Mult zgomot de fond pe piaţa undelor

Marile grupuri de radio s-au duelat în acest an în investiţii pentru o cotă de piaţă mai mare. Un an agitat pentru piaţa radio, 2007 marchează concentrarea frecvenţelor în mâinile marilor jucători, atât prin politicile de achiziţie, cât şi prin extinderea cu posturi de nişă. Lagardère şi SBS Broadcasting, trusturile cu cele mai mari cote din piaţa radio din România, şi-au consolidat în acest an poziţiile prin cumpărarea unor reţele strategice. Deşi repre

Marile grupuri de radio s-au duelat în acest an în investiţii pentru o cotă de piaţă mai mare. Un an agitat pentru piaţa radio, 2007 marchează concentrarea frecvenţelor în mâinile marilor jucători, atât prin politicile de achiziţie, cât şi prin extinderea cu posturi de nişă.

Lagardère şi SBS Broadcasting, trusturile cu cele mai mari cote din piaţa radio din România, şi-au consolidat în acest an poziţiile prin cumpărarea unor reţele strategice. Deşi reprezentanţii grupului francez Lagardère au demarat primii discuţiile pentru preluarea reţelei naţionale Mix FM, controlată de Aristotel Căncescu, în final, licenţele au ajuns în portofoliul SBS. Din cele 25 de licenţe tranzacţionate pentru circa şase milioane de euro, doar 18 aparţin legal SBS, restul fiind deţinute de Canet Radio ce operează postul One FM, unde SBS deţine 20%. Frecvenţele sunt folosite în prezent de Kiss FM, dar şi de noul post de radio al trustului, One FM. Lagardère a ripostat prin achiziţionarea reţelelor Radio AS (regională) şi Radio Deea (naţională). Cu 68.200 de ascultători numai în Capitală, Radio Deea a fost cumpărat de trustul francez pentru aproape cinci milioane de euro, prin intermediul societăţii Radio XXI. O mare parte din cele 21 de frecvenţe preluate au fost utilizate pentru lansarea Radio 21 în localităţi unde nu era prezent, precum Iaşi, pe restul urmând să emită un nou post.

Vânzarea posturilor mici duce la concentrarea pieţei în favoarea marilor companii. Potrivit lui Florin Ciobică, deputy general manager SBS Broadcasting Media, „concentrarea duce la politici de vânzări mai coerente şi soluţii complete pentru clienţi, atât din punct de vedere cantitativ, cât şi calitativ“. Pentru ascultători, tendinţa are şi efecte negative traduse prin mai puţine informaţii locale, spun unii membrii CNA.

Pe lângă preluări, trusturile s-au dezvoltat prin lansarea unor noi posturi, o strategie mai puţin costisitoare. Profitând de audienţa bună înregistrată de Radio Deea, SBS a lansat pentru fanii muzicii tehno-house Radio One FM, recepţionat în şapte oraşe. Pe aceeaşi nişă a intrat de curând şi Pro FM Dance, deţinut de Compania de Radio Pro.

Competiţia dintre Realitatea TV şi Antena 3 a fost transpusă pe calea undelor prin relansarea Realitatea FM şi apariţia News FM. La scurt timp după ce grupul Intact anunţa lansarea unui post de ştiri, Realitatea-Caţavencu a decis să schimbe programul exclusiv muzical al Realitatea FM cu varianta sonoră a canalului TV din grup. Pe de altă parte, News FM, lansat cu circa 150.000 de euro de societatea Antena 3, funcţionează pe principiul breaking news, difuzează emisiuni proprii. Investiţii în domeniu a făcut Valentin Nicolau. Cu circa 100.000 de euro, fostul preşedinte-director general al televiziunii publice a lansat, prin intermediul Editurii Nemira, postul cu specific cultural Smart FM.

O serie de schimbări a demarat şi Societatea Română de Radiodifuziune (SRR), cu intenţia de a-şi majora cota de piaţă la nivel urban, inclusiv în Capitală. Pe lângă îmbunătăţirile de ordin editorial, SRR a desfăşurat o campanie de imagine pentru Radio România Actualităţi, în care a investit circa 77.000 de euro. Ca urmare, audienţa postului a crescut în toamna acestui an cu 3% în mediul urban, respectiv cu aproape 10% în Bucureşti. Pentru 2008, SRR intenţionează să investească în marketing, mai ales că va aniversa 80 de ani, şi să lanseze un post de ştiri, la al cărui proiect editorial se lucrează, precizează Maria Ţoghină, preşedinte-director general al societăţii. Toate mişcările posturilor vizează obţinerea unei cote cât mai mari din piaţa de publicitate, estimată pentru acest an la 31-40 de milioane de euro. În ciuda faptului că românii ascultă tot mai mult radio, mediul adună numai 8% din investiţiile totale în publicitate.

Anul viitor însă va aduce creşteri semnificative, mai ales în contextul începerii monitorizării continue a audienţei. Cristi Pârvan, director de cercetare la Zenith Media, susţine că efectele măsurării asupra creşterii investiţiilor în publicitatea radio se vor vedea în a doua jumătate a lui 2008, când vor avea loc şi diverse reaşezări de grile. Bugetele de promovare pe radio ar putea evolua cu 20%, este de părere Claudiu Dumitrescu, director de vânzări la Regie Radio Music.

SBS Broadcasting
Grupul operează posturile Kiss FM, Magic FM şi One FM. Prin preluarea frecvenţelor Radio Mix FM, a devenit liderul pieţei cu 75 de licenţe. Vedeta grupului este Kiss FM, post situat în această toamnă pe locul doi în topul audienţelor pentru mediul urban, cu 1,6 milioane de ascultători.

Lagardère
Grupul de media francez administrează staţiile Radio 21 şi Europa FM, ultima fiind recepţionată prin reţea naţională cu 44 de frecvenţe. Europa FM este liderul pieţei din mediul urban, cu 1,7 milioane de ascultători. De pe poziţia a patra, Radio 21 are un public zilnic de 1,16 milioane de persoane.

SRR
Operează trei reţele naţionale: Radio România Actualităţi, Radio Muzical şi Radio Programul Satelor, la care se adaugă licenţe pentru posturile regionale şi internaţionale, precum şi radio-ul online Radio 3 Net. Vedeta portofoliului, România Actualităţi, are la nivel urban o audienţă de 1,5 milioane de ascultători, ocupând poziţia a treia.

Realitatea-Catavencu
Trustul controlat de Sorin Ovidiu Vîntu administrează licenţe pentru patru posturi de radio: Guerilla, Radio Total, Realitatea FM şi Alpha FM. Cele mai mari încasări din publicitate le aduce Radio Guerilla, post care a înregistrat în toamna acestui an circa 67.000 de ascultători zilnici din Bucureşti.

Intact
În portofoliul trustului, controlat de familia Voiculescu, intră posturile Radio Romantic şi proaspătul lansat News FM. Potrivit ultimului studiu de audienţă, la nivel urban, Radio Romantic a câştigat ascultători, ajungând la 245.500 de persoane, cu 70.000 mai mult decât în toamna anului 2006.

MediaPro
ProFM, Info Pro, CampusPro şi ProFM Dance sunt posturile de radio ce se regăsesc în portofoliul MediaPro. Cu 36 de licenţe grupate într-o reţea naţională, InfoPro atrage la nivel urban circa 153.000 de ascultători. Vedeta trustului rămâne ProFM, cu peste 760.000 de ascultători zilnic, în mediul urban.