Parcul auto intinereste, piata acumulatorilor scade

Pretul acumulatorilor este dependent, in mare masura, de cotatia plumbului, respectiv USD/tona, aceasta avand in ultima perioada o crestere spectaculoasa. Ca atare, producatorii trebuie sa isi adapteze pretul produsului finit si in functie de acest parametru. Oferta de acumulatori auto de pe piata interna provine din mai multe surse: fabricatie romaneasca, importuri de baterii neformatate, care sunt ulterior formatate si personalizate pe plan local, importuri de marci renumite, re



Pretul acumulatorilor este dependent, in mare masura, de cotatia plumbului, respectiv USD/tona, aceasta avand in ultima perioada o crestere spectaculoasa. Ca atare, producatorii trebuie sa isi adapteze pretul produsului finit si in functie de acest parametru.

Oferta de acumulatori auto de pe piata interna provine din mai multe surse: fabricatie romaneasca, importuri de baterii neformatate, care sunt ulterior formatate si personalizate pe plan local, importuri de marci renumite, realizate in Uniunea Europeana, dar si importuri sporadice de baterii purtand branduri mai putin cunoscute si care sunt mai putin vizibile in piata.


Asa cum precizam in urma cu cativa ani, cand abordam acelasi subiect, in lipsa unor statistici oficiale privind aceasta categorie de produse, am apelat la informatiile de care dispun principalii actori din piata, informatii bazate in mare parte pe propriile estimari/ cercetari ale departamentelor de marketing si de vanzari, dar si pe date obtinute de acestia de la Institutul National de Statistica si Centrul Roman de Comert Exterior.


Astfel, potrivit lui Mihai Boldijar, Regional Sales Director South East Europe la Robert Bosch SRL, ca volum, piata de acumulatori auto depaseste cu putin un milion de bucati pe an, iar pozitionarea ofertei pe diferite segmente de calitate si pret este urmatoarea: 20% -30%, low; 60% – 70%, medium; 10% – 15%, top.


“Acumulatorii din segmentele calitative superioare sunt, in general, produse dezvoltate la cerere si impreuna cu constructorii de automobile si raspund unor exigente din ce in ce mai ridicate. Acumulatorii din segmentul medium si low, fabricati dupa tehnologii conventionale de tip Pb – Ca sau hibrid sunt solutia economica pentru “aftermarket” – piata comerciala secundara -, destinati in principal autovehiculelor aflate deja in circulatie de cativa ani si care necesita intretinere pe parcursul utilizarii”, mentioneaza reprezentantul firmei Robert Bosch.


Referindu-se la particularitatile pietei locale, interlocutorul nostru accentueaza faptul ca piata auto din Romania a fost ani de zile dominata de o singura marca, Dacia, cu un nivel tehnic scazut. Lipsa investitiilor in domeniu a facut ca si acumulatorii fabricati si destinati pietei interne sa se afle la acelasi nivel. Lucrurile s-au schimbat in ultimii ani, tendinta de altfel fireasca pentru un producator care doreste sa se adreseze si altei clientele sau sa inceapa explorarea unor piete externe.


“Nu consider ca aderarea Romaniei la UE va afecta in mod deosebit consumatorii/utilizatorii. De altfel, nici in tarile recent aderate nu s-au semnalat schimbari majore. Tipul de acumulatori care se vor comercializa in viitor se va deplasa insa din zona low – medium catre medium si top, odata cu reinnoirea si intinerirea continua a parcului auto. De asemenea, va creste continuu cerinta pentru acumulatori fara intretinere si va trebui sa se respecte cu mai multa strictete prevederile privind protectia mediului si reciclarea, fiind posibile schimbari sau completari ale legislatiei actuale”, conchide Mihai Boldijar.


In opinia lui Daniel Codorean, de la Varta Autobatterie GmbH / Reprezentative Romania, tendinta de innoire a parcului auto influenteaza piata de acumulatori, in sensul ca utilizatorii cer calitate tot mai buna si fiabilitate mai mare a bateriilor. Daca in anii 2000 – 2003 nivelul vanzarilor de baterii Varta era de aproximativ 20.000 – 25.000 de bucati pe an, in 2005 a ajuns la 50.000, iar prognozele pentru acest an arata un minimum de 60.000 de bucati.


“Cred ca aderarea tarii noastre la UE va aduce schimbari substantiale in privinta protectiei mediului inconjurator. Pe de alta parte, lanturile vestice de profil ar putea fi interesate de piata noastra si sa investeasca in urmatorii ani in Romania, cu consecinta eliminarii micilor comercianti”, este de parere Daniel Codorean.

Liderul pietei exporta deja in UE

Incepand cu anul 1997, Rombat, furnizor unic pentru Dacia Renault, este liderul incontestabil al pietei de acumulatori auto, cu o cota de peste 60%. Noile marci Rombat – Tornado, Cyclon Calciu si Pilot – lansate in anul 2005, sunt realizate in tehnologia calciu expandat. Aceste baterii acopera si segmentul de piata reprezentat de autovehiculele noi, aparute in ultimii ani, echipate cu consumatori suplimentari de energie.


Firma din Bistrita fabrica acumulatori pentru toate segmentele de piata – autoturisme, autovehicule comerciale, masini grele (camioane si autobuze), iar 20% din productie ia calea exportului.
“Conform previziunilor Eurobat, pentru perioada 2005 – 2008, parcul auto in tarile din Europa va avea o crestere medie anuala de circa 4,5%”, ne comunica Ioan Repede, director general la Rombat. “Piata europeana de baterii auto va avea o rata de crestere inferioara celei a parcului auto. Explicatia rezida in marirea duratei de viata a bateriilor, datorita atat nivelului calitativ superior al acestora, cat si innoirii parcului auto.”


Referitor la situatia inregistrata in Romania, Ioan Repede ne informeaza ca piata de baterii auto/ piese de schimb este influentata negativ de numarul mare de autovehicule inmatriculate, dar care nu circula sau circula foarte putin, si in mod pozitiv de gradul ridicat de innoire a parcului auto. Pe de alta parte insa, durata de viata a bateriilor creste. Concluzia: in Romania, piata de acumulatori/piese de schimb auto se restrange.


Ce schimbari va aduce industriei de profil aderarea tarii noastre la UE? Liderul pietei nu are emotii din acest punct de vedere: “Eliminarea barierelor vamale pentru importul de baterii din UE a determinat comercializarea acestora in conditii practic identice cu cele de pe piata europeana. Produsele noastre sunt conforme cu normele europene si deja exportam in UE. In consecinta, integrarea din 2007 se va realiza, pentru firma noastra, fara “socuri”“, apreciaza directorul general al societatii Rombat.

La ce ne putem astepta In viitor



• De-a lungul existentei sale, societatea noastra, care pana in martie 2005 a purtat numele Electro Auto Service, a evoluat cu pasi marunti. Cel mai mare salt, un adevarat “boom” in istoria firmei, l-am inregistrat in 2004, cand cifra de afaceri a crescut considerabil fata de anul anterior.


• Anul trecut, am infiintat un laborator de testare a acumulatorilor auto. In acest sens, am investit 110 mii de euro in aparatura de ultima ora, achizitionata din Germania. Putem spune, cel putin din acest punct de vedere, ca suntem pregatiti pentru Uniunea Europeana.


• Dificultatile cu care ne confruntam in prezent tin de cresterea, pe plan mondial, a preturilor la plumb, mase plastice, energie, gaze.


• De asemenea, din cinci fabrici de acid sulfuric existente la un moment dat in Romania, a mai ramas una, si aceea urmand sa se inchida in luna mai. In aceste conditii, va trebui sa recurgem la importuri.


• Toate aceste probleme vor duce, cu siguranta, la scumpirea acumulatorilor auto incepand cu acest an, cu atat mai mult cu cat si manopera trebuie sa creasca in Romania.


• Scumpirile care vor urma vor avea ca efect scaderea vanzarilor. Pe de alta parte, orice firma americana sau vest-europeana de profil ar putea deveni interesata sa deschida o fabrica de acumulatori in Romania, ceea ce ar conduce la o schimbare substantiala a situatiei existente in acest moment pe piata locala.

Aristide Caranda, director general Caranda Baterii