INTERVIU cu Bogdan Iordache: „How to Web este ambasadorul industriei tech emergente”

Bogdan Iordache este unul dintre puţinii oameni din România care cred în viitorul industriei IT locale. După ce a pus pe picioare două afaceri în domenii diferite (Stagii pe bune – primul portal de stagii de practică în IT şi Conectoo – platformă de e-mail), Bogdan a demarat conferinţa How to Web.

Astăzi, How to Web este cel mai important eveniment despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa Centrală şi de Est şi principalul ambasador al unei comunităţi tehnologice aflate în formare. Am stat de vorbă cu Bogdan despre How to Web, evoluţia proiectului şi impactul pe care îl are în regiune.
Spune-ne câteva cuvinte despre Conectoo şi Stagii pe Bune. Cum ai descrie drumul de la idee la business în România?
Conectoo şi Stagii pe bune sunt două proiecte foarte diferite. Stagii pe bune este un proiect care s-a dorit încă de la bun început să fie revoluţionat din anumite puncte de vedere, care a avut un parcurs foarte dificil, însă liniar şi crescător şi a reuşit în acelaşi timp să creeze o punte de legătură între firme şi studenţi pe termen lung şi să contribuie le conştientizarea nevoii de a face stagii.
Conectoo este cu totul diferit, e un business de tehnologie care a crescut repede, însă atât cât i-a permis piaţa (faptul că l-am adresat pieţei din România este cea mai mare vină a mea).
Drumul de la idee la afacere în România e acelaşi ca peste tot, nu cred că e extraordinar de diferit faţă de alte părţi. Poate că în alte ţări există mai multe mecanisme de suport, în altele mai puţin, însă drumul este inevitabil acelaşi: ai o idee bună, o validezi cu piaţa, transformi conceptul în produs şi îl vinzi.

Ce sfaturi ai pentru un tânăr (potenţial) antreprenor care are ideea de business, însă nu a trecut la partea de implementare? Cum ar fi bine să pornească şi la ce greutăţi să se aştepte?

Dacă nu a trecut încă la implementare nu este antreprenor, e doar un om cu idei. Nu există sfaturi standard sau o reţetă care poate fi aplicată şi care dă rezultate de fiecare dată. Aş avea o singură sugestie: dacă are o idee să încerce să o pună în aplicare urmărind impactul ei şi fără a se lăsa furat de frumuseţea ideii.
Cuvântul „greutăţi” e un cuvânt foarte puternic, aş vorbi mai degrabă despre provocări. Provocări sunt o mie: ideea poate să nu fie bună, se poate să nu existe o piaţă pentru idee, este posibil să nu fie la îndemână să obţii finanţare, nu ai expertiza necesară sau credibilitate pentru că eşti la început de drum şi multe altele. Trebuie să răspunzi fiecărei provocări pe rând şi să le rezolvi aşa cum crezi şi cum poţi mai bine.
Sfatul meu pentru tinerii antreprenori este simplu: „Fă ce poţi, cu ce ai, unde eşti!”

Cum vezi IT-ul românesc?

IT-ul românesc defineşte o piaţă locală extrem de redusă, o piaţă în care cele mai mare companii s-au dezvoltat făcând afaceri cu statul (râde) sau outsourcing pentru piaţa externă. Avem un număr destul de mare de specialişti buni care lucrează pentru produse internaţionale dar care se ocupă în principiu doar de partea de implementare, şi mai puţin de partea de gândire a produsului.

Cred că piaţa locală este destul de limitată pentru foarte multe afaceri, însă văd din ce în ce mai multe companii la început de drum care ţintesc piaţa internaţională. Chiar şi în cazul unor produse foarte nişate cred că poţi avea rezultate mult mai bune în cazul în care te adresezi unei pieţe mai mari şi nu celei locale.

Care este cea mai recentă idee de business în IT din România care ţi-a captat atenţia şi de ce? Dar de afară?

Cea mai recentă idee de business care mi-a captat atenţia este un startup care se numeşte Irewind şi care face tuturor schiorilor filmuleţe personalizate cu traseul lor pe pârtie în timp real, cu ajutorul unor echipamente instalate pe pârtia de schi. Ideea e foarte originală şi se adresează unei pieţe foarte mari; în plus, încorporează o tehnologie care este relativ greu atacabilă.

Sunt foarte multe idei în afară care mi-au atras atenţia. Una pe care o cunosc destul de bine este Fantasy Shopper – o comunitate virtuală în care membrii comunităţii pot să îşi creeze garderobe virtuale pe care le cumpără cu credite şi este un întreg joc în jurul ideii şi care are un nivel de tracţiune incredibil în acest moment.

Cum ţi-a venit ideea de a organiza How to Web?

Dorind să aflu mai multe despre cum pot dezvolta Conectoo, firma mea de e-mail marketing, am început să particip la evenimente de web şi tehnologie din România şi mai apoi din străinătate. Am observat faptul că era o diferenţă considerabilă între acestea aşa că am hotărît să pornesc How to Web.
Astăzi, How to Web este o oportunitate extraordinară pentru ca oamenii tech locali să intre în contact direct cu dezvoltatorii de produse de impact la nivel global.

Cum a evoluat evenimentul de la prima ediţie la cea de anul trecut?

How to Web a avut o evoluţie foarte interesantă, atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ. De la an la an am reuşit să aducem speakeri din ce în ce mai mulţi şi mai buni şi un număr din ce în ce mai mare de participanţi. Anul acesta îl vom avea alături de noi pe Phil Libbin, CEO-ul celei mai mari companii de tehnologie care a venit vreodată în România. În plus, la eveniment vor participa reprezentanţi a 12 acceleratoare din 9 ţări, iar acest lucru este o reuşită în sine.

La ce să ne aşteptăm de la ediţia de anul acesta? Care vor fi momentele cheie în opinia ta?

Ediţia de anul acesta aduce o separare foarte clară între zona antreprenorială şi zona de dezvoltare de produse tech. Pe scena principală se vor discuta lucruri care ţin de dezvoltarea de produse tech, iar pe cea de a doua scenă se va discuta despre start-up-uri, vor avea loc prezentările acceleratoarelor şi pitch-urile concurenţilor la Startup Spotlight.

Momentele cheie depind foarte mult de persoana care le evaluează. Toţi speakerii sunt interesanţi, întrebarea este care dintre ei este de interes pentru fiecare participant.
Pentru mine, cel mai interesant va fi cine va câştiga Startup Spotlight.

Ce înseamnă un eveniment de aşa natură pentru industria locală de IT?

Ştiu că părerea mea este subiectivă, însă cred că înseamnă enorm, poate puţin mai mult decât industria locală poate să ducă. Alături de câteva companii internaţionale din România şi o mână de startup-uri care au început să se extindă la nivel internaţional, How to Web este principalul ambasador al unei comunităţi tehnologice aflate încă în formare.
Prin ce se deosebeşte How to Web de alte evenimente similare?

Putem vorbi de evenimente similare doar la nivel de regiune, însă acestea nu au nici pe departe amploarea How to Web dată de nivelul şi calitatea speakerilor, numărul participanţilor, expunerea internaţională şi calitatea startup-urilor care participă la competiţie.

Acest material face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei https://howtoweb.co