Un proiect de 5 miliarde de euro ar putea fi singura şansă de a împiedica scufundarea Veneţiei

De sute de ani, Veneţia este periodic inundată în urma fenomenului numit "Acqua alta", prin care nivelul apei se ridică peste cotele normale. Oraşul-lagună se scufundă cu aproximativ doi milimetri în fiecare an, potrivit unui raport dat publicităţii în luna martie. Singura şansă de a împiedica acest lucru ar fi un proiect în valoare de cinci miliarde de euro, la care autorităţile lucrează încă din 1966, când nivelul apei a atins cel mai înalt nivel, de 194 de centimetri.

În ultimul secol, Veneţia s-a scufundat 11 cm, 5.000 de persoane au fost nevoite să se mute din cauza inundaţiilor, iar opere de artă în valoare de 4,5 miliarde de euro au fost distruse.

În 2003, premierul de atunci, Silvio Berlusconi, a aprobat proiectul numit MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico), care face aluzie la povestea din Vechiul Testament, când Moise a despărţit Marea Roşie. Proiectul hidrotehnic, la care lucrează 3.000 de oameni, presupune construirea a 78 de porţi de admisie pe cele trei canale care alimentează laguna. Cea mai mare poartă va măsura 30 de metri lungime, 20 de metri înălţime, o grosime de 4,5 metri. Fiecare poartă va cântări între 250 şi 300 de tone, potrivit Business Insider.  

Atunci când va exista pericolul de inundaţie, porţile vor fi ridicate prin injectarea de aer comprimat, blocând pătrunderea apei. Porţile au capacitatea de a reţine valuri de trei metri şi o creştere a nivelului mării de 60 de centimetri. În cazul în care nivelul mării creşte cu 25 centimetri din cauza încălzirii globale, sistemul MOSE va fi activat de 35 de ori pe an, până în anul 2100.

Proiectul a costat deja guvernul italian 5,3 miliarde de euro, iar costurile de întreţinere sunt estimate la cel puţin 8,7 milioane de euro pe an. Costurile iniţialte de construcţie erau estimate la 3,5 miliarde de euro.

MOSE, însă, nu este susţinut de toată lumea: există oameni de ştiinţă, politicieni şi activişti care sunt împotriva acestuia. Tocmai protestele faţă de costurile mari implicate au dus la întârzierea lucrărilor până în 2013. Criticii susţin că planul va afecta mediul înconjurător, va duce la dispariţia unor specii de păsări şi că întreţinerea sistemului va fi dificilă. Unii spun că porţile reprezintă doar o soluţie pe termen scurt la o problemă în creştere. Însă dacă acest plan dă greş, cel mai probabil, doar intervenţia UNESCO şi a UE ar mai putea salva Veneţia.
<object height="460" width="640"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/NUXNhYshUbw?version=3&hl=en_US" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="https://www.youtube.com/v/NUXNhYshUbw?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="460" width="640"></embed></object>