Războiul Apple iPad vs Amazon: ofensivă asupra editurilor

Lansarea tabletei iPad, care are poate fi folosită şi ca cititor de cărţi digitale, a declanşat o dispută de proporţii, legată de preţul e-book-urilor, între editura Macmillan şi Amazon.com, producătorul celui mai popular cititor de cărţi digitale, Kindle.  Reprezentanţii Amazon.com a fost nevoiţi să mărească preţurile cărţilor digitale de pe site în urma unei dispute cu editura Macmillan, care considera că preţul nu reflectă valoarea reală a cărţilor lor. Mac

Lansarea tabletei iPad, care are poate fi folosită şi ca cititor de cărţi digitale, a declanşat o dispută de proporţii, legată de preţul e-book-urilor, între editura Macmillan şi Amazon.com, producătorul celui mai popular cititor de cărţi digitale, Kindle.

 Reprezentanţii Amazon.com a fost nevoiţi să mărească preţurile cărţilor digitale de pe site în urma unei dispute cu editura Macmillan, care considera că preţul nu reflectă valoarea reală a cărţilor lor.

Macmillan şi alte edituri au criticat Amazon pentru că vinde prea ieftin, 9,99 dolari, cărţile digitale de succes (best-seller), afectând totodată vânzările cărţilor tradiţionale care au preţuri ce pornesc de la 24 de dolari. Macmillan este una dintre cele mai mari edituri din lume, iar printre diviziile sale se numără  Martin’s Press, Henry Holt & Co, Farrar, Straus & Giroux şi Tor.

Disputa a fost declanşată imediat după ce Apple a lansat tableta de Internet iPad şi a dezvăluit că a încheiat parteneriate cu cinci mari edituri, inclusiv Macmillan, pentru a comercializa cărţi digitale pentru dispozitiv. Apple permite editurilor să stabilească singure preţurile pe magazinul virtual iBooks, iar  cele mai populare volume se aşteaptă să aibă preţuri între 12.99 şi 14.99 dolari.

e-book-uri mai scumpe

După modelul propus de Apple, editurile vor primi 70% din fiecare carte vândută sau 10.49 de dolari din vânzarea unui e-book de 14.99 dolari.  Editura Macmillan a dorit ca aceste condiţii să se aplice şi pe Amazon.com, cel mai mare magazin online din lume.

Cei de la Amazon au acceptat în cele din urmă aceste condiţii, după ce iniţial au scos de pe site mai multe volume ale editurii. „Am capitulat şi am acceptat termenii celor de la Macmillan”, potrivit oficialilor Amazon.

De asemenea, aceştia au mai declarat că nu toate editurile mari vor proceda ca Macmillan: „suntem convinşi că multe edituri vor vedea în acest lucru o oportunitate de a oferi e-bookuri la preţuri atractive”.

 Situaţia se va complica şi mai rău pentru Amazon atunci când Google va lansa librăria virtuală Google Editions. Google intenţionează să permită editurilor să stabilească propriile preţuri, dar îşi rezervă dreptul de a oferi reduceri pe propria cheltuială.

SURSA: WSJ