Valoarea adăugată a celor mai mari 750 de companii creşte cu 12% pe an. Cele mai mari companii din 24 de state europene au înregistrat împreună, în ultimul an fiscal, o valoare adăugată de 2.400 miliarde de euro. Sectoarele financiar-bancar, petrolier şi auto sunt performerii bătrânului continent. În ultimii opt ani, ne-am obişnuit cu o creştere economică semnificativă şi cu ideea că investitorii străini sunt determinaţi să vină în România pentru că în ţările
Valoarea adăugată a celor mai mari 750 de companii creşte cu 12% pe an. Cele mai mari companii din 24 de state europene au înregistrat împreună, în ultimul an fiscal, o valoare adăugată de 2.400 miliarde de euro. Sectoarele financiar-bancar, petrolier şi auto sunt performerii bătrânului continent.
În ultimii opt ani, ne-am obişnuit cu o creştere economică semnificativă şi cu ideea că investitorii străini sunt determinaţi să vină în România pentru că în ţările lor nu mai au oportunităţi de dezvoltare la fel de mari ca la noi. Rezultatele unui raport publicat recent de Departamentul de Comerţ şi Industrie din Marea Britanie arată însă că pieţele de origine ale celor mai mari 750 de firme din 24 de state europene oferă încă ritmuri bune de creştere a afacerilor. Clasamentul analizează performanţele acestor companii în funcţie de valoarea adăugată (calculată ca suma profitului operaţional, costurilor cu angajaţii şi a amortizărilor) şi arată că ritmul de creştere al acestora a fost, în ultimul an, de 12%.
Evoluţia valorii adăugate este foarte importantă, pentru că suma acestui indicator la nivelul unei ţări formează produsul intern brut. În plus, indicatorul arată în ce măsură firmele din statul respectiv oferă produse şi servicii care au o valoare semnificativ mai mare decât costurile aferente producerii acestora. Mai arată şi capacitatea companiilor de a intra pe pieţe noi, de a folosi strategii de marketing inovatoare, dar şi de a reduce costurile prin strategii eficiente de aprovizionare sau design.
Dar oportunităţile de creştere nu au acelaşi nivel în toate cele 24 de ţări analizate. Raportul arată că cea mai mare parte a valorii adăugate (63%) a firmelor din clasament s-a realizat în trei state: Anglia (615 miliarde de euro), Franţa (452 miliarde de euro) şi Germania (451 miliarde de euro). În cele 16 ţări din partea inferioară a clasamentului s-a creat numai 12% din valoarea adăugată.
Statele dezvoltate s-au specializat pe cele mai profitabile industrii
În Anglia, de exemplu, creşterea în ultimul an fiscal a fost de 12,4%, în timp ce în Franţa a fost de 9,4%, iar în Germania de numai 5,4%. Diferenţele sunt produse de doi factori. În primul rând, companiile din Anglia sunt mai puternice pentru că se concentrează în mai mare măsură asupra celor mai profitabile două domenii: sistemul financiar-bancar şi industria de petrol şi gaze. În Germania, prin comparaţie, sectorul auto este cel care are valoarea adăugată cea mai mare, însă această industrie nu are un ritm de creştere la fel de ridicat precum cel din sectorul petrolier sau din sistemul bancar. În plus, în industria auto este nevoie de investiţii mult mai mari şi de cheltuieli de cercetare şi dezvoltare semnificativ mai ridicate decât în domeniul financiar-bancar. Un alt factor care contribuie la succesul firmelor din Anglia este capacitatea lor de a folosi resursele mai eficient decât companiile din acelaşi domeniu din alte state.
Bogaţia firmelor
2.400 de miliarde de euro este suma valorii adăugate în ultimul an fiscal de către cele mai mari 750 de companii din Europa. Această sumă este de peste 24 de ori mai mare decât PIB-ul României din 2006.