Piaţa hotelor, de patru ori mai puternică

Piaţa hotelor, atât încastrabile, cât şi de sine stătătoare - „free standing“-, a crescut constant în ultimii şapte ani, datorită modificărilor intervenite în stilul de viaţă al românilor şi al modului în care este exploatat, mai nou, spaţiul din locuinţă. Mulţi locatari au desfiinţat pereţii despărţitori dintre bucătărie şi living sau au optat din start pentru aşa-numitele bucătării americane, cu spaţii deschise, în care hota este esenţială p

Piaţa hotelor, atât încastrabile, cât şi de sine stătătoare – „free standing“-, a crescut constant în ultimii şapte ani, datorită modificărilor intervenite în stilul de viaţă al românilor şi al modului în care este exploatat, mai nou, spaţiul din locuinţă.

Mulţi locatari au desfiinţat pereţii despărţitori dintre bucătărie şi living sau au optat din start pentru aşa-numitele bucătării americane, cu spaţii deschise, în care hota este esenţială pentru ventilarea eficientă a zonei destinate gătitului. Având în vedere aceste lucruri, precum şi faptul că anul trecut s-au importat peste 550.000 de maşini de gătit, cuptoare şi grătare, fără a mai vorbi de producţia locală, este de aşteptat ca piaţa hotelor să crească şi mai mult.

Anul trecut, Whirlpool a vândut aproximativ 30.000 de unităţi, o performanţă deosebită, dacă ţinem cont de faptul că cea mai mare parte a portofoliului companiei este reprezentată de produse cu preţuri ridicate, care ajung la 5.500 lei/hota încastrabilă.

„Evoluţia din punct de vedere arhitectural a spaţiilor de locuit, precum şi numărul tot mai mare al acestora au influenţat dezvoltarea pieţei de hote. De altfel, acestea rămân argumentele celor care susţin că segmentul va continua să crească simţitor şi în anii ce vor urma“, afirmă Mioara Bolozan, director marketing, Whirlpool România.

Pe de altă parte, Valeriu Cobaschi, director general Franke România, arată că, „faţă de estimările pe care le avem pentru următoarea perioadă, putem spune că până acum creşterea pieţei de hote a fost impulsionată de dezvoltarea sectorului imobiliar doar într-o măsură restrânsă. Explozia pieţei de retail se va reflecta în sectorul electrocasnicelor de acum înainte, odată cu intrarea în etapa de finisare a unui număr foarte mare de noi locuinţe.“

Particularităţile pieţei româneşti

În ceea ce priveşte decizia de cumpărare a hotelor de bucătărie, Valeriu Cobaschi precizează că există două tipologii de clienţi, fragmentarea fiind făcută în funcţie de venituri. Astfel, pe segmentul de mijloc şi popular, decizia de achiziţie este influenţată de preţul produsului, numărul de motoare şi aspect. Pe segmentul premium, contează foarte mult designul, capacitatea de absorbţie şi caracteristicile tehnice.

„La ora actuală, factorul preţ este cel mai important pentru consumatorul român de astfel de produse“, este de părere Rodica Stere, marketing manager la Indesit Company. „Piaţa locală urmăreşte însă trendurile impuse de cea europeană. Pe măsură ce veniturile populaţiei cresc, consumatorii sunt din ce în ce mai interesaţi de produse de calitate, ce le oferă o tehnologie superioară, mai multe funcţii şi garanţia unei calităţi deosebite. În acelaşi timp, factorul vizual impus de designul produselor a început să fie din ce în ce mai apreciat de clienţi“, adaugă Rodica Stere.

„Atitudinea românilor faţă de gătit este unul dintre elementele care determină o serie de particularităţi pentru piaţa românească pe segmentul hotelor, cele mai căutate fiind cele cu o capacitate de absorbţie mare“, afirmă Monica Iavorschi, director marketing şi vânzări la Arctic, companie prezentă pe piaţa de profil cu brandurile Beko şi Arctic. „Marca, preţul, caracteristicile tehnice şi designul sunt cei mai importanţi factori ce influenţează decizia de cumpărare a unui produs electrocasnic, iar această ierarhie se păstrează şi în cazul hotelor“, apreciază Monica Iavorschi.

În opinia reprezentantului Franke – companie prezentă pe plan local brandurile Franke, Faber şi Dominox -, faţă de ţările mai dezvoltate din Uniunea Europeană, România se diferenţiază prin înclinaţia mai puternică spre tradiţional, şi anume către hotele superpozabile, în timp ce obiceiurile consumatorilor din Vest favorizează produsele decorative.

De strajă în bucătărie

În România este mult mai întâlnit mobilierul de perete, care permite instalarea de hote mici, încastrabile. În alte ţări europene, instalaţia de evacuare a aerului pentru hotă este prevăzută încă din faza de proiect, în vreme ce la noi se fac multe improvizaţii.

Analizând piaţa strict din punctul de vedere al consumatorilor români, Mioara Bolozan sesizează faptul că mulţi dintre aceştia nu s-au deprins încă să verifice toate detaliile în momentul achiziţiei: puterea de absorbţie, dacă hota evacuează aerul în exterior sau nu, dacă filtrele sunt lavabile etc. Chiar şi nivelul de zgomot este neglijat, deşi este un argument de vânzare foarte important, având în vedere că hota funcţionează, de regulă, mai mult de o oră, în imediata proximitate a utilizatorului, ceea ce poate deveni extrem de deranjant.
De multe ori, produsele cu putere mică de absorbţie şi fără evacuare în exterior au dezamăgit consumatorii prin eficienţa lor scăzută. Acest fapt a dat naştere unui fenomen similar cu mitul cuptorului cu microunde: unii au încercat să gătească în astfel de aparate care aveau doar funcţii de bază, de dezgheţare şi încălzire a preparatelor, iar faptul că au obţinut rezultate slabe i-a făcut să extrapoleze, crezând că toate cuptoarele cu microunde sunt la fel.


Cu hotele s-a întâmplat acelaşi lucru: produsele de slabă calitate au influenţat percepţia consumatorilor, mulţi rămânând cu impresia că sunt produse ce nu-şi demonstrează utilitatea în gospodărie şi că investiţia este de prisos. În realitate, hotele de mare putere, cu evacuare şi filtre complexe, se comportă ca adevărate santinele în bucătărie, protejând spaţiul de mirosuri şi grăsimi.

«Branded» vs «no-name»

«Hotele comercializate de producătorii cu renume domină piaţa ca valoare a vânzărilor, în timp ce produsele „no-name“ au pondere destul de mare în ceea ce priveşte numărul de unităţi vândute.»

Mioara Bolozan, director marketing, Whirlpool România

 

 

 

Rată mare de înlocuire

«Hotele se numără printre electrocasnicele din bucătărie cu cea mai mare rată de înlocuire, de aceea diversitatea soluţiilor şi fiabilitatea sunt atribute de bază pentru orice producător.»

Valeriu Cobaschi,
director general, Franke România