Documentul care stă la baza haosului din Capitală! Achiziții în plus la STB. Suma este uriașă

Sursă: Inquam Photos / George Călin

Un audit intern realizat de Societatea de Transport București (STB) ar putea fi unul dintre motivele care au dus la conflictul dintre sindicaliștii Societății și STB.

Documentul care stă la baza haosului din Capitală! Achiziții în plus la STB. Suma este uriașă

Auditul intern a fost realizat în perioada septembrie- decembrie anul trecut și scoate în evidență o serie de nereguli, arată gândul.ro. Având în vedere că auditul a primit viză acum câteva zile, este foarte posibil ca acesta să fie motivul conflictului declanșat de către angajații STB.

Raportul de audit arată că există situații în care problemele legate de aplicarea sau de conținutul procedurilor operaționale duc la situații în care nimeni nu poate fi tras la răspundere pentru modul în care bugetul Societății este cheltuit.

Documentul mai arată că ”din verificările și analizele efectuate de către echipa de audit la mai multe acorduri cadru încheiate cu diverși furnizori s-au constatat următoarele:

  • Necesarul de aprovizionat este totdeauna întocmit la nivel minim și maxim;
  • Nu se cunoaște modul de stabilire a necesarului minim și maxim;
  • De cele mai multe ori achizițiile se fac la nivelul necesarului maxim stabilit;
  • Nu se știe cum este stabilit consumul pe 12 luni, dacă este consumul pe ultimele 12 luni sau este consumul previzionat pe următoarele 12 luni, sau un consum mediu calculat ca medie aritmetică pe ultimele 2-3 intervaluri de 12 luni”.

Problemele în ceea ce privește achizițiile au consecințe grave, arată documentul, care mai scoate la iveală că ”achiziționarea de repere în plus față de necesarul real în valoare de 2.293.936,67 de lei”.

În plus, la capitolul achiziții de schimb au fost descoperite altele în valoare de 1,8 milioane de lei. În total, arată raportul de audit, au fost descoperite achiziții în plus în valoare de 5,3 milioane de lei, acestea datând din perioada 2019-2020.

Cei care au realizat auditul au recomandat schimbarea modului în ceea ce privește procedurile de achiziții, după ce s-a constatat că furnizorii au facturat în plus în cadrul unor acorduri-cadru de achiziții.

„Menționăm că la acordul cadru 47-1345 furnizorul a facturat cu 237.731 lei în plus față de valoarea livrată inclusiv TVA (…) Menționăm că la acordul cadru 47-1510 furnizorul a facturat cu 17.987 lei în plus față de valoarea livrată inclusiv TVA”, se arată în document.

Furturile de combustibil sunt la ordinea zilei

Anul trecut, surse din STB spuneau că Societatea a avut un ”superconsum” de combustibil, respectiv peste 220 de tone. Șefii STB au venit cu o serie de recomandări – controale în traseu și în autobaze pentru a preveni eventualele fraude.

Directorul STB, Adrian Criț, a vorbit, în cursul zilei de joi, despre acesta fraude și spune că ele sunt la ordinea zilei și că s-au făcut plângeri penale în acest sens.

„Furturile de combustibil sunt la ordinea zilei, avem plângeri penale efectuate. Pe de altă parte, piesele și componentele comandate dispar din punctele de lucru”, a declarat, joi, directorul STB, Adrian Criț, la scurt timp după declanșarea grevei.

De cealaltă parte, sindicaliștii STB neagă acuzațiile directorului.