Pe ultima sută de metri! Ce vacanță vor românii pentru Paște?

Dacă nu acasă, atunci către pensiunile turistice sau mai departe, dincolo de granițe. Cererile pentru vacanțele de Paște ale turiștilor români surprind chiar și agențiile

În câteva zile, turoperatorii trag linie. Estimările de final duc vânzările pentru vacanța de Paște aproape de 2013. Dar nu mai mult. Iar explicația este simplă: anul trecut, Paștele a fost sărbătorit în același timp cu minivacanța de 1 Mai.

Și atunci, era de așteptat ca românii să cheltuiască peste 50 de milioane de lei doar pentru servicii turistice. Potrivit reprezentanților din turism, vestea bună pentru 2014 este legată de faptul că Paștele catolic și cel ortodox sunt sărbătorite în același timp, ceea ce aduce „un plus-avantaj“. „Însă, este prematur să dăm acum o valoare precisă a vânzărilor“, spun  ei.

Pensiuni în Top

Până una alta, câteva cifre tot ies la suprafață. De pildă, datele Asociației Naționale de Turism Rural, Ecologic și Cultural arată că pensiunile și hotelurile din județul Brașov sunt rezervate în proporție de aproape 80%, oferta în acest caz fiind foarte variată. Așa că, o cameră la o pensiune poate fi închiriată aici cu 40 de lei sau chiar cu 400, calculat în funcție de numărul de margarete și de condițiile oferite. În total, turiștii au avut de ales din 3.000 de locuri în acest județ, cele mai solicitate fiind Bran, Moeciu, Poiana Mărului, Râșnov sau Poiana Brașov, care rămâne cea mai scumpă stațiune din zonă.

Iar grosul vânzărilor s-a petrecut în ultimele săptămâni, fie că vorbim despre destinațiile interne, fie că luăm în calcul destinațiile externe. „Majoritatea pachetelor se vând cu patru săptămâni înainte de plecare. Destinațiile cele mai căutate sunt Bulgaria, România și capitalele europene ca Paris sau Roma“, spunea Lucia Morariu, director general al agenției Eximtur din Cluj-Napoca și președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). Aceasta estimează o creștere de 10%-20% a vânzărilor pentru Paște, comparativ cu anul trecut.

În context, potrivit lui Cosmin Marinof, director de Vânzări TUI TravelCenter prin Eurolines, într-un Top 5 al destinațiilor vândute de această agenție se află Bulgaria, urmată de Turcia, Grecia, România și Dubai.

„De exemplu, sejurul cu cel mai mare tarif a fost în Dubai, 12.325 euro, la hotel Dar al Masyaf de șase stele, pentru șapte nopți cazare, în cameră dublă (n.red. – doi adulți), cu mic dejun. În acest preț sunt incluse și biletul de avion, transferurile și taxele de aeroport“, spune Marinof. Pe de altă parte, s-au vândut bine pachetele turistice în Israel. Reprezentanții Christian Tour au dat ca exemplu un pachet de 279 de euro, care include biletul de avion București – Tel Aviv, patru cazări cu mic dejun plus patru cine în hoteluri de trei stele, dar și transportul cu autocarul și un ghid local.

„O cerere crescută din partea turiștilor am înregistrat pe segmentul de programe speciale, cum este programul «senior voyage», pentru Costa Brava, Coasta de Azur, Sicilia sau Toscana.  În timp ce tinerii au optat pentru circuite precum Praga – Viena – Castelele Boemiei“, spun ei.

Creștere de 5% pentru piața de turism

Altfel, pentru anul acesta, în general, este așteptată o creștere de cel mult 5% a pieței locale de turism, după ce anul trecut a fost înregistrată o stagnare.

Potrivit datelor grupului Eurolines România, creşterea va avea ca sursă destinaţiile exotice, care devin mai uşor accesibile atât în ceea ce priveşte tariful, cât şi timpul până la destinaţie.

O trecere rapidă în revistă a evoluției acestei piețe, în ultimii ani, aduce 2013 ușor peste pragul de un miliard de euro. Cel puțin așa vorbesc cifrele și așa susțin reprezentanții din turism.

Totodată, principalele provocări vor veni pe partea de online şi tehnologie, pentru că în România vânzările online în turism sunt la un nivel destul de scăzut comparativ cu media europeană. De aceea, este mult loc de creştere. Și, cel mai probabil, piața va asista la investiții în dezvoltarea de softuri şi tehnologie.

5% reprezintă creșterea pe care ar putea să o înregistreze piața locală de turism anul acesta

O cerere  crescută din partea turiștilor am înregistrat pe segmentul de programe speciale, cum este programul «senior voyage». Reprezentanții Christian Tour