Cosmote sterge amintirea Cosmorom

Daca stergem cu buretele episodul Cosmorom si luam in considerare ca pe piata romaneasca de telefonie mobila a intrat Cosmote, atunci lucrurile nu arata atat de rau pentru investitorul grec. Ce companie are, chiar de la lansare, 80.000 de clienti? Cosmorom parea sa fie o amenintare serioasa pentru Connex si Orange Romania. Dar n-a fost asa, in primul rand din cauza managementului defectuos. Cosmorom s-a grabit sa lanseze serviciile de telefonie mobila fara a avea o acoperire a ret



Daca stergem cu buretele episodul Cosmorom si luam in considerare ca pe piata romaneasca de telefonie mobila a intrat Cosmote, atunci lucrurile nu arata atat de rau pentru investitorul grec. Ce companie are, chiar de la lansare, 80.000 de clienti?

Cosmorom parea sa fie o amenintare serioasa pentru Connex si Orange Romania. Dar n-a fost asa, in primul rand din cauza managementului defectuos. Cosmorom s-a grabit sa lanseze serviciile de telefonie mobila fara a avea o acoperire a retelei la nivelul celor doi principali competitori. Compania a inregistrat, in primele noua luni ale anului, pierderi operationale inainte de plata impozitelor de peste 11 milioane de euro, pierderile nete fiind de 7,8 milioane de euro, in timp ce numarul de clienti a ajuns la doar 80.000. Au invatat insa grecii din greselile trecutului?


Toate conditiile sunt intrunite pentru ca sfarsitul de an, perioada plina de promotii, in care numarul de abonati si veniturile operatorilor cresc simtitor, sa marcheze redeschiderea “ostilitatilor” pe piata romaneasca a telefoniei mobile.



“Vom deveni din nou liderii pietei”, spunea Arun Sarin, directorul general al grupului Vodafone, cu ocazia vizitei sale in Romania de acum doua luni. Dar 2005 pare sa fie anul Orange. Operatorul si-a consolidat pozitia de lider, pana la 6,22 milioane de clienti la 30 septembrie 2005. Aceasta crestere a determinat si o majorare a veniturilor cu 41,6%, pana la 617 milioane euro.


Prin comparatie, Connex-Vodafone avea, la sfarsitul lunii septembrie, 5,52 milioane de clienti, crescand doar cu 27%. Veniturile MobiFon au urmat trendul de 40%, al Orange atingand 690 de milioane de dolari (aproximativ 575 milioane de euro). Prin urmare, Connex-Vodafone pare sa recupereze cate ceva din terenul pierdut in fata Orange intr-un an in care compania a trecut, pe langa preluarea de catre Vodafone, printr-un proces de improspatare a brandului. Preocupati de aceste lucruri, cei de la Connex par sa fi lasat in planul secund competitia cu eternul rival, Orange. Totusi, “suntem foarte multumiti de rezultatele obtinute de companie in acest trimestru”, spune Ted Lattimore, fostul presedinte al Connex-Vodafone. “Cresterea puternica a veniturilor reflecta strategia noastra de piata bazata pe obtinerea de valoare, precum si concentrarea pe cele mai valoroase segmente de clienti. Performantele obtinute arata o imbunatatire semnificativa in utilizarea serviciilor de catre clienti si o crestere a venitului mediu pe utilizator”, sustine Lattimore. Venitul mediu pe utilizator (ARPU) al Connex-Vodafone a crescut cu mai mult de 10%, ajungand la 15,9 dolari, comparativ cu 14,4 dolari in aceeasi perioada a anului trecut.


Din batalia “greilor” GSM a avut de castigat, pana acum, Zapp, care a valorificat nisa transmisiei de date si a clienilor corporate. Oficialii companiei nu au o estimare privind rezutatele financiare inregistrate in acest an. Dar, privind in urma, Zapp a avut o evolutie a veniturilor realizate peste orice competitor. Daca in 2002 veniturile companiei au fost de 13 milioane de dolari, in 2003 acestea s-au ridicat la 52 de milioane, iar in 2004, la 93 de milioane de dolari. Potrivt estimarilor din piata, venitul mediu pe utilizator al operatorului se situeaza la un nivel de peste 20 de dolari.
Prin urmare, unde ar avea loc pe piata Cosmote? Compania si-a anuntat intentia de a achizitiona una ditre cele doua licente 3G care vor fi scoase la licitatie probabil in ianuarie. Aici, Cosmote va avea de infruntat competitia Connex-Vodafone, care a lansat deja astfel de servicii. Iar din primavara anului viitor, in cursa 3G va intra si Orange Romania care pregateste, la ramdul ei, lansarea serviciilor de generatia a treia. Nici Zapp nu va sta cu mainile in san, o modernizare a retelei pentru a oferi transfer de date la viteze si mai mari fiind in stadiul de proiect.


Declaratiile anterioare ale oficialilor Cosmote estimau ca piata potentiala orasele mici si satele, chiar daca veniturile si profitul nu vin de la acesti utilizatori, ci de la clientii corporate. Dar, si pentru unii si pentru ceilalti, ar trebui ca greseala cu acoperirea retelei, prea slaba fata de competitori, sa nu se mai repete.

Mobifon

• Venituri: 575 milioane de euro*


• Clienti: 5,52 milioane

Compania s-a concentrat mai mult pe finalizarea tranzactiei cu Vodafone si pe un proces de rebranding si a pierdut din vedere cota de piata si performantele financiare, unde a fost lider ani la rand.


* la noua luni

Orange Romania

• Venituri: 617 milioane euro


• Clienti: 6,22 milioane

Liderul pietei si-a consolidat pozitia in primele trei trimestre ale anului, o optiune serioasa in batalia care se anunta anul viitor pe o piata in care si-a facut intrarea liderul mondial

Telemobil

• Venituri: 150 milioane euro*


• Clienti: peste 300.000

Punctul forte ale companiei e baza de clienti. Pentru ca nu are servicii pre-pay, Zapp are clienti din mediul business, care aduc venituri mai mari decat media celorlalti competitori

* estimare Capital

Cosmote

• Venituri: -11 milioane euro


• Clienti: 80.000

Cu o noua “fata” si ambitii mari, grecii vor investi in operatorul mobil circa 600 de milioane de euro. Pana la mai mult de un miliard, cat au investit fiecare din primii doi jucatori ai pietei, mai e mult