TOP CAPITAL.RO: Cele mai bine vândute filme din 2009

Chiar dacă românii resimt din ce în ce mai acut criza economică şi îşi restrâng cheltuielile, nu uită să îşi acorde şi ceva timp şi bani pentru relaxare. Unul dintre cele mai alese locuri pentru deconectare este sala de cinema, unde tot mai mulţi români merg să îşi petreacă timpul liber, potrivit reprezentanţilor din domeniu. În primele 8 luni din acest an, numărul intrărilor în cinema a crescut cu 34%, iar încasările totale au ajuns la peste 10 milioane de euro. &bdq

Chiar dacă românii resimt din ce în ce mai acut criza economică şi îşi restrâng cheltuielile, nu uită să îşi acorde şi ceva timp şi bani pentru relaxare. Unul dintre cele mai alese locuri pentru deconectare este sala de cinema, unde tot mai mulţi români merg să îşi petreacă timpul liber, potrivit reprezentanţilor din domeniu.

În primele 8 luni din acest an, numărul intrărilor în cinema a crescut cu 34%, iar încasările totale au ajuns la peste 10 milioane de euro. „Conform informaţiilor pe care le deţinem, în intervalul 1 ianuarie – 16 august 2009, piaţa distribuţiei de film din România a înregistrat un număr de 2,6 milioane de admisii (număr de spactatori, n.r.), mai mult cu o treime faţă de aceeaşi perioadă din 2008. Încasările se ridică la suma de 44 milioane de lei (10,3 milioane de euro), mai mult cu 55% faţă de acelaşi interval din anul trecut”, a declarat pentru capital.ro Raluca Moroianu – marketing manager în cadrul MediaPro Distribution.

De la începutul anului, primele trei filme din top au reuşit să aducă în sălile de cinematograf aproape 500.000 de spectatori şi să realizeze încasări totale de 2,3 milioane de euro.

Până în acest moment, topul celor mai vândute filme din România din 2009 este dominat de o comedie, urmată de un horror şi o dramă/acţiune. Primele două poziţii aparţin unor pelicule 3D, lucru care confirmă înclinaţia publicului spre noile tehnologii.

„Ice Age 3” bate toate recordurile anului

Prima poziţie în topul celor mai de succes filme este ocupată se află animaţia „Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs” („Epoca de gheaţă 3: Apariţia dinozaurilor”). Potrivit datelor Cinemagia.ro, comedia a adus în cinema, în cele 9 săptămâni de când rulează pe marile ecrane, un număr impresionant de spectatori: 314.221. Filmul, realizat de 20th Century Fox Studios şi  distribuit în România de compania Odeon Cineplex, a avut, de asemenea, încasări record: 1,5 milioane de euro (6.431.594 de lei).

Locul al doilea în topul filmelor din acest an a fost ocupat de pelicula horror „My Bloody Valentine” („Infern de ziua îndrăgostiţilor”), şi de această dată tot un 3D. Realizat de Behind the Scenes Freight şi adus în România de MediaPro Distribution, „My Bloody Valentine” a stat în box office timp de 19 săptămâni. 80.017 spectatori au ales să îl vizioneze, iar încasările au fost pe măsură: 408.500 de euro (1.731.137 de lei).

Ultimul loc în Top 3 a fost ocupat de „Angels and Demons” („Îngeri şi demoni”), care a urmat reţeta de success a „Codului lui Da Vinci”, primul film inspirat din cărţile lui Dan Brown. „Angels and Demons” a stat în box office timp de 10 săptămâni şi a avut 96.746 de spectatori. Pelicula, realizată de Sony Pictures şi prezentată în România de InterComFilm Distribution, a avut încasări de aproximativ 364.000 de euro (1.541.362 de lei).

Cele trei filme au fost urmate în clasament de „The Hangover” („Marea mahmureală”) – 96.044 spectatori şi 343.000 de euro încasări – şi de „Yes Man” („Yes Man” – „Un cuvânt poate schimba totul”) – 90.524 de spectatori şi 334.000 de euro încasări.

Tinerii, cei mai mari consumatori de cinema

Topul primelor trei cele mai vândute filme din România în acest an a fost suţinut cu precădere de adolescenţi şi tineri, care sunt cei mai mari consumatori de cinema. „Ice Age 3 a fost cel mai popular film, deoarece a reuşit să atragă atât tinerii, cât şi părinţii, care şi-au adus copiii la cinema”, spune criticul de film Ada Rosetti, care adaugă că aceste categorii sunt cele mai predispuse la a viziona de două-trei ori acelaşi film, dacă au fost plăcut impresionanţi. Potrivit Adei Rosetti, şi poziţia horror-ului „My Bloody Valentine” poate fi explicată în acelaşi fel: prin prezenţa unui număr mare de tineri în sălile de cinema.

„Angels and Demons a atras însă prin fascinaţia pentru mister, fascinaţie care nu a fost observată doar la consumatorii români, ci în întreaga lume”, afirmă Ada Rosetti. „Cine nu este interesat de misterele din cărţile lui Da Vinci şi de toată această tevatură?”, întreabă, retoric, criticul de film.

Filmele româneşti aduc doar 4% din totalul spectatorilor de cinema!

Cu toate că numărul spectatorilor este în creştere, iar piaţa a urmat în ultimii ani un trend ascendent, frecvenţa la cinema pe cap de locuitor în România a fost în 2008 de 0,18. „Aceasta este cea mai mică din toate ţările membre ale Uniunii Europene”, spune Raluca Moroianu.

De asemenea, tot anul trecut, majoritatea românilor au ales la cinema cu precădere comediile şi filmele de acţiune, fapt justificat parţial şi de clasamentul din prima parte a acestui an. „Un procent de 27%, din totalul admisiilor a fost înregistrat în favoarea filmelor de comedie şi acelaşi procent de 27% a fost cumulat de către filmele de acţiune”, adaugă  Raluca Moroianu.

În ceea ce priveşte provenienţa filmelor, reprezentanta MediaPro Distribution afirmă că filmele americane sunt pe primul loc în preferinţele românilor, cu un market share de 86%. „Filmele româneşti au înregistrat, din nefericire, un market share de doar 4% din totalul admisiilor”, mai adaugă Moroianu.

Ce aleg românii?

Românii sunt interesaţi de premiere, lucru demonstrat şi de urcarea în top a filmelor noi, chiar dacă, ulterior, acestea nu reuşesc să atragă un număr prea mare de spectatori.

Raluca Moroianu face şi o radiografie a factorilor care influenţează deciziile cinefililor români. „Factorii sunt actorii distribuiţi, sfatul prietenilor, precum şi cronicile favorbaile apărute în presă”, afirmă Moroianu.

Ada Rosetti este de altă părere şi afirmă că acum nu actorii sunt cei care atrag, aşa cum era în urmă cu 4–5 ani, ci întregul ecosistem cultural pe care îl crează un film. „Nu spun ca filmele din box office nu sunt filme bune, dar cred cu tărie că cel mai mult atrag cele care devin o cultură. Prin asta mă refer la cele precedate de o carte sau care au dus la lansarea pe piaţa a unor produse, a unui brand chiar”, afirmă criticul.

La o singură ieşire la cinema, românii sunt destul de generoşi, dezvăluie reprezentanta MediaPro Distribution. „Românii sunt gata să cheltuie în jur de 27 de RON pe biletul filmului şi pe consumaţia de la bar”.

Preţul biletului va trece de 16 lei

Creşterea pieţei de cinematografie din România a avut un start puternic începând din 2007, iar anul acesta a arătat că nici măcar criza economică nu o poate opri. „În 2007, s-a înregistrat o creştere de 5% faţă de 2006 a numărului de admisii. În 2008, însă, a fost un avans important, de 30%”, spune Raluca Moroioanu.

În 2009, creşterea s-a temperat. Chiar dacă în primele luni a fost un avans de 34%, pe întreg anul se aşteaptă o creştere de doar 13%. „Până la sfârşitul anului estimăm că piaţa distribuţiei de film va înregistra un număr de 4,29 milioane admisii şi, implicit, o creştere de 13% faţă de 2008, încasările urmând a se învârti în jurul valorii de 70,5 milioane de lei (16 milioane de euro), cifră care ar atrage de la sine o creştere de 33%, faţă de 2008”, afirmă Moroianu. Cu toate acestea, directorul de marketing al MediaPro Distribution spune că nu criza este de vină. „Aceste creşteri, mai mici decât cele înregistrate de la începutul anului până în acest moment, se datorează în principal potenţialului scăzut al filmelor care se vor lansa până la sfârşitul anului”, afirmă aceasta.

Pe lângă avansul pieţei comparativ cu 2008, Raluca Moroianu afirmă că se aşteaptă şi la o creştere a preţului mediu al biletului. „Avansul va fi de 17%, ceea ce înseamnă că de la 14 lei vom ajunge să plătim pentru un bilet la cinema 16,4 lei”, spune aceasta.

Dacă în acest an va fi un număr de admisii de 4,29 milioane, în următorii 5 ani se va ajunge la 6 milioane de intrări. „Şi frecvenţa pe cap de locuitori va creşte la 0,29, de la 0,18 în prezent”, mai spune Raluca Moroianu.

Filmele 3D şi cinematografele noi impulsionează piaţa

„Pentru următorii 5 ani estimăm o creştere a pieţei de distribuţie de film, creştere susţinută în principal de apariţia unor noi cinematografe de tip multiplex atât în provincie, cât şi în Bucureşti”, concluzionează directoarea de marketing de la MediaPro Distribution. Aceasta afirmă că şi în ultimii ani deschiderile de cinematografe au avut un impact deosebit asupra pieţei de distribuţie film. „Este evident faptul că, începând cu 2006, deschiderea de noi cinematografe de tip multiplex în mall-urile din ţară a influenţat pozitiv piaţa de distribuţie de film”, spune Moroianu.

Un impact pozitiv l-a avut şi lansarea de filme 3D, care au fost o adevărată atracţie. „În plus, apariţia filmelor 3D, care garantează o nouă experinţă cinematografică, a atras şi va atrage cu siguranţă şi pe viitor public dornic să vizioneze acest nou produs”, încheie Moroianu.

De aceeaşi părere este şi Ada Rosetti, care subliniază că noile filme 3 D sunt factorul de noutate al pieţei din România, o piaţă şi aşa nu foarte dezvoltată.

România, codaşa Europei Centrale şi de Est

Cu toate că piaţa de distribuţie film din România este în continuă urcare, pentru moment este în coada Europei Centrale şi de Est. Doar Bulgaria are o piaţă mai puţin dezvoltată. „Ceea ce  putem spune cu siguranţă este faptul că piaţa de distribuţie de film din România are o valoare mai mare decât piaţa de distribuţie de film din Bulgaria, atât ca număr de spectatori, cât şi ca box office, dar cu o frecvenţă pe cap de locuitor mai mică – 0,18 în România versus 0,37 în Bulgaria”, spune Moroianu.

În Ungaria şi Cehia, însă, piaţa este mult mai dezvoltată, ajungând la 39,5 milioane de euro, respectiv 14,4 milioane de euro.