dupa 1994, in contextul unei cifre de afaceri care a depasit cu putin un miliard de euro. In decursul unui an, pretul unei actiuni Euro Disney s-a redus la jumatate, o actiune ajungand acum sa valoreze doar 0,5 euro, in comparatie cu 12,5 euro, valoarea unei actiuni in 1989, cand Euro Disney a fost listat pe Bursa.
Care a fost atunci sensul construirii celui de-al doilea parc? „Pentru ca nu au avut de ales. Compania era intr-un impas financiar atat de mare, incat trebuia sa gaseasca urgent o noua sursa de venituri”, sustine Virginie Blin, analist financiar la Fideuram Wargny. Creata in 1987 pentru a construi si gestiona o zona imensa de agrement ce se intinde pe aproape 2000 de hectare, societatea Euro Disney a avut de la bun inceput probleme financiare. Conform contractului, ea trebuia sa verse in fiecare an 7% din cifra de afaceri (10% din intrari, 5% din vanzarea de suveniruri, 5% din incasarile restaurantelor etc.) catre The Walt Disney Company din SUA, care detine 39% din capital, procentaj primit de la Euro Disney in schimbul dreptului de a utiliza personajele create de unchiul Walt. Insa Euro Disney n-a reusit sa-si respecte angajamentul: indatorata pana in gat (datoriile atingeau 2,1 miliarde euro la 1 octombrie 2002), societatea nu a platit nici un ban companiei americane in intervalul 1994-1998. Mai mult, nici actionarilor nu a putut sa le achite decat jumatate din sumele cuvenite, adica 35,5 milioane euro in 2002. Or, conform unui aranjament incheiat in 1994, ar trebui sa verse anul viitor toate restantele din perioada mai sus amintita, ceea ce inseamna o sarcina financiara suplimentara de 40 milioane de euro pe an. Daca adaugam la asta faptul ca trebuie sa ramburseze pana in 2006 datorii de 274 milioane de euro, putem trage concluzia ca Euro Disney se afla intr-o situatie dezastruoasa.
Probabil ca Euro Disney nu va mai reusi niciodata sa atraga 12,6 milioane de vizitatori, asa cum s-a intamplat in 1997. O cifra memorabila – tinand cont ca Muzeul Luvru si Turnul Eiffel nu au fost vizitate decat de 5,7, respectiv 6,1 milioane de persoane anul trecut – insa considerabil mai mica decat estimarea initiala, de 16 milioane.
Trist este insa faptul ca parcul mizeaza mai mult pe seminariile organizate de diverse firme decat pe vizitatori. Cele sapte hoteluri existente care au 5.800 de camere (mai mult decat orasul Cannes) au avut anul trecut un grad de ocupare record de 88%. In acest an se vor deschide trei noi hoteluri, insemnand un plus de 1.000 de camere, ceea ce ar trebui sa atraga noi vizitatori, si mai ales turisti straini, care reprezinta 60% din totalul intrarilor. Obiectivul este prelungirea sejurului. Cu cat un turist sta mai mult, cu atat cheltuie mai mult in parc. Aceasta ar putea fi una din solutiile salvatoare pentru Euro Disney.