Companii din Polonia şi Cehia, interesate de CFR Marfă. DD nu va putea participa decât asociat cu alte firme

Investitori din Polonia şi Cehia şi-au exprimat intenţia de a prelua CFR Marfă, fiind aşteptat ca acest proces de privatizare să atragă şi interesul unor transportatori români, a declarat marţi directorul general al companiei, Constantin Zaharia.

"Deja am început să avem contacte cu posibili investitori. S-au prezentat investitori din Polonia şi Cehia şi sunt semnale că şi transportatori interni vor veni să stea de vorbă cu noi", a afirmat Zaharia la o dezbatere organizată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care deţine integral CFR Marfă, pe tema privatizării societăţii.

La rândul său, Horaţiu Buzatu, secretarul general adjunct al MTI, care coordonează activitatea CFR Marfă şi privatizarea companiei, a declarat că procesul de trecere în proprietate privată a operatorului de transport marfă se va face după o strategie "privită cu destule animozităţi", care însă nu reprezintă documentul final, ci cadrul general, urmat de norme specifice.  "Ne dorim în primul rând maximarea preţului. Interesul nostru nu este să scăpăm oricum de CFR Marfă, ci statul să obţină cât mai mult din această privatizare", a spus el, citat de mediafax.ro.

Autorităţile vizează vânzarea integrală a pachetului de acţiuni. Posibilitatea de a ceda o participaţie parţială nu este fezabilă, o analiză Deloitte arătând că statul ar trebui fie să vândă integral compania fie să o lichideze, a spus oficialul MTI. Licitaţia va fi organizată după aplicarea unor criterii de precalificare."Nu va fi suficientă buna intenţie a investitorilor", a spus Buzatu.

Situaţia de la Oltchim nu se poate repeta la CFR Marfă

Dan Diaconescu nu va putea participa la privatizarea CFR Marfă, ca persoană fizică, ci doar asociat cu firme sau fonduri de investiţii, care să îndeplinească criteriile impuse de MT referitoare la capacitatea financiară sau operaţională. "Va putea în măsura în care se va asocia într-un consorţiu, care va putea demonstra ministerului că îndeplineşte criteriile de precalificare cu privire la experienţa, la capacităţi financiare, la capabilitate operaţională. Numai aşa, dacă ne referim la acest domn", a declarat, Cristina Militaru, şef Serviciu Privatizare în cadrul MTI.
Militaru a răspuns unei întrebări venite din partea presei cu privire la posibilitatea participării lui Dan Diaconescu la privatizarea CFR Marfă, la finalul şedinţei de dezbatere publică referitoare la strategia de privatizare a CFR Marfă. Ea a afirmat că va fi nevoie de o firmă din domeniu sau fonduri de investiţii care, la rândul lor, să fie asociate cu persoane juridice care pot îndeplini criteriile operaţionale, tehnice sau economice care urmează să fie înscrise în caietele de sarcini. "O persoană fizică, simplă, nu va putea participa în nume propriu la această privatizare", a spus Militaru.

La rândul său, Horaţiu Buzatu a afirmat, răspunzând unei întrebări similare, că Dan Diaconescu "nu este preocupare din punctul nostru de vedere".  "Nu vreau să ajungem cu discuţia în jurul lui Dan Diaconescu. Nu-l cunosc. Vom vedea ce se întâmplă până la urmă. Nu înseamnă că, dacă îşi anunţă intenţia, aceasta se va şi materializa", a spus Buzatu.

CFR Marfă are un capital de 56 milioane euro, active din bilanţ de circa 300 milioane euro, datorii de 450 milioane euro şi pierderi anuale de 50 milioane euro. Vânzarea companiei de transport feroviar este una din condiţiile asumate de Guvern prin acordul cu FMI.

Strategia de privatizare a CFR Marfă va fi aprobată în această săptămână de guvern, potrivit ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi. Ministerul Transporturilor va fi mandatat să vândă integral acţiunile deţinute la CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, precum şi pachetul obţinut de stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA. Astfel, MTI va fi mandatat să vândă pachetul de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, cu criterii de precalificare a investitorilor, precum şi pachetul care va fi deţinut de statul român în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma cesiunii şi compensării datoriilor CFR Marfă către CFR.

În luna august, MTI a anunţat că îşi asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins şi în cazul celui mai pesimist scenariu. Preţul de pornire a licitaţiei va fi stabilit de către MTI pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă. Garanţia de participare la licitaţie va reprezenta 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare, iar taxa de participare la licitaţie pentru investitorii care depun documentele de participare va fi de 5% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni.

Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (ATFER), care reuneşte mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup, apreciază că privatizarea CFR Marfă se face "pe genunchi", iar procedura de vânzare va crea prejudicii însemnate atât statului, cât şi operatorilor privaţi de transport.