Posta Romana isi expediaza afacerile in sase societati satelit

Inaintea procesului de selectie a consultantului in vederea privatizarii Companiei Nationale Posta Romana (CNPR), operatiune care se va finaliza cel mai probabil la sfarsitul lunii noiembrie, Posta incepe deja un plin proces de restructurare a companiei. Ideea de restructurare prin cesionarea unor activitati pe care le indeplineste institutia postala apartine Ministerului Comunicatiilor si va fi inclusa si in caietul de sarcini al consultantilor care vor fi selectati. In esenta, planul



Inaintea procesului de selectie a consultantului in vederea privatizarii Companiei Nationale Posta Romana (CNPR), operatiune care se va finaliza cel mai probabil la sfarsitul lunii noiembrie, Posta incepe deja un plin proces de restructurare a companiei. Ideea de restructurare prin cesionarea unor activitati pe care le indeplineste institutia postala apartine Ministerului Comunicatiilor si va fi inclusa si in caietul de sarcini al consultantilor care vor fi selectati.
In esenta, planul de privatizare a Postei include doua etape: restructurarea, care presupune atragerea de capital privat pe anumite activitati practicate de Posta Romana, si privatizarea “corporate business” ca atare in cea de a doua etapa, dupa cum explica presedintele companiei, Mihai Toader. “Consider ca este un program de restructurare naturala cel pe care l-am initiat prin ideea crearii unor societati comerciale, a unor entitati juridice independente, in care Posta sa ramana doar actionar”, subliniaza Toader.


In aceste noi entitati, CNPR va detine un procentaj de maximum 20% din actiuni, restul urmand sa fie detinut de parteneri privati, de la fonduri de investitii, sindicatele postasilor pana la societati specializate pe activitatile care vor face obiectul outsourcing-ului, deja existente pe piata interna sau internationala. Activitatile pe care Posta Romana vrea sa le cesioneze unor terti sunt: curatenie, IT, transport valori, cash-management (gestionarea numerarului), tiparituri si posta rapida (care sa includa si transportul coletelor mai mari de 30 de kilograme). Viitorii parteneri ai Postei Romane vor trebui sa vina cu capital, know-how, plan de investitii, etc. Intr-o prima viziune a ministerului si a presedintelui Postei, aportul investitiilor partenerilor privati la noile entitati va ajunge la aproximativ 24 de milioane de euro, potrivit discutiilor pe care Posta le are cu potentialii clienti. “tinand cont de faptul ca CNPR va detine pana in 20% din aceste entitati, veniturile noastre vor putea fi de zece milioane de euro”, precizeaza Mihai Toader.



Practic, cele sase entitati vor moderniza structura Postei si vor genera venituri care ii vor creste valoarea de piata in vederea privatizarii. Selectarea partenerilor pentru constituirea acestor societati care vor prelua si specializa anumite activitati ale Postei se va incheia pana la sfarsitul acestui an (intr-o luna, maximum doua, dupa cum sustine Mihai Toader). Printre companiile care negociaza aceste parteneriate cu CNPR se numara Group 4 Falk, Postel, Quelle, precum si alte companii romanesti specializate pe segmentele de activitate “scoase la licitatie” de Posta Romana.
Intre timp, procesul de selectie a consultantului este in plina desfasurare. In doua saptamani de la depunerea ofertelor (12 octombrie) va avea loc o prima selectie a ofertantilor si elaborarea caietului de sarcini in vederea organizarii licitatiei finale, care va fi cunoscut probabil la sfarsitul lunii noiembrie. MCTI a primit 23 de oferte de consultanta pentru privatizarea si restructurarea CNPR.

Peste 17.000 de miliarde de lei trec lunar prin Posta

Serviciile financiare ale CNPR s-au diversificat in ultima perioada. Pentru plata ratelor la credit, a facturilor de telefon, electrica, cablu si chiar a depunerilor de numerar, o serie de banci aveau deja incheiate protocoale: Raiffeisen Bank, Banc Post si Raiffeisen Banca pentru Locuinte. Intre timp, au mai fost incheiate protocoale cu inca sapte banci sau societati financiare, atat pentru activitatile mentionate mai sus, cat si pentru colectarea cash-ului de la clientii bancilor respective.
In plus, un nou contract a fost incheiat intre Posta si UCS Group (o companie care a reusit sa sindicalizeze partea de software a bancilor) si care momentan are subordonate incasarile Unicredit si Piraeus Bank. Numai acest contract va aduce Postei Romane un rulaj de 150 de milioane de euro pe an.









“Piata este in crestere, noi suntem capabili sa atragem resurse si, pe anumite domenii, avem nevoie sa cesionam activitatea pentru a atrage capital.”


Dan Mihai Toader,

presedinte CNPR









Astfel, in conditiile in care lunar, prin Posta Romana trec 17.000 de miliarde de lei vechi, cifra de afaceri de 7.000 de miliarde de lei a Postei este foarte mica. Tocmai de aceea, Mihai Toader vede necesar acest proces de restructurare. Prin indeplinirea acestui program,
CNPR ar trebui sa aiba in 2006 o cifra de afaceri de 8.000 de miliarde de lei vechi, alte 600 de miliarde sa vina din participatii, dividente, inchirieri de spatii etc. Prin cele 24 de milioane de euro care vor fi atrasi prin infiintarea celor sase societati comerciale, Posta ar putea ajunge anul viitor la un profit de patru-cinci milioane de euro.

Posta, intre trecut si viitor

• Bancile si societatile financiare care au contracte incheiate cu Posta Romana si in scurt timp vor incepe tranzactiile prin aceasta institutie au crescut de la patru la noua institutii financiare, iar lista este in crestere.


• Institutiile financiare nou intrate in parteneriat cu Posta sunt: Finansbank, Finans Group, Citibank pentru incasare plati ale unui client cu specific cosmetic, ABN Amro pentru incasarile unui lant de farmacii si BRD-Groupe Societe Generale.

• Cele sase entitati create de Posta in colaborare cu parteneri privati vizeaza urmatoarele domenii: cleaning, IT, transport valori, cash management, tiparituri si posta rapida.

• Partenerii vor fi desemnati pana la sfarsitul anului, iar din entitatile nou create Posta va detine maximum 20%.

• Restructurarea va antrena o crestere cu 20% a cifrei de afaceri a Postei in 2006, pana la nivelul de 8.000 de miliarde de lei. La acestea se vor adauga 600 de miliarde venituri din participatiile Postei, dividende, inchirieri de spatii etc). Estimarile CNPR privind profitul companiei in 2006 inclina spre patru-cinci milioane de euro.

Posta Romana in cifre

• 67 de miliarde de lei vechi – profitul brut al CNPR in primele sapte luni din 2005

• 11 milioane de euro – valoarea investitiilor disponibile conform Bugetului de Venituri si Cheltuieli

• 1,34 de prestatii pe gospodarie – media serviciilor postale la nivel de tara

• 360 de milioane – numarul total de trimiteri

• 35.000 – totalul angajatilor din CNPR

• 24 de centi – valoarea pe care o aduce orice client persoana fizica Postei Romane

• 17.000 de miliarde de lei – banii care trec lunar prin Posta Romana

• 40% din veniturile CNPR – sunt repreezentate de activitatea de distribuire a pensiilor

• 80-100 de milioane de euro – investitiile necesare pentru modernizarea si eficientizarea Postei Romane.