Microîntreprinderile vor depune raportări financiare simplificate. Sunt vizate 600.000 de firme, ce condiţii trebuie să îndeplinească?

Companiile cu cifre de afaceri nete de maxim 700.000 euro şi cel mult 10 salariaţi vor depune raportări financiare simplificate specifice microîntreprinderilor, se arată într-un comunicat al Ministerului de Finanţe.

“Operatorii economici din România care se vor încadra în categoria microîntreprinderilor, potrivit normelor europene, vor beneficia de sistemul european de raportare financiară simplificat specific microîntreprinderilor, conform unui proiect de OUG și a două proiecte de Ordin de ministru, care transpun prevederile noii Directive europene contabile. Proiectele de acte normative au fost postate pe site-ul MFP la rubrica Transparență decizională”, se precizează în comunicat.

Microîntreprinderi sunt societăţile care la data bilanţului nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii: total active 350.000 euro; cifra de afaceri netă 700.000 euro; numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar 10.        

Prin preluarea normelor comunitare în legislația națională și prin raportare la noile criterii prin care se definesc microîntreprinderile, MFP estimează că 94% din operatorii economici raportori (peste 608.000) vor beneficia de avantajele scutirilor și simplificărilor introduse la nivel comunitar.

Principalele elemente de simplificare sunt cele referitoare la întocmirea unui bilanţ prescurtat şi a unui cont prescurtat de profit şi pierdere. Ambele componente ale situaţiilor financiare anuale vor cuprinde informaţii minime care trebuie prezentate conform Directivei.
Noile prevederi privind sistemul european de raportare financiară simplificat înlocuiesc sistemul simplificat de contabilitate introdus opțional începând cu anul 2011. De exemplu, de sistemul simplificat de contabilitate au beneficiat aproximativ 12.900 de operatori economici (circa 2% din totalul entităților din economia națională),  potrivit informațiilor din baza de date aferentă exerciţiului financiar al anului 2013.

Proiectul de OUG mai vizează următoarele aspecte care urmăresc, de asemenea, diminuarea sarcinilor administrative pentru contribuabili: cum ar fi reducerea obligaţiilor de auditare, întocmirea unui raport unic al administratorilor, posibilitatea de a opta pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, prevderea că pentru un exercițiu financiar poate fi  depus doar un singur rând de situații financiare.