După cum bine ştim, tradiția inelului de logodnă a apărut de-abia în secolul trecut. Au fost şi alte simboluri comuniunii familiale înainte de aceasta, inclusiv inele, dar acestea nu aveau în mod special diamante. De Beers este compania care ne-a convins că inelele de logodnă au nevoie de diamante.

O campanie condusă de ceea s-a numit De Beers Mining Company, cunoscută ulterior ca De Beers Diamond Cartel, a înrădăcinat inele cu diamante în perfectarea căsătoriei, iar multe alte idei implementate au rămas până astăzi.

Autorul Edward Jay Epstein, expert în această industrie, a explicat într-un interviu că diamantele au fost considerate foarte rare în anii 1800, până când prospectori din Africa de Sud au descoperit un crater mare în orașul Kimberley, care conținea un tezaur de diamante.

Acest fapt a speriat compania De Beers, pentru că acest nou şi vast val de aprovizionare de diamante le-ar putea face mult mai accesibile, și, prin urmare, mult mai puțin costisitoare. Deci, în scopul de a preveni scăderea valorii diamantelor, cartelul De Beers – un grup de companii miniere care s-au unit, a decis să scoată pe pe piaţă diamante în loturi mai mici.

Ei au urmărit câţi americani urmau să se căsătorească în anul respectiv și au limitat diamantele pe care le produceau pe baza numărului estimativ al acestor uniuni familiale.

Deoarece De Beers controla 90% din producţia de diamante brute o mare parte a secolului 20, aceast fapt a avut efectul scontat în limitarea furnizării de diamante în ansamblu și scumpirea acestora.

Marketing-ul a dat o mână de ajutor, de asemenea. Campaniile firmelor de publicitate au făcut din inelul de logodnă cu diamant un simbol al căsătoriei în America.

Ed Jay Epstein a spus pentru Freakonomics acest an, că De Beers a cheltuit o sumă imensă de bani pe introducerea inelului cu diamante în filme – în special în filmele cu hoţi – și a folosit actriţe precum Marilyn Monroe, care a cântat despre diamante: "Diamantele sunt cel mai bun prieten al unei fete", pentru a-i face pe oameni, în special pe femei, să le dorească.

"În America, în ceea ce privește gospodăriile care le posedă, diamantele sunt al doilea element cel mai comun", a spus Epstein. "Cele mai frecvente sunt televizoarele." El spune că cea de-a de-a treia caracteristică cea mai comună în familiile americane sunt copiii.

"Diamantele nu sunt o investiție – ele sunt un produs de vânzare cu amănuntul ca oricare altul", a scris Ira Weissman, un expert în diamante, pentru Huffington Post în 2012.

Această realitate este evident atunci când oamenii încearcă să revândă un diamant la bijutier. Consumatorul primeşte de obicei doar în jur de 20 până la 40% din ceea ce a plătit inițial pentru piatră prețioasă.

Care este motivul pentru scăderea valorii? Este pentru că industria diamantelor este bine manipulată și comercializată, astfel încât vânzătorii de diamante să poată vinde la prețuri ridicate, dar ei știu cu exactitate care este valoare pietrei în momentul în care încercați să-l vindeţi înapoi.

Companiile creează o cerere artificială prin limitarea furnizării de diamante noi, iar lipsa aprovizionării stimulează prețurile atunci când îl vând el, dar nu neapărat atunci când îl vinzi tu. Toate acestea creează aparența unui produs care este greu de obținut și nu este deținut de multă lume, dar cu toate acestea e o manipulare.

Un alt motiv pentru care ați putea dori să reconsideraţi ideea achiziționării unui inel de logodnă cu diamant este problema "diamantelor însângerate". Acest gen sunt diamante aflate în mine din zonă de război, iar profiturile imense finanțează grupările combatante.

Fenomenul este cel mai frecvent întâlnit în Africa și în ciuda faptului că țările au încercat să diminueze efectele "diamantelor sângerii", acestea reprezintă încă o problemă majoră. Mulți dau vina pe guvernele corupte și pe grupurile de investigație pentru că întrerup acest trend.