Francizele au devenit molipsitoare

Berkshire Hathaway este unul dintre cei mai autoritari teoreticieni ai francizei. Intr-unul dintre discursurile sale economice, Buffet spunea despre franciza ca este o afacere care iti poate asigura una dintre cele mai ridicate rentabilitati a capitalului investit, chiar daca pe parcurs apar greseli manageriale. Marile sale pariuri, Dairy Queen si The Coca-Cola Company, au dovedit ca avea dreptate cand vorbea despre puterea de expansiune a unei afaceri prin franciza. The Coca-Cola Company, la ca

Berkshire Hathaway este unul dintre cei mai autoritari teoreticieni ai francizei. Intr-unul dintre discursurile sale economice, Buffet spunea despre franciza ca este o afacere care iti poate asigura una dintre cele mai ridicate rentabilitati a capitalului investit, chiar daca pe parcurs apar greseli manageriale. Marile sale pariuri, Dairy Queen si The Coca-Cola Company, au dovedit ca avea dreptate cand vorbea despre puterea de expansiune a unei afaceri prin franciza. The Coca-Cola Company, la capitalul careia detine indirect cateva procente, a dezvoltat astfel unul dintre cele mai puternice sisteme de vanzari si distributie din lume. Compania din Atlanta a fost, de altfel, primul jucator important intrat in Romania prin franciza dupa 1990. In anul 1991, cand Ion Stamanichi, pe atunci director general al Ci-Co, i-a scris presedintelui Coca-Cola sugerandu-i o colaborare, pe piata locala nu se stia mai nimic despre acest sistem. Dupa 14 ani, in care a investit in Romania 400 de milioane de euro si a deschis opt fabrici, Coca-Cola este extrem de multumita de afacere.Dar startul expansiunii accelerate a marilor francizori internationali s-a dat cu adevarat in 2002. „Apetitul francizorilor a fost amplificat de faptul ca ei se simt acum suficient de protejati de sistemul legislativ si de cadrul economico-fiscal”, spune Razvan Blid, director al CHR Consulting. In plus, adauga el, francizorii sunt incantati de potentialul imens al pietei, in ceea ce priveste atat numarul de consumatori, cat si puterea de cumparare aflata in continua crestere.
Comertul si serviciile sunt cele mai cautate
Un studiu al CHR Consulting arata ca pe piata locala si-au facut loc nu mai putin de 171 de marci internationale si autohtone de franciza. Retelele dezvoltate de acestea cumuleaza la ora actuala 1.100 de unitati teritoriale si 11.400 de angajati. Domeniile acoperite sunt extrem de variate: de la magazine de imbracaminte, bijuterii si cosmetice, pana la supermarketuri, cafenele, fast food-uri si servicii hoteliere. Numai in domeniul comertului cu imbracaminte exista 55 de marci, acest sector conducand plutonul. Zara, Intersport, Athlete Foot’s sau Primo Emporio sunt doar cateva dintre numele mari intrate in Romania in ultima perioada.Una dintre explicatiile dezvoltarii preponderente a francizei din sfera serviciilor si a comertului cu amanuntul este nivelul mai redus al capitalului necesar demararii unei astfel de afaceri. Anul trecut, de exemplu, taxa de intrare platita pentru aderarea la retelele de franciza a variat de la 500 de euro la peste 250.000 de euro. La aceasta se adauga redeventele (o suma platibila lunar de catre francizat, aplicabila la cifra de afaceri si care se situeaza, in general, intre zero si 5-6 % pentru francizele de retail, respectiv intre 6 si 20% pentru servicii), precum si o taxa de publicitate (care poate ajunge, in unele cazuri, la 3% sau chiar 6%). Insa francizatul mai trebuie sa investeasca in amenajarea spatiului si in echipamente, iar sumele pot varia de la 10.000 la 200.000 de euro, in cazul serviciilor, sau intre 45.000 si peste 350.000, daca se alege o franciza de retail. „De regula, amortizarea se face in trei-patru ani. Rata de succes a francizelor este estimata de noi la 93%”, spune Razvan Blid.In timp ce SUA detine primul loc in clasamentul tarilor de origine a francizelor, marcile autohtone se pozitioneaza, surprinzator, pe locul secund. De altfel, CHR Consulting estimeaza ca interesul investitorilor autohtoni de succes de a-si extinde afacerile prin franciza va creste sustinut, iar numarul celor care vor alege acest sistem se va ridica anual la cel putin cinci-sase. Insa si brandurile internationale vor continua sa atace piata romaneasca intr-un ritm cel putin la fel de ridicat ca in 2004, noile intrari fiind previzionate sa se ridice la 30-40 pe an.

SECTOARELE PROFITABILE PENTRU FRANCIZE
Din cifra de afaceri de aproximativ 730 milioane de euro generata in 2004 de sistemul de franciza din Romania, aproape 44% (318 milioane de euro) este aportul companiilor din industria de bauturi racoritoare, alcoolice si din sectorul materialelor de constructii. Pe locul secund, cu 206 milioane euro, se situeaza francizele din domeniul serviciilor financiare, al publicitatii, resurselor umane si intretinerii. Francizele din distributie si retail (moda, bijuterii, electrice si electronice, produse petroliere, produse de ingrijire a corpului) au inregistrat o cifra de afaceri de 146 milioane euro, cele din industria fast food si alimentara – 32 milioane euro, iar cele din sectorul hotelier – 28 milioane euro.

Numarul retelelor de franciza operationale
Distributie – retail    87
Servicii    78
Industrie    6

In total, in Romania s-au dezvoltat in ultimii ani 171 de marci de franciza, dintre care 43 sunt de origine autohtona. Jumatate din totalul retelelor activeaza in distributie si retail. Cele mai extinse sunt Fornetti (300 unitati), Alloys Dallmayr Kaffe (117 parteneri) si Germanos (75 unitati). Alte retele cu prezenta in majoritatea oraselor sunt Depozitul de Calculatoare, Motor, Rompetrol, American Life Insurance Company, Kenvelo si Tina R.