În fiscalitate, mai mic nu înseamnă şi mai atractiv

Impozitul pe profit a scăzut semnificativ, în ultimii 15 ani, în majoritatea ţărilor lumii. În România, nivelul acestuia a fost redus de la 25% la 16%, începând cu 1 ianuarie 2005, situându-se sub cel din Japonia, SUA, Germania sau Canada. S-a dovedit acesta un argument suficient de puternic pentru a încuraja investiţiile străine?Liberalizarea comerţului internaţional, îmbunătăţirea comunicaţiilor şi a sistemelor de transport au încurajat investitorii să îşi mute afaceri

Impozitul pe profit a scăzut semnificativ, în ultimii 15 ani, în majoritatea ţărilor lumii. În România, nivelul acestuia a fost redus de la 25% la 16%, începând cu 1 ianuarie 2005, situându-se sub cel din Japonia, SUA, Germania sau Canada. S-a dovedit acesta un argument suficient de puternic pentru a încuraja investiţiile străine?

Liberalizarea comerţului internaţional, îmbunătăţirea comunicaţiilor şi a sistemelor de transport au încurajat investitorii să îşi mute afacerile în zonele cele mai favorabile din lume. Ca efect, competiţia între ţări pentru atragerea investiţiilor străine s-a intensificat, iar multe dintre guverne au reacţionat prin a reduce impozitele.
Nu toate statele concurează, însă, pentru investiţiile străine, oferind impozite mici. Ca şi în cazul firmelor, unele ţări adoptă strategii de diferenţiere şi nu de competiţie bazată pe „preţul“ minim. „Taxele sunt mai mari în Canada decât în România, dar guvernul canadian oferă mult mai multe avantaje“, consideră John Saroudis, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Canadieni din România. Pe de altă parte, admite el, „nivelul impozitului pe profit din România este foarte bun, asigurând ţării o poziţie foarte competitivă în regiune pentru a atrage investiţii străine“. Potrivit studiului KPMG, România se situează între primele zece state cu cele mai reduse impozite pe profit, dintr-un total de 86 de ţări analizate.

Nu doar investitorii străini sunt cei care pot câştiga din existenţa unui impozit pe profit situat la un nivel scăzut. Indirect, câştigă şi bugetul de stat. „Este foarte greu de cuantificat impactul direct al reducerii acestui impozit asupra bugetului de stat. Totuşi, scăderea lui a dus la o creştere a consumului, iar acest lucru a determinat venituri mai mari la buget“, spune Florin Câţu, economist-şef la ING.

Ţări ca SUA, Germania, Franţa sau Canada îşi permit să aplice un impozit mult mai mare decât Bulgaria sau România pentru că oferă alte avantaje investitorilor. Printre acestea se numără o infrastructură modernă, justiţie cinstită şi eficientă, forţă de muncă foarte bine calificată sau accesul la pieţe mari şi foarte prospere. În mod similar consumatorilor individuali, mulţi investitori nu îşi doresc neapărat „produsul“ cel mai ieftin. O parte importantă a acestora îşi doresc să opereze într-un mediu de afaceri de foarte bună calitate, chiar dacă plătesc impozite mai mari. În cazul României, impozitul a ajuns deja la un nivel considerat foarte bun. De acum înainte, autorităţile trebuie să crească atractivitatea mediului de afaceri utilizând alte pârghii.

„Pe lângă menţinerea unui nivel competitiv al impozitelor, guvernele trebuie să reducă birocraţia excesivă, să facă taxele mai simplu de administrat şi de plătit. Firmele nu trebuie să piardă foarte mult timp pentru calculul şi plata taxelor“, spune Patrick Leonard, Tax Partner, KPMG.

Deşi în România s-au făcut progrese mari în ultimii ani, mai este foarte mult de lucrat pentru a creşte atractivitatea mediului de afaceri. „Sistemul de impozitare din România este încă foarte complicat. Pentru a menţine o poziţie competitivă a ţării în atragerea investiţiilor străine nu este suficient un impozit cât mai mic, ci este necesar şi un sistem de impozitare mai simplu, mai clar şi mai stabil“, este de părere Patrick Leonard.
{i reprezentanţii Consiliului Investitorilor Străini consideră că autorităţile române trebuie să continue reforma. În opinia acestora, nu nivelul impozitului este cel mai important factor luat în calcul atunci când decid să investească într-o anumită ţară. „Stabilitatea şi predictabilitatea regimului fiscal sunt condiţiile cele mai importante pentru investitori atunci când îşi elaborează planul de afaceri“, declară Ruxandra Băndilă, director executiv al Consiliului Investitorilor Străini. În opinia sa, printre cele mai importante măsuri care trebuie luate se numără limitarea numărului de ordonanţe de urgenţă, punerea în aplicare a consultării prealabile în cazul proiectelor de legi, eliminarea imixtiunii în hotările judecătoreşti, punerea în aplicare a unei legi îmbunătăţite a falimentului şi adoptarea convenţiei OECD privind combaterea mitei.

O reducere şi mai mare a impozitelor nu garantează venirea mai multor investitori străini în România. Dar punerea în practică, în viitorul apropiat, a acestor recomandări poate fi una dintre soluţiile care să menţină un nivel ridicat al investiţiilor străine. 

25,7%

este nivelul mediu al impozitului pe profit din Uniunea Europeană. Statele din Europa de Est care au aderat la UE în 2004 au un nivel mediu al impozitului de 18,9%.