Industria materialelor de construcții, o bază solidă pentru economie

Cel mai important sector din activitatea economică a României este industria. Aproape un sfert din PIB este realizat de companiile din acest sector. Capital îi va prezenta și premia pe cei mai importanți jucători din industria materialelor de construcții în cadrul Galei Premiilor Industriei Românești.

    Teraplast

Producătorul de materiale pentru piaţa construcţiilor şi instalaţiilor Teraplast, controlat de omul de afaceri Dorel Goia, s-a extins în acest an în Serbia prin achiziţia producătorului de panouri sandwich Interlemind, contra unei sume de 4,3 mil. euro. Aceasta este prima investiţie din ultimii 25 de ani a unui grup industrial român în Serbia. Rebotezată TeraSteel Serbia, noua fabrică, are o capacitate de producţie comparabilă cu cea a TeraSteel Bistriţa, adică 2,2 milioane de metri pătraţi pe an. Planul de investiţii în unitatea din Serbia se ridică la 6,5 mil. euro pentru 2017 şi va continua anul viitor cu instalarea unor echipamente pentru producţia de panouri cu vată minerală bazaltică. Fabrica îşi propune o cifră de afaceri de 28 mil. euro pentru 2018. Teraplast a devenit în acest an proprietarul producătorului de ţevi de apă şi gaz Politub şi a intrat în acţionariatul Depaco, al doilea cel mai mare producător de ţiglă metalică din România. Aceste achiziţii au condus la majorarea, cu peste 14%, a planului de investiţii pe 2017 al grupului, până la 21 mil. euro. Grupul are 750 de angajaţi, cu 8% mai mulţi faţă de anul precedent, şi îşi propune creşterea numărului lor cu încă 8% şi în 2018. 

    Casa Noastră – Qfort

Producătorul de ferestre şi uşi termoizolante Casa Noastră din Dolj, care comercializează brandul Qfort, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 48,6 mil. euro, în creştere cu circa 16% faţă de rezultatul din anul anterior, şi un profit de 3,2 mil. euro, mai mare cu 41%. „Sperăm ca cifra de afaceri să fie cu minim 23,5% mai mare în acest an, pentru a trece pragul de 60 mil. euro. Profitul e posibil să rămână, în valoare absolută, ca şi anul trecut, deoarece am avut unele cheltuieli mai mari decât le-am bugetat, în special cu salariile“, spune Ştefan Cherciu, proprietarul companiei. În ultimul an, Cherciu a finalizat construcţia unei clădiri de birouri cu o suprafaţă de 4.200 mp, care dispune de 14 săli de şedinţă şi un showroom de 310 mp. Imobilul este situat lângă fabrica din Pieleşti. Totodată, el a iniţiat procesul de schimbare a sistemului de planificare a resurselor întreprinderii (ERP) şi vrea ca la începutul anului viitor să introducă un sistem de gestiune a relaţiei cu clienţii (CRM). Antreprenorul are stabilit un program de investiţii de circa 12 mil. euro pentru 2018. Producătorul a ajuns în această toamnă la 1.305 angajaţi, cu 200 de muncitori în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, şi are nevoie de cel puţin încă 100 de oameni.

    Macon

Anul trecut, producătorul de prefabricate din beton Macon din Deva şi-a majorat afacerile cu peste 11% până la 27,6 mil. euro, în timp de pierderile companiei s-au înjumătăţit, până la 1,6 mil. euro. „Pentru anul 2017 estimăm că cifra de afaceri şi EBITDA vor avea o creştere de două cifre comparativ cu rezultatele din 2016, creşterea  EBITDA fiind superioară“, a declarat Marius Marin, directorul executiv al Macon. Potrivit acestuia, în acest an, datorită dezvoltării unor activităţi noi, s-au creat 27 de locuri de muncă permanente în cadrul companiei, ceea ce a dus numărul mediu de angajaţi la 630 de muncitori. La nivel de grup, care cuprinde şi companiile Simcor Var, Simbeton şi Simterac, lucrează un număr mediu de 815 angajaţi, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din industrial materialelor de construcţii. Marius Marin are ca obiective până în 2020 implementarea managementului de tip Kaizen, în traducere din japoneză „îmbunătăţire continuă“, şi demararea procesului de robotizare. 

    Henkel România

Grupul german Henkel a început acest an printr-un proces de divizare a activităţilor din România. Astfel, activitatea de import şi distribuţie se derulează prin firma Henkel România, în timp ce producţia se realizează prin Henkel România Operations. Până anul trecut, diviziile de materiale de construcţii, produse de îngrijire personală şi de îngrijirea locuinţei funcţionau prin Henkel România, care a raportat o cifră de afaceri de 169 mil. euro, cu 17% mai mare decât în 2015, şi un profit de 14,6 mil. euro. Henkel deţine trei unităţi de producţie de adezivi în România, în Pantelimon (inaugurată în anul 2000), Câmpia Turzii (inaugurată în 2007) şi Roznov (inaugurată în 2013). Valoarea investiţiilor Henkel în unităţile de producţie locală depăşeşte valoarea de 46 mil. euro. În total, capacitatea de producţie a celor trei fabrici este de 680.000 – 700.000 de tone pe an. O parte dintre aceste investiţii au fost realizate şi cu finanţare europeană în cadrul programelor de dezvoltare regională. Compania are circa 500 de angajaţi în România.

    Elis Pavaje SRL

În primăvara acestui an, Elis Pavaje a început construcția celei de-a treia fabrici. Unitatea de producție din localitatea Secuienii Noi, județul Neamț, a fost inaugurată, la mijlocul lunii septembrie, în urma unei investiții de peste 10 milioane euro, aici fiind create 40 de noi locuri de muncă. Astfel, compania și-a majorat numărului personalului cu peste 12% doar în acest an. În 2016, compania a aniversat 25 de ani de la înființare. Pe scurt: activitatea a început în 1991 cu un utilaj artizanal care producea 6 mp de pavaj pe zi, iar în prezent capacitatea zilnică de producție este de 15.000 de metri patrăți în cele trei unități de producție, din județele Alba, Prahova și Neamț. Dacă anul trecut Elis Pavaje și-a consolidat poziția de lider al pieței de pavele și borduri din România, cu o majorare a cifrei de afaceri cu 11,7 % față de 2015, depășind pragul de 35 mil. euro, pentru 2017, Emil Goța (foto), directorul general al companiei, și-a propus o creștere de câteva procente a rulajului. Pentru atingerea acestui obiectiv, compania a lansat în acest an încă 13 de produse și și-a îmbogățit portofoliu cu proiecte de anvergură.

    Celco

Afacerile producătorului de materiale de construcţii Celco, care gestionează o fabrică de BCA, una de adezivi şi una de var, s-au majorat anul trecut cu 6,2% până la nivelul de 23,9 mil. euro, în timp ce profitul acesteia a crescut cu 21,1% până la 4 mil. euro. „Pentru anul curent ne aşteptăm la menţinerea tendinţei crescătoare înregistrate în primul semestru şi previzionăm o creştere de 5-7% a cifrei de afaceri anuale“, spune Niculae Duşu, care deţine firma alături de vărul său Ion Duşu. Fabricile Celco trec printr-un proces de modernizare, care s-a concretizat recent printr-o investiţie de 1,6 mil. euro în sistemul de alimentare cu combustibil solid pentru cuptorul de var tip Maerz deţinut de fabrica de var din localitatea Corbu. În prezent, Celco are în derulare o investiţie de 2,3 mil. euro care vizează instalarea unui nou concasor cu acţionare electrică pentru creşterea capacităţii de producţie în exploatarea calcarului la cariera de piatră din Taşaul, modernizarea liniei de producţie BCA şi implementarea sistemului informatic de gestiune a bazelor de date SAP. În fabricile Celco lucrează, în prezent, 297 de angajaţi, cu 4% mai mulţi decât în 2016. 

    Holcim România

Producătorul de materiale pentru construcţii Holcim România a consemnat anul trecut o cifră de afaceri de 226,2 mil. euro, în scădere cu 10% faţă de rezultatul anului precedent, şi un profit în stagnare de 28,4 mil. euro. „Având în vedere contextul pieţei locale, cu cheltuieli publice reduse şi lipsa proiectelor mari de infrastructură, ne aşteptăm ca volumele de ciment ale Holcim România să stagneze, în aceeaşi direcţie cu estimarea pentru întreaga piaţă. Pentru finalul anului 2017, estimarea Holcim România indică o creştere de 0-2% a pieţei de ciment“, spun reprezentanţii companiei. Producătorul a inaugurat în luna iulie un nou terminal de ciment în oraşul Roman după o investiţie de 2,7 mil. euro. Staţia va acoperi judeţele din regiunea Moldova. Noul terminal are o suprafaţă de 13.120 mp, este conectat la reţeaua de cale ferată şi dispune de utilaje de încărcare şi descărcare atât pentru ciment vrac, cât şi pentru ciment ambalat în saci. Până acum, investiţiile grupului la nivel local au depăşit 700 mil. euro, iar fabricile de ciment ale Holcim din Câmpulung şi Aleşd ocupă primele două locuri în ierarhia celor 200 de fabrici ale grupului LafargeHolcim, în privinţa performanţei. Numărul angajaţilor Holcim România a rămas constant, la aproximativ 800 de persoane.

 

    Saint-Gobain Glass România

La sfârşitul anului trecut, producătorul francez de materiale de construcţii Saint-Gobain a cumpărat producătorul de sticlă Pietta Glass Working din Vălenii de Munte de la omul de afaceri italian Alessandro Pietta. Prin această achiziţie, numărul de angajaţi ai grupului Saint-Gobain a crescut de la 800 la circa 1.500 de persoane. Pentru anul viitor, Saint-Gobain Glass intenţionează să facă angajări importante cu ocazia inaugurării unei noi fabrici la Călăraşi. „Anul viitor plănuim să dezvoltăm proiectul Sekurit, pentru a lansa noua linie de producţie de sticlă specială pentru parbrize. Investiţia este în conformitate cu nevoile pieţei locale şi europene, iar capacitatea de producţie va fi de circa 700.000 de parbrize pe an“, spune Norbert Teschner, directorul general al companiei. În ultimul deceniu, francezii au investit 10 mil. euro în modernizarea liniilor de producţie ale diviziei Saint-Gobain Glass România. Doar anul trecut, compania a investit circa 5 mil. euro în instalarea unor echipamente pentru a reduce impactul asupra mediului şi a îmbunătăţi şi extinde portofoliul de produse. Anul trecut grupul Saint-Gobain a obţinut o cifră de afaceri de 173 mil. euro în România, din care mai bine de jumătate a fost generată de producţia de sticlă.

    Adeplast

Ultima perioadă a fost extrem de bună pentru Adeplast, cel mai mare producător român din domeniul materialelor de construcții. Compania a încheiat anul 2016 cu o cifră de afaceri de 77 de milioane de euro și un profit de 5,6 milioane de euro. Pentru acest an, lucrurile se pare că au mers chiar mai bine. „La 9 luni, am reușit creşterea exporturilor cu 190%, am început construcţiea unei noi platforme Adeplast la Craiova şi am semnat actele pentru investiția din Oradea. Mai mult, am înregistrat o creştere de 20% a cifrei de afaceri pe primul semestru, față de aceeași perioadă a anului trecut”, a declarat Marcel Bărbuț”, proprietarul Adeplast, care are și o explicație pentru această performanță: „Evoluția se datorează, în primul rând, acoperirii minuțioase a teritoriului României și, în al doilea rând, gamei vaste de produse, toate realizate exclusiv în fabricile noastre”. Pe viitor, planurile sunt la fel de îndrăznețe. Omul de afaceri a cumpărat un teren de 20 de hectare în Craiova, oraș unde anunță construcția unei noi fabrici. „Cu această platformă avem în vedere să deservim toată partea de sud a țării, Bulgaria, Serbia, cât și celelalte țări din fosta Iugoslavie”, anunță Marcel Bărbuț. 

 

    Bilka

Anul trecut, Bilka a finalizat planul investițional demarat acum trei ani, care s-a ridicat la zece milioane de euro. Astfel, halele de producție au ajuns la o suprafață totală de 45.000 mp și au fost instalate 25 de noi linii de producție pentru țiglă metalică, accesorii pentru acoperiș și elementele sistemului pluvial. Pentru 2017, achiziția platformei Hidromecanica 2 Brașov și demararea planului de investiții de 20 milioane de euro reprezintă cea mai mare realizare. „În urma investițiilor realizate în anii trecuți pentru creșterea diviziei de rezidențial, am ajuns anul acesta la un grad de utilizate de 100% a spațiului disponibil. Platforma achiziționată ne va permite să menținem și în anii următori ritmul de creștere a afacerilor, dar și dezvoltarea diviziei de industrial“, a explicat Horațiu Țepeș, proprietarul Bilka. În 2016, compania a înregistrat afaceri de peste 60 milioane de euro, în creștere cu 41% față de 2015, iar cifra de afaceri estimată pentru acest an este de 400 milioane de lei.