Vedetele crizei vânzărilor de mașini de pe piața europeană

În plin declin al cererii, piața europeană a autoturismelor a demonstrat încă o dată că are suficiente resurse pentru a rezista. Vânzările au scăzut în statele UE și EFTA cu doar 1,4%, un declin care poate fi considerat nesemnificativ. Cu toate acestea, puține mărci se pot mândri cu rezultatul obținut anul trecut.

Liderul incontestabil al pieței rămâne, conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), grupul german Volkswgen și, mai ales, mărcile sale Volkswagen, Audi și Skoda. Toate acestea au înregistrat în 2011 o creștere a numărului de autoturisme înmatriculate în UE și EFTA. Marca Volkswagen a crescut cu nu mai puțin de 9% apropiindu-se de plafonul de 1,7 milioane de unități, iar Skoda, cu cele 494.760 unități înmatriculate, a raportat o creștere cu 6,1% față de 2010. Audi a depășit, în privința ritmului de creștere, chiar și brandul principal al grupului. Cele  680.262 unități înmatriculate reprezintă o majorare cu 9,1% față de 2010.
Nici conaționalii de la BMW nu au motive să se plângă de vânzările din 2011 având în vedere că au raportat o creștere cu 5,1% a acestora, până la 641.737 unități. Majorarea vânzărilor Mercedes-Benz a fost, în 2011, de numai 1%, până la 591.750 unități, ceea ce plasează marca pe locul trei în segmentul premium european, după liderul Audi și BMW.
În afara mărcilor germane și a cehilor de la Skoda, motive de mândrie pot avea și coreenii de la Hyundai-KIA. Asta pentru că vânzările Hyundai s-au majorat cu 11,5% până la 398.129 unități, iar KIA a raportat înmatricularea a 293.960 de autoturisme, în creștere cu aproape 12% față de anul anterior. Evoluții interesante au înregistrat anul trecut și japonezii de la Nissan și Mitsubishi, ambele mărci având creșteri importante, +13,7%, respectiv +6,7%.
Mai puțin bucuroși de vânzările de anul trecut sunt francezii și italienii. Marca Renault a vândut 1,045 milioane de autoturisme (-9%), Peugeot a scăzut cu 9,4% până la 911.703 unități, iar Fiat s-a prăbușit cu nu mai puțin de 17,2%.
În acest context, scăderea înmatriculărilor de vehicule Dacia cu doar 4,6% poate fi interpretată ca o evoluție bună, mai ales dacă luăm în calcul faptul că marca autohtonă nu a avut niciun model nou pe parcursul anului trecut.
La capitolul cote de piață, clasamentul european este condus de Volkswagen (12,4%), urmat Ford (7,9%), Renault (7,7%), Opel (7,3%) și Peugeot (6,7%).