Tarom, în al nouălea cer

Compania naţională aeriană se va alătura alianţei SkyTeam. Aşa-numita „bătălie pentru văzduh“ între cele trei mari alianţe internaţionale de transport aerian Star Alliance, SkyTeam şi One World devine tot mai strânsă. Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a anunţat recent că Tarom va deveni membră a alianţei internaţionale SkyTeam în maximum o lună, însă este vorba, deocamdată, despre preaderare. Operatorul român a început, în urmă cu mai mulÅ

Compania naţională aeriană se va alătura alianţei SkyTeam. Aşa-numita „bătălie pentru văzduh“ între cele trei mari alianţe internaţionale de transport aerian Star Alliance, SkyTeam şi One World devine tot mai strânsă.

Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a anunţat recent că Tarom va deveni membră a alianţei internaţionale SkyTeam în maximum o lună, însă este vorba, deocamdată, despre preaderare. Operatorul român a început, în urmă cu mai mulţi ani, negocierile în vederea integrării în SkyTeam, alianţă care era formată, la începutul lui 2008, din 14 membri, printre care Air France, Delta Air Lines, KLM şi Continental Airlines. Conform datelor furnizate de oficialii SkyTeam, alianţa se plasează în acest moment pe locul doi din lume în funcţie de numărul de pasageri transportaţi şi de venituri şi pe primul loc dacă avem în vedere numărul de aeronave. Tarom a transportat anul trecut 1,69 milioane de pasageri, în creştere cu 32,1% faţă de 2006, ocupând locul doi în rândul companiilor de profil din Europa din punctul de vedere al ratei de creştere, potrivit datelor Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene. Gradul mediu de ocupare al operatorului român a fost anul trecut de 67,1%, în creştere cu 4,8 puncte procentuale.

Previziuni sumbre pentru 2008

Cifrele date publicităţii la sfârşitul lui 2007 de către cele trei alianţe relevă faptul că lupta pentru supremaţia aeriană devine din ce în ce mai strânsă. Star Alliance şi SkyTeam sunt despărţite de numai câteva procente din totalul pasagerilor transportaţi, iar OneWorld nu pare a se mulţumi cu poziţia a treia. Dincolo de concurenţa acerbă dintre ele, toate cele trei alianţe, alături de IATA (International Air Transport Association), se declară tot mai îngrijorate de evoluţia pieţei în 2008. În 2000, profitul net al întregii industrii era de 2,4 miliarde de euro, iar între 2001 şi 2006 operatorii au înregistrat numai pierderi.

Anul 2007 pare să fi fost vârful la care a ajuns transportul aerian în ceea ce priveşte profitul net. Cele 3,6 miliarde de euro trecute la acest capitol de IATA anul trecut sunt acum date deja uitării, pentru că previziunile pentru anul în curs sunt sumbre. De altfel, IATA a redus estimarea privind profitul total al companiilor aeriene în 2008, de la cinci miliarde de euro la 3,2 miliarde, avertizând că avansul preţurilor la combustibil şi impactul limitării creditelor ar putea inversa creşterea previzionată. „Mediul economic favorabil şi măsurile de creştere a eficienţei au redus impactul nivelului ridicat al preţurilor şi au susţinut creşterea în 2007. În contextul limitării creditării, această evoluţie se schimbă. Ne-am putea îndrepta către o scădere a activităţii, având un nivel redus de numerar care să ajute la amortizarea căderii“, a declarat directorul general al IATA, Giovanni Bisignani. Previziunile optimiste date publicităţii de IATA în vara anului trecut s-au deteriorat rapid, pentru ca la începutul acestui an asociaţia să anunţe că 2007 a fost vârful, iar rezultatele pentru 2008 se anunţă mult mai slabe.

Marja operaţională pare a se îndrepta către 5% (de la 5,6% în 2007), dar având în vedere că în 2001 ea se plasa la -13%, iar în 2006 la -0,5%, anul 2008 va putea fi considerat unul bun pentru industrie.
43 de companii în trei alianţe.

Pentru a putea rezista presiunilor venite din toate părţile, transportatorii aerieni încearcă să se coalizeze. În 1997, a luat fiinţă Star Alliance, pentru ca, doi ani mai târziu, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Canadian Airlines şi Qantas să se grupeze în OneWorld. Anul 2000 a fost momentul formării alianţei SkyTeam, având ca lideri companiile AirFrance, Continental Airlines, Delta şi NWA.

Conform oficialilor OneWorld, motivul acestei concentrări este în primul rând reducerea costurilor, dar un element important este posibilitatea de a-şi furniza unii altora pasageri în cadrul aşa-numitelor „connecting flights“. În acest moment, cele trei mari alianţe reprezintă circa 60% din capacitatea totală de transport aerian la nivel mondial, iar veniturile anuale se cifrează la 79,6 miliarde de euro (Star), 70 miliarde (SkyTeam) şi 59 miliarde (OneWorld).

Companiile membre ale Asociaţiei Europene a Operatorilor Low Cost (ELFAA) au transportat anul trecut 120,7 milioane de pasageri, cu 19% mai mulţi decât în 2006, potrivit unui raport al asociaţiei. 

 

Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008