HARTA AUTOSTRĂZILOR cu și fără BENZINĂRII

De mai bine de cinci ani, autoritățile române nu au mai organizat nicio licitație pentru construcția de benzinării pe tronsoanele de autostradă deschise circulației.

Suntem repetenții Europei la construcția de autostrăzi, iar atunci când se mai deschid circulației tronsoane de câțiva kilometri, totul se face în pripă. Lăsând la o parte termenele prelungite cu lunile sau chiar și cu anii, panglicile sunt tăiate cu mare fast, chiar dacă lipsesc lucrări elementare precum garduri de protecție, ieșiri și intrări, parcări, telefoane de urgență și stații de alimentare cu carburanți.

Așa se întâmplă din 2007-2008 încoace, de la ultima licitație organizată pentru concesionarea de stații de carburanți pe A2 între București și Cernavodă. De atunci și până acum, s-au inaugurat tronsoane de autostradă care însumează 380 de kilometri. Pe niciunul dintre cele 12 tronsoane menționate nu există încă benzinării. Conducerea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a anunțat, încă de anul trecut, că în trimestrul II al acestui an va fi organizată o licitație în acest sens. Dar, nici în prezent nu este publicat anunțul.

Cât durează construcția unei benzinării

În luna mai a anului în curs, Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, declara că a fost selectată firma KPMG pentru întocmirea caietelor de sarcini, iar pe baza acestora vor fi organizate licitațiile pentru concesionarea loturilor de benzinării şi parcări. „Estimăm că am putea avea benzinării noi chiar şi din acest an, iar anul viitor vor fi pe toate autostrăzile“, a precizat Neaga. Potrivit lui, studiile europene arată că, pe autostrăzi, este necesară o benzinărie la fiecare 30-40 de kilometri. „Vom păstra şi noi această proporţie“, a precizat șeful CNADNR. Având în vedere că ne aflăm deja în luna august, este imposibil ca până la sfârșitul anului 2014 să avem stații de alimentare noi pe autostrăzi, întrucât companiile petroliere au nevoie de minimum 6 luni pentru a putea obține toate autorizațiile necesare și a construi un astfel de obiectiv.

Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, declara într-un interviu acordat Capital, în luna mai, că termenul de la semnarea contractului și până la deschiderea unei benzinării pe autostradă este cuprins între 6 și 12 luni, „dar depinde de mai multe elemente: autorizații, titluri de proprietate pentru terenuri“. „Ne dorim și vom investi, nu doar pe autostrăzi, pe aceste noi centre de trafic, fie ele comerciale, fie rezidențiale. Autostrăzile sunt o primă țintă. Și A3, de când s-a terminat și s-a dat în funcțiune și nu s-a organizat licitația de către CNADNR, care este factorul de decizie“, a mai spus Mariana Gheorghe.

Nu doar Petrom și-a manifestat interesul pentru deschiderea de benzinării pe autostrăzi, ci toate marile companii: Rompetrol, Mol, NIS-Gazprom și chiar și Socar, companie care, în momentul actual, nu este prezentă pe nicio autostradă, deși are o rețea de 28 de stații. „Toate noile tronsoane de autostradă se află în aria de interes a MOL România și vom evalua cu atenție oportunitățile pentru deschiderea de benzinării pe acestea. Așteptăm anunțurile oficiale de începere a licitațiilor“, ne-au transmis reprezentanții Mol. Cele mai noi benzinării pe autostrada București-Pitești au fost deschise anul trecut de NIS, sub brandul Gazprom. Directorul executiv al companiei, Ileana-Sorina Bălțatu, ne-a declarat că „fiecare proiect pentru o nouă benzinărie este analizat separat și trebuie să îndeplinească anumite criterii“, precizând că tronsoanele de autostradă reprezintă interes pentru NIS România.

Click pentru mărire