Rezultatele Black Friday 2021. Champaigns, specialiștii în digital marketing răspund la apel

„Brandurilor le putem spune cu certitudine un adevăr post-pandemic, de care se vor convinge - Consumatorul se așteaptă să ai acum, pe loc, exact ceea ce își dorește. So get ready!”, spune Adelina Oprea, manager al agentiei de digital marketing Champaigns.

Pandemia globală de COVID-19 a schimbat comportamentul „Black Friday”: de la cozile în fața magazinelor pentru cele mai bune oferte, la cozile virtuale pentru a evita contactul social și presiunea pusă pe canalele de promovare online.

Agenția digitala Champaigns a administrat un buget de aproximativ 10  milioane de lei și a înregistrat venituri generate de peste 90 milioane de lei, cel mai scump produs vândut are o valoarea de 9.500 de lei și a fost un scaun de masaj.

  1. Care au fost tendințele care primează în materie de advertising de Black Friday în 2021? Răzvan Rădulescu, managerul Champaigns pe zona de SEO & Google Ads:

Pe măsură ce proliferează o abundență de tehnologii de publicitate și marketing, este ușor să bifezi unde dorești să îți investești banii de Black Friday. Cu toate acestea, spunea un profesor foarte bine, a avea un Ferrari pe care îl poți conduce doar 40 de km pe oră nu este prea util. Pentru a obține rezultatele potrivite trebuie să ai abordarea corectă, asta poate să însemne de la investița financiară, până la ultimul click pe site. Ca agenție avem un avantaj major în faptul că noi oferim in-house toate serviciile de care are nevoie un business ca să susțină o campanie integrata de Black Friday și ne putem mobiliza rapid în cazuri de criză – site management, programare web, design, servicii SEO, promovare Facebook Ads, Instagram, promovare Google Ads, Tik Tok Ads.

Într-adevăr sunt companii care își multiplică și de 10 ori profitul în perioada de Black Friday și cea de Sărbători, însă totul trebuie pus în context. Black Friday 2021 a adus vânzări de trei ori mai mari decât o zi normală, foarte multe magazine online au extins campania de Black Friday pentru toată luna noiembrie, o strategie bună, care a reușit să dubleze vânzările față de o lună normală pentru nișa de de beauty.

Tendința pe care vreau să o punctăm 2021-2002 este că producătorii români trebuie să ia în calcul internaționalizarea. Managerii români, companiile locale, trebuie să gândească global și să analizeze concurenții din mediul internațional. Am gestionat intrarea pe piața UE a câtorva clienți români și vă spun cu tărie că este o zona ce merită explorată.

Un alt punct cheie diferit în campaniile de Black Friday 2021 este că, așa cum se vehiculează, au crescut cererile pentru campanii video, pentru campanii pe Tik Tok și probabil că vor face diferența între oferte.

Materialele video dau acea notă personală, cresc nivelul social de interacțiune cu un brand. Ca un exemplu, deși consumatorii doresc confortul de a cerceta și revizui produsele online, doresc, de asemenea, îndrumarea de încredere a unei experiențe în magazin. Aici intervin creatorii de conținut video.

  1. Care a fost evoluția pieței de digital marketing după apariția crizei sanitare? Adelina Oprea, manager al companiei de digital marketing, Champaigns:

Putem afirma că ultimul an și jumătate a fost o schimbare de paradigmă din toate punctele de vedere, iar lumea comunicării și a marketingului s-a schimbat, și ea, radical. În perioada următoare nu se va ”reveni” la vechea normalitate, flexibilitatea este cuvântul cheie. Ce mediu de promovare îți poate oferi mai multă flexibilitate și adaptabilitate decât mediul online – digital marketingul a fost pentru multe businessuri „colacul de salvare„.

Criza Covid-19 a întărit ceea ce știm deja: relevanța unui brand este cheia către consumator, as merge către relevanța la nivel personal, la situația și valorile consumatorului – Crearea unei conexiuni personale. Asta înseamnă targetare specifică, date demografice, preferințe sociale, multiple dimensiuni care influențează comportamentul de cumpărare. Toate acestea sunt acum, mai importante ca oricând într-o strategie digitală.

Generația Z a crescut cu o tehnologia perfect integrată în viața de zi cu zi. Ei sunt obișnuiți ca telefoanele și aplicațiile să le știe deja preferințele și să le livreze imediat. După perioada de lockdown general, online înseamnă mult mai mult decât o simplă tranzacție digitală. Acum, când companiile au datele lor personale, doresc experiențe anticipative și personalizate.

Businessuri vechi au apelat la agenția noastră pentru o nouă abordare, businessuri complet noi au apărut peste noapte. Ca agenție de digital marketing trebuie să fii conectat la ultimele tehnologii și platforme și de fiecare dată să propui cea mai bună abordare pentru nișa de piață a clientului tău. Da, Facebook si Google Ads au rămas cele mai importante canale de marketing, au apărut însă din ce în ce mai multe platforme de native advertising. Multe dintre ele sunt încă necunoscute si au potențialul de a exploda la fel cum s-a întâmplat cu TikTok-ul. SEO este iarăși foarte important, mai ales intr-o perioada cu atat de multe schimbari. Însă nu totul este despre a face o campanie pe Facebook, sau doar pe un canal, trebuie să gândești transversal pe mai multe canale online relevante brandului tău.

  1. Care mai este decalajul României față de alte țări mai dezvoltate în zona de digital și unde recuperăm?
    Răzvan Rădulescu, managerul Champaigns pe zona de SEO & Google Ads:

Suntem una din țările cu cea mai mare viteză la internet. Dar încă avem decalaje în ceea ce privește accesul la tehnologie și educația utilizării acesteia. Publicul larg a fost capturat de știri senzaționale livrate prin intermediul televiziunii, însă pe un loc 2 foarte strâns a fost informarea online. Aici au putut ataca branduri din toate industriile care și-au transferat, la fel de rapid, ca în afară, serviciile în mediul online. Vă pot spune cert că în 2019 nu ați fi luat în considerare o vizită medicală virtuală, dar iată că am oferit și aceste servicii. Webinarii, divertismentul și cumpărăturile pentru o casă nouă sau recomandări de cadouri cumpărate de un shopping assistant sunt exemple de soluții care pot apărea atunci când contactul fizic este restricționat.

Recuperăm puternic pe zona de e-Commerce, atât pe urban cât și în mediul rural. Am derulat campanii de succes, creative, la care clienții au avut rezultate foarte bune în ultimul an. Iar publicul tânăr este dornic de noi experiențe digitale, de atașarea de noi comunități online, de crearea de conexiuni sociale cu brandurile lor preferate.

  1. Cum se vede adopția TikTok în România?
    Adelina Oprea, manager al companiei de digital marketing, Champaigns:

Spre deosebire de alte rețele sociale, TikTok nu a cunoscut o evoluție liniară. În România, anvergura fenomenului TikTok a fost legată de nevoia acută de entertainment pe care fiecare dintre noi o simțeam în pandemie. Specificul simplist, dar în același timp captivant al videoclipurilor distribuite pe acest canal a compensat în mod ideal nevoia de distracție și de a combate plictiseala utilizatorilor. De aceea, dacă ar fi să rezumăm într-o formulă succesul pe care TikTok l-a avut în România aceea ar fi dată de simplitate + interactivitate + nevoia de exprimare și de socializare dincolo de „dogmele” clasice ale conținutului distribuit în social media. Faptul că TikTok a depășit Instagram în România la începutul acestui an susține și mai mult această ipoteză: în perioadele nesigure, userii se îndreaptă mai degrabă spre canalele care le oferă un tip de gratificare instantă, provenită adesea din amuzament, distracție sau uneori chiar și educație. În pandemie, caracterul aspirațional și „bine șlefuit” al conținutului de pe Instagram a fost înlocuit treptat de specificul cool și interactiv al TikTok-ului.

  1. Cum au fluctuat bugetele de investiții și publicitate în digital în ultimii aproape doi ani, dat fiind că vorbim de un context cu totul nou?
    Adelina Oprea, manager al companiei de digital marketing, Champaigns:

În timpul pandemiei COVID-19, companiile au redirecționat aproape jumătate din bugetele de marketing (46%) către social media și activități mobile, conform celei mai recente ediții a sondajului Deloitte Chief Marketing Officer (CMO), publicat la finele anului 2020, de două ori mai mult decât înainte de pandemie. Noi, ca agenție am resimțit o schimbare majoră după perioada de lockdown, care a fost ca o alertă pentru toate businessurile că trebuie să își reconsidere abordarea. Anticipăm o creștere continuă a cheltuielilor pentru mediul online în următoarele 12 luni, pe toate liniile sale de dezvoltare. Iar rețelele sociale vor juca un rol important atât în branding și poziționarea unei mărcii, cât și în performanța concretă a companiei.

  1. Dintre Facebook, Instagram, TikTok, YouTube și Google Ads , care sunt particularitățile de promovare pe fiecare platformă și ce ați recomanda pentru afaceri la început de drum pentru maximizarea succesului pentru bugetul alocat?

Răzvan Rădulescu, managerul Champaigns pe zona de SEO & Google Ads:

În primul rând, bugetul alocat promovării pe fiecare tip de canal în parte trebuie discutat alături de client prin raportare la principalele obiective și la stadiul actual de promovare al brandului. Fiecare platformă în parte are particularitățile sale: pe Facebook prind foarte bine informațiile de tip call to action, care să ofere clienților cât mai multe detalii avute la dispoziție cu privire la specificul, avantajele și beneficiile produselor în cauză. Pe Instagram urmărim mai degrabă obiective legate de engagement, prin scoaterea în evidență a principalilor diferențiatori ai brandului în cauză și prin integrarea acestora în povestea brandului. În ceea ce privește YouTube accentul cade foarte mult pe ideea de calitate a conținutului oferit, dar și pe ideea din spatele conceptului de promovare. În ceea ce privește Google   Ads informațiile promovate trebuie să fie în primul rând clare, concise și ușor de accesat. Succesul promovării pe această platformă depinde foarte mult și de optimizarea conținutului pentru motoarele de căutare (SEO).

(P)