Adrian Iovan, unul dintre cei mai vechi piloţi ai Tarom, a părăsit compania de stat pentru Blue Air. Gestul său ar putea fi urmat de alţi 20 de piloţi din flota Boeing. Motivul? Noua lege a pensiilor. Dacă va intra în vigoare în forma actuală, legea unitară a pensiilor ar putea avea un impact major şi asupra piloţilor aviaţiei civile, dar mai ales asupra celor de la Tarom. Potrivit viitoarelor legi care reglementează sistemele de salarizare şi de pensii, nu vor mai exista angaj
Adrian Iovan, unul dintre cei mai vechi piloţi ai Tarom, a părăsit compania de stat pentru Blue Air. Gestul său ar putea fi urmat de alţi 20 de piloţi din flota Boeing. Motivul? Noua lege a pensiilor.
Dacă va intra în vigoare în forma actuală, legea unitară a pensiilor ar putea avea un impact major şi asupra piloţilor aviaţiei civile, dar mai ales asupra celor de la Tarom. Potrivit viitoarelor legi care reglementează sistemele de salarizare şi de pensii, nu vor mai exista angajaţi la stat care să primească şi salariu, şi pensie mare. Aceste amendamente lovesc crunt în breasla aviatorilor. Până acum, piloţii puteau ieşi la pensie la vârsta de 50 de ani, dar aveau voie să continue activitatea cel puţin încă un deceniu. Din acest punct de vedere, această categorie era foarte pizmuită. Veniturile unui comandant activ de aeronavă, proaspăt pensionat, puteau ajunge şi chiar depăşi 7.000 de euro lunar.
Piloţii cu experienţă ai aeronavelor Tarom fac demersuri pentru a-şi salva veniturile substanţiale ce ar putea fi afectate de noile reglementări. Una dintre soluţii ar fi ca după pensionare să activeze în continuare în companii private. Iată de ce, în perioada următoare, este foarte probabil să asistăm la o migrare a piloţilor de la compania de stat (în principal, a celor din flota Boeing) la operatorii low-cost, precum Blue Air, care deţin flote formate din astfel de aparate.
Un pensionar la manşă
Cunoscutul aviator încearcă să păstreze o notă elegantă atunci când îşi motivează decizia de a părăsi Tarom după aproape un sfert de veac. „Am decis să plec din două motive. Primul, pentru că am considerat că a venit vremea să las locul liber pentru alţii mai tineri. Al doilea, pentru că există presiunea Guvernului de a nu cumula, în cazul bugetarilor, pensiile cu salariile“, declară el pentru Capital. „Prefer să merg la Blue Air, unde nu voi fi condiţionat de astfel de lucruri, deoarece e o companie privată. În prezent, la Tarom, sunt 20 de piloţi cu experienţă pe Boeing, care vor trebui să opteze fie pentru pensie, fie pentru salariu“, a precizat pilotul, care, la cei 51 de ani, este pensionar de un an şi proaspăt angajat la Blue Air.
Soluţii pentru o situaţie delicată
Compania naţională încearcă deja să ia măsuri preventive. Avertizată de mişcările pieţei, generate de noua lege a pensiilor, managementul Tarom a reuşit să „prindă“ 12 noi piloţi, mai precis să-i mute de la flota ATR la cea formată din aparate Boeing. „În şase-opt luni, aceştia pot suplini eventualele plecări, dar şi golul lăsat de cei nouă ani în care, de pe băncile facultăţii, nu au iesit piloţi“, susţine această variantă şi Iovan. Comandantul consideră însă că replierea Tarom este, în acest caz, doar o amânare a vremurilor şi mai delicate. „Tarom n-a încercat să mă reţină, ei se mişcă foarte greu şi orice decizie trebuie aprobată de minister. Aplecarea companiei faţă de personal lasă de dorit. Oricum, este o altă perspectivă cu Ruxandra Brutaru (actualul director general n.red.) la Tarom. Însă mentalitatea nu se schimbă“, adaugă Iovan.
Tarom: „După Iovan a mai plecat un pilot“
În prezent, la Tarom sunt 20 de piloţi cu experienţă pe aparatele de zbor Boeing. Ei trebuie să ia o decizie până în decembrie.
Adrian Iovan, pilot
350 de piloţi lucrează pentru companiile aeriene româneşti. Dintre aceştia, peste 200 sunt angajaţi ai Tarom, circa 100 lucrează la Blue Air, iar restul, la Carpatair