Din total, 1,721 de miliarde de lei sunt fonduri externe nerambursabile. "Se observă o majorare semnificativă a fondurilor alocate bugetului de investiţii, care a crescut în anul 2014 cu mai mult de două ori faţă de bugetul anului 2012, iar bugetul de investiţii al anului 2015 cu mai mult de 3 ori faţă de bugetul de investiţii al anului 2012. În ce priveşte structura bugetului de investiţii, un aspect relevant îl reprezintă creşterea accentuată a nivelului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile din cadrul programului POS-T", se menţionează într-un comunicat al companiei.

În acest sens, Metrorex reaminteşte că a fost inclusă în rândul beneficiarilor Programului Operaţional Sectorial – 'Transport' şi a obţinut finanţare din fonduri europene nerambursabile pentru proiectele de investiţii, până în prezent fiind aprobate peste patru sute de milioane de euro. Până la finele anului 2015, compania şi-a propus să obţină de la Comisia Europeană 1,3 miliarde de euro.

"Faţă de bugetul de investiţii al anului 2012 (571,737 milioane de lei – n. r.), care a fost reprezentat integral din fonduri alocate de la bugetul de stat şi credite externe rambursabile, în anul 2013 bugetul atras din fonduri externe nerambursabile a fost de peste 31%, iar în anul 2014 procentajul fondurilor externe nerambursabile în structura bugetului de investiţii a crescut la 85% şi în anul 2015 la aproximativ 99%. Din toate aceste date, rezultă în mod clar intensificarea activităţii de investiţii pe proiectele aprobate, având ca efect realizări investiţionale care depăşesc realizările înregistrate în ultimii 10 ani, dinaintea anului 2012", se precizează în comunicatul de presă.

Compania subliniază că bugetul de investiţii alocat în perioada 2013 – 2014 se încadrează în strategia de dezvoltare a reţelei de metrou până în anul 2030 şi a fost destinat efectuării de lucrări de investiţii pentru realizarea unor proiecte care, în prezent, se află în diferite stadii.

Astfel, Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, care va realiza legătura între vestul oraşului şi zona de est, prin centru, respectiv cartierele Drumul Taberei şi Pantelimon, are o lungime de 16,2 kilometri, 22 de staţii şi două depouri şi oferă o capacitate maximă de transport de 50.000 călători/oră/sens. Pentru punerea în funcţiune a acestei magistrale vor fi achiziţionate între 43 şi 51 de trenuri noi de metrou. Se preconizează realizarea în trei etape a proiectului, pe următoarele secţiuni: Râul Doamnei – Eroilor (PS Opera), inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, cu termen de punere în funcţiune în 2016, Piaţa Iancului (Traian) – Pantelimon, cu termen de finalizare în 2018, şi Eroilor – Universitate – Piaţa Iancului (Traian), funcţională în anul 2020.

Metrorex precizează că secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia, depoul şi galeria de legătură Valea Ialomiţei se afla într-un stadiu avansat de execuţie şi urmează să fie pus în funcţiune la sfârşitul anului 2016.

Un alt proiect este Magistrala 4 secţiunea Parc Bazilescu – Lac Străuleşti, realizarea acestei investiţii făcând posibilă extinderea tronsonului II al Magistralei 4 (Gara de Nord – Parc Bazilescu) cu încă două staţii, respectiv Laminorului şi Lac Străuleşti.

Pe lângă aceste două staţii, proiectul mai prevede execuţia unui depou pentru realizarea mentenanţei şi a unui Park&Ride, cu rolul de a înlătura aglomeraţia din traficul rutier, prin asigurarea locurilor de parcare pentru locuitorii din zona periurbană de nord a Capitalei. Termenul de realizare a investiţiei este primul semestrul al anului 2016.

Stadiul de execuţie a lucrărilor este de aproximativ 35%, lungimea obiectivului fiind de 2,2 kilometri şi include două staţii şi un depou. Metrorex estimează că în cursul anului 2015, în funcţie de obţinerea surselor de finanţare, vor începe şi lucrările de execuţie a Park&Ride.

În ceea ce priveşte tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, este în pregătire documentaţia tehnică şi caietul de sarcini pentru licitaţia privind elaborarea studiului de prefezabilitate şi fezabilitate. Acţiunea privind elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate a fost propusă şi aprobată pe lista obiectivelor ce urmează să fie finanţate în cadrul programului de cooperare elveţiano – român printr-un grant acordat de Elveţia.

De asemenea, a fost aprobată propunerea finală de proiect de finanţare în baza acordului-cadru semnat între Guvern şi Consiliul Federal Elveţian, pentru "Studiu de prefezabilitate (SPF) şi studiu de fezabilitate (SF) pentru construcţia Liniei 4 de metrou 'Tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu''.

Linia 6 – Legătura reţelei de metrou cu aeroportul Henri Coandă Otopeni este un alt proiect al Metrorex. Acesta asigură legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni. Linia de metrou va fi utilă pentru zone de mare interes public: expoziţionale, de business, de agrement, supermarketuri şi zone rezidenţiale şi va forma un coridor între centrul Bucureştiului şi aeroporturile care asigură legătura cu oraşul.

"Prin executarea acestei linii, metroul realizează o legătură rapidă cu două moduri de transport vitale ale economiei – calea ferată şi transport aerian. Prin extinderea liniei 4 de la Gara de Nord la Gara Progresu, se va realiza cea mai mare şi importantă linie de metrou pe diametrala nord – sud a oraşului, care va lega Aeroporturile Internaţionale Bucureşti Otopeni şi Bucureşti Băneasa cu gările de cale ferată Băneasa, Basarab, Gara de Nord şi Gara Progresu şi, implicit, interconectarea cu transportul public de suprafaţă", se spune în comunicat.

Magistrala 6 va avea o lungime totală de 16 kilometri, 19 staţii şi un depou pentru asigurarea mentenanţei, iar pentru punerea în funcţiune este prevăzută achiziţia a 21 de trenuri noi de metrou.

"La această dată, Metrorex face demersuri pentru obţinerea de fonduri externe nerambursabile pentru acoperirea diferenţei de finanţat necesară executării lucrărilor şi respectării termenului de punere în funcţiune – anul 2020", precizează compania.

Lungimea reţelei de metrou a municipiului Bucureşti se întinde pe 69,25 kilometri, distribuiţi pe patru linii magistrale şi 51 de statii.

SURSA: Agerpres