Evaluatorii au încasat 37 mil. euro anul trecut

Piaţa evaluărilor din România a ajuns la aproximativ 37 de milioane de euro anul trecut, în creștere cu aproape 6% față de anul precedent, conform cifrelor de afaceri raportate de evaluatorii autorizați către Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR).

Aproximativ 50.000 de rapoarte de evaluare au fost realizate de evaluatori persoane fizice, în timp ce companiile de evaluare, care au calitatea de membri corporativi ANEVAR, au raportat efectuarea a peste 112.000 de rapoarte pe întreg parcursul anului 2015.

”Pentru anul în curs, ne așteptăm la un avans mai mare al pieței decât în anul precedent, pe fondul creșterii economice și al modificării Codului Fiscal, intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, care a impus și persoanelor fizice, alături de cele juridice, evaluarea proprietăților deținute și utilizate în scop comercial”, a declarat Daniel Manațe, președintele ANEVAR.

Dacă la evaluatorii autorizați persoane fizice distribuția pe județe a lucrărilor este destul de uniformă, 9,3% din totalul rapoartelor de evaluare fiind realizate de aceștia în București, 7,6% în Constanța și 6,4% în Cluj, în ceea ce privește companiile de evaluare lucrurile stau complet diferit. Aproximativ 50% din totalul rapoartelor de evaluare realizate de acestea sunt concentrate în București, oraș urmat la mare distanță de Cluj, cu 7,8% din total și de Sibiu și Iași, ambele cu 3,2%.

Cele mai multe lucrări de evaluare efectuate în anul 2015 au fost realizate în scopul garantării împrumuturilor, respectiv peste 100.000, reprezentând 60% din total. Evaluatorii persoane fizice au declarat că peste 25% din lucrările efectuate de ei sunt în acest scop, urmate îndeaproape de evaluări pentru raportare financiară (22%). În cadrul companiilor de evaluare, însă, ponderea rapoartelor de evaluare pentru garantarea împrumuturilor este de peste 80%, în timp ce doar puțin peste 6% sunt lucrări în scopul raportării financiare. Alte scopuri pentru care s-au realizat rapoarte de evaluare, dar în ponderi mai mici, sunt – atât pentru persoane fizice, cât și pentru firme – procedurile de insolvență sau faliment (6.413 de rapoarte în 2015), impozitarea (5.973), solicitările instanțelor judecătorești (4.485), garantarea și reeșalonarea datoriilor către stat (1.775), fuziunile, achizițiile sau delistările de pe Bursă (1.261) şi stabilirea despăgubirilor în caz de expropriere (999).