PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Business

Ce aduce 2016 pentru domeniul concurenței

Autor: Ilinca Pop | sâmbătă, 30 ianuarie 2016 | 0 Comentarii

Un an ”extrem de intens”. Așa este caracterizat, pe scurt, 2015, pentru domeniul concurenței, cu un număr record de investigații și decizii de sancționare, precum și modificări importante de legislație. Care sunt așteptările pentru 2016 ?

„Peisajul concurențial local reflectă, în mare măsură, realitatea internațională. La nivel global, vigilența autorităților de resort este în creștere, numărul de investigații privind suspiciunea unor înțelegeri de tip cartel și amenzile în acest sens atingând niveluri record în ultimii ani, atât în cadrul Uniunii Europene, cât și în țări importante pentru economia globală, cum sunt Statele Unite și China”, spune Diana Crângașu, Senior Associate și coordonator al practicii de dreptul concurenței în cadrul Clifford Chance Badea.

Potrivit datelor Clifford Chance Badea, la nivel global, dar și național, 2016 ar putea aduce mai puține decizii de sancționare, dar amenzi totale mai mari, în contextul în care autoritățile de concurență sunt mult mai atente și mai agresive în analizarea și sancționarea cartelurilor. Investigațiile vor viza tot mai mult piețe cu impact major asupra unui număr mare de contribuabili. În acest context, este de așteptat și o creștere a numărului de contestații în instanță (litigii), inclusiv pe partea cererilor de despăgubiri formulate în baza deciziilor de sancționare ale autorităților de concurență.

Totodată, conform acelorași date, investigațiile concomitente în mai multe jurisdicții devin o practică obișnuită. Cooperarea punctuală între autoritățile de concurență va continua să se extindă și să devină mai importantă în finalizarea investigațiilor. Mai mult, în România este de așteptat o colaborare și mai extinsă a autorității de concurență cu alte autorități și instituții de stat. În acest context, programele de conformitate revin în prim plan, iar bunele practici devin esențiale. Un astfel de program trebuie adaptat la propriul business, iar elaborarea sa trebuie să aibă la bază o analiză riguroasă de risc, specifică activității și industriei în care activează societatea, precum și structurii sale organizaționale. Este nevoie ca efortul și responsabilitatea cu care companiile implementează un astfel de program să atragă și o recompensare efectivă din partea autorităților de concurență, prin aplicarea unei reduceri la amenda finală atrasă de o eventuală investigație.

Din datele datele Clifford Chance Badea mai reiese că utoritățile de concurență vor continua să analizeze posibilitatea existenței cartelurilor și a practicilor comerciale anticoncurențiale în domeniile care s-au dezvoltat major în ultimii ani, dar și în practicile comerciale recente – este de așteptat că vor exista mai multe investigații în vânzările online, industria IT, retail, dar și în industria de administrare a așa-numitelor ”big data”. Excepțiile din legislația fiscală națională a Statelor Membre vor continua să fie sub scrutin din punct de vedere al relevanței regulilor din legislația ajutorului de stat. De asemenea, autoritățile de concurență vor analiza în investigațiile lor toate discursurile publice ale societăților (comunicate de presă, rapoarte financiare sau informări către investitori, previziuni financiare sau proiecții de strategii și evoluții de prețuri, interviuri acordate presei etc.), folosirea canalelor social media de către angajații companiilor, precum și analizele sau statisticile prezentate în cadrul conferințelor de industrie.
În același timp, dacă 2015 a înregistrat câteva tranzacții mari de fuziuni și achiziții, ce au generat concentrări economice substanțiale, în 2016 acest entuziasm ar putea fi temperat de constrângeri concurențiale.

„Am asistat deja la situații în care planuri ambițioase de M&A au fost abandonate sau restrânse, pentru că – odată analiza concurențială realizată, era posibil că tranzacția fie să nu fie aprobată de autoritățile de concurență, fie să atragă remedii majore pentru aprobare, care ar fi redus prea mult scopul economic al tranzacției în sine”, explică Diana Crângașu. Analiza unei tranzacții de M&A majore trebuie să cuprindă din momentul negocierilor și o analiză a posibilelor remedii (spre exemplu, divizări ale business-ului, vânzări de active), pe care o autoritate  de concurență ar fi dispusă să le accepte pentru a aproba respectiva tranzacție. Și tot în 20016, din ce în ce mai multe autorități de concurență vor încerca să se implice și în activitatea de inițiere și elaborare a politicilor publice, prin avizarea acestora din punct de vedere al conformității cu legislația concurenței, căutând astfel să prevină pe cât posibil situații în care anumite proiecte legislative sau acțiuni ale autorităților publice să provoace impact și consecințe anticoncurențiale în piață.



SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.