Parizienii au revenit din această vară la moda anilor ‘30. Speriaţi de traficul infernal şi tentaţi de o iniţiativă a companiei JC Decaux, ei au devenit adepţii transportului pe bicicletă.

Un număr tot mai mare de oraşe europene încearcă să salveze ce se mai poate salva din circulaţia pe străzile aglomerate, prin introducerea în exploatare a unor sisteme de închiriere a bicicletelor. Documentarele despre viaţa de zi cu zi a japonezilor sau chinezilor, în care bicicleta joacă un rol mult mai important decât maşina, par să fi inspirat noul stil de viaţă al orăşenilor europeni, iar municipalităţile sunt gata să ofere servicii cât mai bune pentru biciclişti, în speranţa că vor îmbunătăţi condiţiile de trafic.

Începând din vara acestui an, ochii autorităţilor locale din Europa care se confruntă cu probleme de trafic, sunt aţintiţi spre Paris. Desigur, nu numai frumuseţea acestui oraş este cauza, ci, mai curând, implementarea unui sistem de închiriere de biciclete, gestionat de renumita companie de outdoor JC Decaux, cu sprijinul primarului Bertrand Delanoe şi mai ales al omului „care a declarat război maşinilor“, vice-primarul Denis Baupin. Ce legătură are panotajul stradal cu bicicletele? Simplu. Un om cu vederi largi, Jean-François Decaux, CEO al firmei franceze, a găsit o soluţie atât pentru creşterea afacerilor proprii, cât şi pentru fluidizarea traficului parizian.

Metoda constă în punerea la dispoziţia celor care circulă prin Paris a 20.000 de biciclete, amplasate în 750 de staţii computerizate. La începutul lui 2008, numărul staţiilor ar putea ajunge chiar la 1.460. Pentru comparaţie, metroul parizian are doar 300 de staţii. Pe lângă biciclete şi staţii, JC Decaux a investit într-un şlep care patrulează pe Sena pentru a prelua şi repara unităţile defecte, precum şi în angajarea a 350 de persoane care să gestioneze sistemul.

Panotaj contra biciclete, o afacere de 600 milioane euro

Cum nimic nu este gratis, în schimbul acestei desfăşurări de forţe, primăria Parisului a dat drepturi exclusive JC Decaux pentru cele 1.628 de panouri de publicitate urbană, pentru o perioadă de zece ani. Conform companiei de outdoor, această afacere le va aduce aproximativ 600 de milioane de euro. „Am devenit o parte a reţelei de transport public local şi, în câţiva ani, toate oraşele mari din Franţa vor avea sisteme similare“, consideră Jean François Decaux.

Conform jurnalistului german Manfred Dworschak de la Der Spiegel, ideea are deja adepţi în alte oraşe europene. În Lyon sunt disponibile biciclete JC Decaux. La Bruxelles, Viena şi Sevilla există sisteme similare, dar cu mult mai puţine staţii. Însă acest lucru se va schimba, pentru că Parisul a arătat că densitatea reţelei este cheia succesului. Momentul ales de cei de la JC Decaux pentru a lansa noul concept nici că putea fi mai bine ales. Este greu de găsit astăzi un oraş mare în care autorităţile să nu se gândească la sistemul închirierilor de biciclete. Compania americană Clear Channel Outdoor a furnizat celor din Oslo, Stockholm şi Barcelona un sistem similar celui parizian, iar Beijingul a anunţat că la Jocurile Olimpice din 2008 vor fi disponibile 50.000 de biciclete.

Germanii se mişcă şi ei, dar mai încet. În multe oraşe din acest stat, există biciclete de închiriat la un preţ de opt eurocenţi pe minut, dar numărul acestora este încă foarte mic.

Biciclist la 1 euro/zi

• Costul de închiriere a unei biciclete în Paris este de un euro pe zi, cinci euro pe săptămână sau 29 de euro pe an.
• Odată plătită această taxă, utilizatorul poate face câte călătorii doreşte şi poate lua sau returna bicicleta (de) la orice staţie dintre cele 750 deja existente.
• Reţeaua este atât de densă încât, în orice zonă te-ai afla, cea mai apropiată staţie se află la maximum 300 de metri.