Profesorul Cristian Păun, la CAPITAL TV: „Poate fi mai profitabil să vinzi în China, dar UE te încurajează să vinzi în interior”

Înainte eram într o piaţă comună numită CAER, unde practic comercializam bunuri. Majoritatea relaţiilor comerciale erau bazate pe un fel de barter, noi dădeam şi primeam. De multe ori dădeam lucruri pentru care nu luam valoare, ca să zic aşa, pur şi simplu strecuram valoare în buzunarul marilor puteri care controlau CAERUL. Acum suntem tot într-o grupare economică, UE, şi e clar că reorientarea companiilor româneşti a fost stimulată de acest lucru, a declarat profesorul de economie Cristian Păun la emisiunea CAPITAL TV.

Noi trăim acum intr-o lume globală. Asta inseamnă că o economie nu mai poate sa fie singură, să se dezvolte singură. Ma concentrez doar pe economia mea, nu mă intereseaza exportul, importul, a mai spus Păun.

”Poti sa ajungi la un plus de bunăstare ca naţiune daca îţi găseşti acele acţiuni competitive şi încerci să produci ceea ce ştii tu mai bine să produci şi să le dai ceea ce ştii tu să produci mai bine şi să iei de la ei ce ştiu ei să faca cel mai bine.”

„Jumatate din exporturile României e de maşini. Chienzii au propriile lor maşini mult mai puternice în China, mult mai vândute decat ce e în România. Eu nu cred ca am avea succes cu Dacia daca e să dăm un nume, pe partea acesasta. Pe de alta parte trebuie spus ca e foarte complicat să exporţi. Exportul presupune niste bariere, iar în momentul de faţă există nişte facilitati fiscale, ceea ce numim noi efect de deturnare de comert, în UE. Pentru ca poate fi mai profitabil sa vinzi in China, dar UE te incurajeaza sa vinzi in interior.”

„Dacă eu, de exemplu, sunt exportator de grâu, producator român de grâu şi vreau să export în China şi găsesc un preţ bun acolo şi e mai mare decat aş vinde pe piata din UE, aş vinde aici şi aş primi diferenta de la UE, de la fondul de gharantare in agricultură.. E clar ca nu te incurajeaza sa duci grâu la mama naibii în China, zice păstrează aici şi vinde la un partener şi îţi dăm noi diferenţa. E un tip de mecanism  fiscal care îţi reorientează ţie comertul.”