China, din ce în ce mai prezentă în zona noastră

China începe să fie interesată de investiţii în Europa de Sud-Est, inclusiv în România şi Bulgaria, ţări care oferă acces ieftin la piaţa Uniunii Europene (UE), potrivit cotidianului american Wall Street Journal (WSJ). Investitorii chinezi profită de lipsa de capital din regiune pentru a intra pe piaţa comunitară. Companiile chineze sunt, deja, active în România şi Bulgaria, iar guvernul de la Beijing a oferit un împrumut de un miliard de dolari Republicii Moldova, suficient

China începe să fie interesată de investiţii în Europa de Sud-Est, inclusiv în România şi Bulgaria, ţări care oferă acces ieftin la piaţa Uniunii Europene (UE), potrivit cotidianului american Wall Street Journal (WSJ). Investitorii chinezi profită de lipsa de capital din regiune pentru a intra pe piaţa comunitară.

Companiile chineze sunt, deja, active în România şi Bulgaria, iar guvernul de la Beijing a oferit un împrumut de un miliard de dolari Republicii Moldova, suficient pentru a acoperi deficitul de cont curent al ţării pentru doi ani, notează WSJ.

În timp ce Serbia, Moldova şi chiar Turcia au o oarecare importanţă strategică pentru China, România şi mai ales Bulgaria oferă acces ieftin pe întreaga piaţă a UE, a declarat Margot Schuler, economist la Institutul German pentru Studii Globale şi Regionale.

Investiţiile chineze sunt încă reduse, totalizând numai 71 milioane de euro în 2008, potrivit datelor Eurostat, însă beneficiază de toate premisele pentru a creşte rapid, luând în calcul evoluţia din ultima perioadă.

Chinezii îşi aduc industria auto în Balcani

Dongfeng Motor Group, cel mai mare producător de camioane din China, a semnat, luni, un memorandum de înţelegere cu producătorul auto Fabrika Automobila Priboj (FAB) din Serbia, fără a anunţa valoarea acordului. Grupul chinez va deţine controlul asupra mărcii şi produselor finale, în timp ce FAB se va ocupa de activitatea de construire a camioanelor.

Luna trecută, compania auto chineză Great Wall Motor a semnat o înţelegere cu Litex Motor din Bulgaria pentru construcţia unei fabrici de autovehicule sport low-cost cu o capacitate anuală de 50.000 de unităţi. Compania chineză va investi 80 de milioane de euro în noua facilitate de producţie din 2010.

Totodată, în septembrie, fabrica din România a companiei Shantuo Agricultural Machinery Equipment a produs primul tractor. Obiectivul privind producţia este de 100.000 de unităţi. Shantuo controlează fabrica de tractoare de la Râşnov prin intermediul companiei Hoyo – SHK Modern. Investitorul chinez deţine o participaţie de 80%, iar firma românească Goldex Industry 20% din afacere.

E nevoie de bani în estul Europei

Directorii producătorului chinez de sticlă plată China Luoayang Float Glass Group au vizitat, săptămâna trecută, oraşul bulgăresc Razgad, împreună cu ministrul de Finanţe Simeon Djankov, vizând o investiţie de 80 de milioane de euro într-o fabrică.

Capitalul este mai necesar în Balcani decât oriunde altundeva, economiile din aceste state intrând recesiune, odată cu reducerea fondurilor necesare pentru finanţarea deficitelor de cont curent foarte mari, potrivit cotidianului american.

SURSA:Mediafax