Antreprenoriatului social înseamnă să faci un business fără să ţineşti neapărat profitul, ci să urmăreşti  un impact durabil şi pozitiv asupra societăţii. Este exact ceea ce face Ivan Patzaichin prin proiectul Rowmania, al cărui nume spune aproape întreaga poveste.  De fapt, platforma Rowmania ţinteşte obiective chiar mai generoase decât antreprenoriatul social, angrenate într-un proiect unic.
Promovarea turismului ecologic, în special a turismului în Delta Dunării, popularizarea sportului cu vâsle, dezvoltarea comunităţilor locale şi reînvierea meşteşugurilor tradiţionale. Obiectivele nu sunt noi. Pentru că vorbim despre un cvadruplu campion olimpic la canoe, tot proiectul este construit în jurul sportului, al bărcilor şi al apei.
„Prea multe proiecte şi investiţii ce sunt dedicate Deltei cheltuiesc banii în afara ei, şi oamenii locului beneficiază prea puţin de pe urma lor. Pentru mine, termenul de antreprenoriat social înseamnă să-i ajutăm pe oamenii Deltei în primul rând să trăiască mai bine folosind  şi respectând ce le-a dat Dumnezeu.  Delta este o bogăţie din punctul acesta de vedere, dar o bogăţie de care s-a abuzat. Jumătate din ce cheltuiesc turiştii acum în Deltă se duce pe benzina motoarelor de barcă“, spune, pentru Capital, Ivan Patzai­chin.
Ce înseamnă efectiv Rowmania?
În primul rând, promovarea canotajului nu doar ca sport, ci ca mijloc de relaxare. Are şi barca necesară, „canotca“, o combinaţie originală între lotca tra­diţională a oamenilor Deltei şi canoea de performanţă. Canotca este fabricată din lemn, folosind meşteşugul maragon­zilor (fabricanţii de bărci de lemn din Deltă), o tradiţie aproape pierdută.
Asociaţia Ivan Patzaichin – Mila 23, care stă în spatele Rowmania, îşi propune să deschidă pentru început trei centre de dezvoltare locală, la Mila 23, Chilia Veche şi Crişan.
Printre altele, turiştii vor putea închiria de aici, probabil cu începere de anul viitor, canotci cu care să viziteze Delta. „Turistul pe care încercăm noi să-l aducem în Deltă este cel care apreciază natura şi tradiţia locală. Îi vezi peste tot în lume în caiacele şi canoele lor. Noi îi invităm în canotca românească, produsă de atelierele ce sper să reapară în număr mai mare în zonă“, mai spune campionul. În centre vor funcţiona şi şcoli de canotaj pentru copii, precum şi ateliere de fabricaţie a canotcilor. Lansat în luna aprilie, proiectul lui Patzai­chin a strâns deja susţinători şi parte­neri, printre aceştia numărându-se com­pania de PR şi comunicare DC Communication, al cărei director general, Teodor Frolu, este deja un fan al canotajului.
Pasul următor pentru Rowmania este Festivalul Internaţional al Bărcilor cu Vâsle de la Tulcea, în cadrul căruia vor fi organizate un concurs de vâslit între echipele satelor Deltei şi o paradă a bărcilor din Turul Internaţional Danubian. „Am fost 20 de ani campion, alţi 20 antrenor şi sper să mai fiu 20 de ani  un altfel de antreprenor“, conchide Ivan Patzaichin.

Între 2 și 4 septembrie, va avea loc la Tulcea Festivalul Internațional al Bărcilor cu Vâsle Rowmania.