Producătorii de băuturi răcoritoare schimbă replici neacidulate

Temperaturile peste media normală din sezonul cald şi reorientarea consumatorilor către sucurile de fructe, necarbonatate, în detrimentul celor acidulate, aduc creşteri anuale de 20% pentru jucătorii de pe piaţa de profil. Piaţa băuturilor răcoritoare (carbonatate, necarbonatate şi ape minerale) este estimată de producători, în acest an, la circa 900 de milioane de euro. Unul din cele mai dinamice sectoare a fost cel al sucurilor still drinks (cu un conţinut de fruct de maximum 2

Temperaturile peste media normală din sezonul cald şi reorientarea consumatorilor către sucurile de fructe, necarbonatate, în detrimentul celor acidulate, aduc creşteri anuale de 20% pentru jucătorii de pe piaţa de profil.

Piaţa băuturilor răcoritoare (carbonatate, necarbonatate şi ape minerale) este estimată de producători, în acest an, la circa 900 de milioane de euro. Unul din cele mai dinamice sectoare a fost cel al sucurilor still drinks (cu un conţinut de fruct de maximum 25%). „Tendinţa către un consum din ce în ce mai ridicat de produse naturale, sănătoase, fără coloranţi, şi majorarea puterii de cumpărare a romånilor au fost principalii factori care au determinat creşterea pieţei în ultimii ani”, spune Cătălin Ignat, vicepreşedinte al Carlsrom Beverage, companie ce comercializează pe piaţa de profil mărcile Granini şi Orangina.

Cu ochii pe cota de piaţă

Produse noi şi extinderi ale capacităţii de producţie

 

Oficialii companiei estimează că noul produs va cåştiga, în următorul an, o cotă de circa 5% din totalul pieţei interne de profil. Anul trecut, Apemin Tuşnad a înregistrat o cifră de afaceri de circa 13 milioane de euro, mai mare cu 41,5% faţă de 2006, iar pentru acest an este preconizată o creştere de 30%.

Dacă Apemin Tuşnad a intrat pe piaţă cu un produs nou, Carlsrom Beverage a preferat să facă o extensie de brand pentru Granini, lansånd în prima jumătate a acestui an produsul Granini Răcoarea Fructelor. Pentru noua gamă, Carlsrom Beverage a făcut investiţii în achiziţionarea şi montarea unei linii de îmbuteliere aseptică, optåndu-se pentru o metodă de îmbuteliere care nu necesită fierbere şi nu presupune folosirea conservanţilor. Costurile pentru montarea liniei s-au ridicat la opt milioane de euro, iar suma finală investită în lansarea noii game este de 12 milioane de euro. Recent, şi Tymbark Maspex a lansat un produs pe segmentul still drinks, printr-o extensie a gamei Tedi, aflată în topul vånzărilor în categoria nectarurilor.

Chiar dacă piaţa creşte, producători nu pot ţine întotdeauna ritmul dacă nu au capacităţile de producţie necesare. Producătorul apelor minerale Biborţeni a lansat brandul Limo, dar compania a ales să îl comercializeze în special în HoReCa (baruri, restaurante, hoteluri), deoarece fabrica are o capacitate de producţie relativ mică. Însă, datorită succesul brandului (creşteri de 30% în volum şi valoare), producătorul intenţionează să mărească capacitatea de producţie pentru anul viitor, iar concomitent să lanseze încă două produse pe acest segment, unul în acest an, în luna noiembrie, iar cel de-al doilea, în februarie anul viitor.

«În perioada mai – august se înregistrează cele mai mari vånzări.»
Mădălin Simion, brand manager Biborţeni

SUCURILE ACIDULATE DEŢIN 44% DIN PIAŢÂ

VÅNZÂRI

„Consumatorii apreciază şi cumpără o marcă din această categorie pentru gustul plăcut, autentic de fructe, pentru raportul calitate-preţ, pentru faptul că nu conţine coloranţi şi conservanţi, precum şi pentru renumele ei”, spune Cătălin Ignat. În privinţa aromelor, romånii preferă portocala (apreciată de 31% dintre consumatori), grepfrutul şi combinaţiile multifruct (mix de arome), ambele deţinånd 17% din preferinţele cumpărătorilor.

Un studiu realizat de compania de cercetări de piaţă Nielsen arată că, în 2007, vånzările pe segmentul still drinks au fost de 497 de milioane de lei, în creştere cu 51% faţă de anul precedent. Cea mai mare parte din produse a fost cumpărată din unităţile din retailul clasic, în timp ce doar 16,3% au fost achiziţionate din supermaketuri şi hipermarketuri.

SEGMENTARE

 Potrivit datelor PepsiCo, piaţa sucurilor (nectar, still drinks şi sucuri) a avut în perioada 2004-2007 o rată de creştere anuală de 16,4%, în timp ce băuturile carbonatate au crescut doar cu 9,5 procente. Cu toate acestea, conform aceleiaşi surse, anul trecut, 44% din piaţă au revenit sucurilor carbonatate şi doar 12% celor necarbonatate.

COMPETIŢIE

Principalul jucător pe segmentul sucurilor necarbonatate este compania Coca-Cola, cu brandul Cappy, urmată de PepsiCo, cu sucurile Prigat, Tymbark Maspex, cu brandurile Tymbark Cool şi Tedi, grupul Romaqua, cu sucurile Giusto, European Drinks, cu marca Fruttia, Carlsrom Beverage, cu sucurile Orangina şi Granini şi Parmalat, cu marca Santal. Anul trecut, din punct de vedere valoric, primele cinci branduri în topul vånzărilor au fost Cappy, Prigat, Giusto, Fruttia şi Tymbark Cool, ele cumulånd circa 89% din segmentul still drinks de pe piaţa de profil din Romånia.

Adrian Stăniloiu, managing director al Rauch Romånia, spune că preţul este important pentru consumatorii romåni, însă aceştia devin din ce în ce mai educaţi şi sunt dispuşi să plătească un preţ mai mare pentru un produs net superior. El spune că brandul Bravo a înregistrat, anul trecut, o dublare a vånzărilor, iar pentru acest an se aşteaptă la o evoluţie substanţială, în contextul în care piaţa de băuturi necarbonatate (sucuri şi ceai) ar putea creşte cu 20% pånă la 40%.

Potenţialul de dezvoltare al acestui segment de piaţă i-a determinat pe doi producători de sucuri şi pe unul de ape minerale să lanseze game noi de astfel de produse. Cel mai recent exemplu este Apemin Tuşnad, care a lansat gama de sucuri necarbonatate, de fructe, mizånd pe avåntul cererii pentru aceste produse. Potrivit lui Florin Nechita, marketing manager al Apemin Tuşnad, investiţia în syrop-roomul necesar gamei de fructe s-a ridicat la un milion de euro.