Şeful CNADNR: Nu se mai construiesc autostrăzi cu studii de fezabilitate făcute din birou

Directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Cătălin Homor, într-un interviu acordat revistei Capital, a anunțat că nu se mai construiesc autostrăzi cu studii de fezabilitate făcute din birou.

După ce s-au fript de trei ori în procesul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Bra­șov, oficialii CNADNR suflă și-n iaurt. Oficialul CNADNR promite că până la sfârșitul lunii vom avea traseul autostrăzii Sibiu-Pitești.

Capital: Comisia Europeană permite fazarea proiectelor aflate în derulare și care nu se finalizează la sfârșitul anului 2015. Care este stadiul proiectelor fazate?

Cătălin Homor: Marile proiecte sunt fazate inclusiv autostrada Timișoara-Lugoj, Orăștie-Sibiu parțial, Lugoj-Deva loturile 2, 3 și 4, plus cele patru loturi de pe autostrada Sebeș-Turda. Avem câteva proiecte unde se mai completează și se îmbunătățesc documentațiile. Termenul limită dat de autoritatea de management este sfârșitul acestei luni, documentatiile de fazare sunt depuse, estimăm că toate vor fi aprobate pe faza 1. Pe lângă autostrăzi, mai multe proiecte pentru variante ocolitoare și drumuri naționale au fost fazate.

Capital: 2016 se anunță un an al revoluționării studiilor de fezabilitate pentru CNADNR. Ce înseamnă un studiu de fezabilitate bine făcut?

Cătălin Homor: Toată lumea crede ca studiul de fezabilitate este o muncă de birou unde se strâng specialiștii, primesc analizele și pozele din teren după care întocmește un document. Un studiu de fezabilitate trebuie întocmit în teren pe alinimentul autostrăzii. Cel mai bun exemplu este studiul de fezabilitate pentru autostrada Pitești-Sibiu. Studiul geotehnic este cel mai important pentru întocmirea documentației. În funcție de relief știm care este punctul de plecare al fundației. Alegem traseul după care se începe studiu geotehnic. Studiul geotehnic înseamnă 4.000 de foraje la adâncimi cuprinse între 6 și 35 m. Este foarte greu să faci un studiu geotehnic pe un traseu pe care nu ai niciun drum. Autostrada trece prin munți, traversează văi, râuri. Este foarte greu de ajuns, se fac drumuri provizorii pentru foraje. Distanța admisă pentru foraje este de maxim 200 de metri. Pământul prelevat prin tuburile de foraje este pus în camion și dus la laborator unde se fac teste și calcule. Forajele nu se fac iarna. Studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești va fi gata la sfârșitul acestui an.

Capital: Care sunt studiile de fezabilitate aflate în pregătire pentru licitație sau în derulare?

Cătălin Homor: Finalizăm studiul pentru lărgirea la 4 benzi a Centurii de Sud a Capitalei, se lucrează la documentația pentru Tunel Meseș, pod peste Tisa în apropiere de Sighetul Marmației, pod peste Dunăre la Brăila, pod peste Prut la Ungheni și o parte din autostrada Târgu Mureș-Ditrău. Avem în derulare studiile de fezabilitate pentru ocolitoarele orașelor Comarnic, Bușteni, Câmpina. Lansăm SF-ul pentru autostrada Ploiesti-Focșani-Bacău. Studiile de fezabilitate, anul trecut, au fost evaluate la aproximativ 80 milioane de lei. Nu s-au plătit acești bani pentru că avem diferite proceduri în derulare.

Capital: Când știm traseul celebrei autostrăzii Sibiu-Pitești?

Cătălin Homor: Traseul auto­străzii Sibiu-Pitești îl vom avea la sfârșitul acestei luni. După ce vom avea studiul de fezabilitate. Se schimbă modalitatea de construcție a autostrăzilor. De mâine, (n.red. 4 februarie) dau decizie în cadrul CNADNR prin care să constituim o unitate de implementare proiecte care va lua la puricat toate studiile de fezabilitate. Proiectarea și licitația pentru construcția autostrăzii Sibiu-Pitești va avea loc anul viitor. Construcția efectivă începe în primăvara anului 2018 și durează patru ani. Cei aproximativ 116 km sunt împărțiți în cinci loturi, construcția începe de la Pitești spre Curtea de Argeș. În patru ani vom finaliza cei aproximativ 116 km de autostradă. Pentru legătura cu orașul Râmnicu Vâlcea avem trei variante, reabilitatrea DN73C, reabilitarea acestui drum național plus variantele ocolitoare în zona localităților sau legătură nouă. Legătura autostrăzii Sibiu-Pitești de Râmnicu Vâlcea nu va fi autostradă, cel mult drum expres sau drum național.

Capital: În CNADNR se derulează câteva contracte de concesiune plus proceduri importante. Se mai poate vorbi despre concesiuni în cadrul CNADNR având în vedere că anul trecut am asistat la a treia ratare privind concesionarea autostrăzii Comarnic-Brașov?

Cătălin Homor: Deocamdată nu mai putem vorbi de concesiuni după trei proiecte ratate. Trebuie să avem studii de fezabilitate bine făcute în urma cărora vom decide dacă vom avea autostrăzi concesionate. Un studiu de fezabilitate bine făcut ne poate spune dacă este trafic pentru a putea lansa procedură de concesionare a unei autostrăzi. Studiile de fezabilitate pentru procedurile de concesiune sunt verificate de noua unitate de implementare a proiectelor.

Capital: În ultimii 15 ani, fiecare director care a venit la CNADNR a făcut anumite schimbări organizatorice. Se schimbă organigrama Companiei de Autostrăzi?

Cătălin Homor: Organigrama va fi doar îmbunătățită. Vor fi schimbări în fluxul desfășurării activităților de implementare și întreținere. Una dintre cele mai importante modificări va fi modul de urmărire și monitorizare a proiectelor. Transferăm urmărirea și implementarea acestora la direcţiile regionale de drumuri şi poduri. Locul de muncă trebuie să fie în șantier. Unitatea de implementare este la  aproximativ 400 km distanță, adică la CNADNR. Transferăm totul pe șantier.

Capital: În ce stadiu se află centura Capitalei?

Cătălin Homor: Sperăm să finalizăm lucrările de lărgire a centurii de Nord, porțiunea dinspre autostrada București-Pitești. Bucata dintre DN2 și A2 va fi relicitată. Sunt problemele mari cu exproprierile, birocrația trebuie să fie diminuată foarte mult. Între DN2 și A2, lucrările nu se termină anul acesta, sunt probleme la anumite intersecțiii, se solicită construirea unor pasaje, se schimbă proiectul tehnic. Lărgirea DN2-A2 estimăm că o vom scoate la licitație în vară, pe proiectul nostru. Lucrările pentru Centura de Sud a Capitalei sunt aprobate în consiliul tehnico-economic din cadrul CNADNR. A fost avizat studiul de fezabilitate pentru 4 benzi, intrăm în etapa de aprobare a indicatorilor tehnico-economici. Demarăm licitațiile pentru lucrările de lărgire la patru benzi a Centurii de Sud.

Capital: Au trecut aproximativ cinci luni de la închiderea și demolarea autostrăzii Orăștie-Sibiu. Ați executat garanțiile pentru calitatea slabă a autostrăzii?

Cătălin Homor: Executarea constă într-o notificare la bancă după care primim banii în cont. Așteptăm expertiza pentru evaluarea pagubelor după care executăm garanția. Dacă încasăm banii din scrisoarea de garanție fără o fundamentare temeinică, constructorul poate constata modalitatea ca fiind abuzivă și ne poate acționa în judecată. Avem 30 milioane de lei rețineri succesive și 60 milioane de lei garanție. Prejudiciul este cel puțin egal sau depășește valoarea garanțiilor.

Capital: Se lucrează pe loturile de autostradă Sebeș-Turda?

Cătălin Homor: În perioada de iarnă 1 decembrie – 1 martie lucrările sunt suspendate din cauza condițiilor meteo. Pentru realizarea programului stabilit trebuie rezolvate o serie de probleme cum ar fi: scoaterea din circuitul agricol, forestier, actualizarea culoarului de expropriere, revizuirea acordului de mediu inclusiv devierea diferitelor rețele de utilități. Se va diminua birocrația de la sfârșitul lunii martie, ministrul, secretarul de stat și compania fac eforturi să îmbunătățească legislația care să ne permită să nu mai fie întârziate lucrările de cauza avizelor. Scoaterea din circuitul agricol și obținerea avizelor durează între șase și opt luni. În această perioadă ne-am mobilizat cu toții pentru armonizarea legislației și scurtarea procedurilor de eliberare a autorizațiilor astfel încât să nu mai existe întârzieri.

Acest articol a apărut în ediția numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.