Numele mari care dezvoltă, în România, componente pentru automobilele viitorului

Două dintre cele mai mari grupuri din industria de componente auto, Bosch și Continental, și-au dezvoltat în România o bază puternică de producție alături de care centrele de cercetare – dezvoltare caută soluții pentru automobilele viitorului, de la propulsia hibridă sau 100% electrică până la conectivitate și deplasare autonomă.

Grupul Bosch, a încheiat anul fiscal 2017 cu vânzări consolidate în valoare de 1,9 miliarde de lei (416 milioane de euro) în România, ceea ce reprezintă o creștere puternică de 26 de procente față de anul anterior. Vânzările totale nete de 4,2 miliarde de lei (931 milioane de euro), incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au înregistrat o creștere anuală de aproximativ 57 de procente. „România a devenit o piață din ce în ce mai importantă pentru Bosch în ultimii ani. Grupul și-a menținut poziția solidă în România, având o creștere

puternică în 2017, în ciuda climatului economic și politic dificil din țară”, a declarat Mihai Boldijar, director general Robert Bosch SRL și reprezentant al Grupului Bosch în România. Conform oficialului, compania se așteaptă să continue dezvoltarea tuturor sectoarelor de activitate și în 2018.

Cu aproximativ 6.500 de angajați în România la finalul lui 2017, în creștere cu 36% față de anul precedent, grupul Bosch a continuat investițiile în uzinele sale din țară. Fabrica de componente auto electronice din Cluj și-a mărit capacitatea de producție și portofoliul de produse, inaugurând în octombrie și un centru de training dedicat pregătirii elevilor în sistemul de învăţământ dual. Și unitatea de producție din Blaj a înregistrat o dezvoltare semnificativă a producției anul trecut, iar pentru 2018 este așteptată adăugarea unor noi produse în portofoliu. În plus, Bosch a decis să își extindă activitățile de producție şi pentru sectorul „Bunuri de larg consum”. BSH Electrocasnice a achiziționat recent un teren de 40 de hectare pentru construirea unei fabrici de mașini de spălat în Simeria unde, în următorii ani, compania va investi aproximativ 110 milioane de euro.

Mai important chiar decât proiectele industriale, grupul Bosch și-a extins permanent activitățile de cercetare și dezvoltare în România începând cu 2013. Compania investește aproximativ 25 de milioane de euro într-un nou proiect pentru construcția Centrului de Inginerie de la Cluj-Napoca. Noua clădire, care va avea o suprafață de aproximativ 17.000 de metri pătrați, va concentra, din 2019, activitățile desfășurate anterior în mai multe locații din Cluj. În prezent, aproximativ 400 de angajați își desfășoară activitatea în sediile Centrului de Inginerie din Cluj-Napoca. Centrul de R&D din Cluj dezvoltă produse de ultimă generaţie în ariile software, hardware și mecanică, precum și ingineria calităţii şi a fiabilităţii. Inginerii talentaţi din cadrul Bosch lucrează la soluții și tehnologii pentru viitor, cum ar fi conducerea conectată, electrificată și autonomă, care sporesc siguranța și confortul la volan și pot salva vieți, prevenind accidentele.

Cel mai mare angajator privat

Continental – grup cu peste 220.000 de angajaţi la nivel mondial, dintre care peste 19.700 în cele şapte unităţi de producţie şi patru centre de cercetare şi de dezvoltare din România – a devenit în 2017 cel mai mare angajator privat din ţară. În perioada 1999 – 2017, Continental a investit în România circa 1,4 miliarde de euro, concernul german făcând investiţii de peste 175 de milioane de euro doar anul trecut în locaţiile sale din România. Compania a investit în infrastructură, echipamente şi în tehnologii de ultimă generaţie pentru centrele sale de cercetare şi dezvoltare, precum şi pentru unităţile de producţie. Printre cele mai noi proiecte Continental dezvoltate în România se numără dezvoltarea inteligenței artificiale (IA) pentru autovehicule autonome. Grație unui parteneriat cu NVIDIA echipa din Timișoara a grupului Continental are sarcina să integreze și să adapteze modulele software având la bază rețele neuronale și hardware. Tot în România, mai exact la Iași și Sibiu, cercetătorii Continental au dezvoltat și testat „unitatea de control a portierei”, în timp ce la centrul de inginerie din Timişoara funcționează un centru de competenţe pentru dezvoltare software, electronică şi de sistem pentru produse de încărcare a bateriei prin cablu, precum şi wireless.

100 de români lucrează pentru Porsche

La jumătatea lunii iulie, Porsche Engineering România a inaugurat noul sediu. După doar doi ani de prezență în țara noastră, subsidiara locală a furnizorului global de servicii de inginerie Porsche Engineering Group GmbH a atins, de asemenea, pragul de 100 de angajați, apropiindu-se rapid de obiectivul de recrutare de 120 de angajați, propus pentru finalul lui 2018. Birourile din Cluj au fost echipate cu cele mai noi tehnologii, care vor facilita munca pe o diversitate de proiecte, variind de la soluții digitale și de mobilitate electrică, până la Computer Vision, Machine Learning, cercetare Big Data și condus autonom. Printre cele mai importante dotări ale noului sediu se numără un laborator dedicat, cu numeroase computere de bord, unde inginerii pot face setările automate la interfețele mașinilor. Porsche Engineering este deținută integral de constructorul de mașini sport Porsche AG, cu sediul în Stuttgart. Prin urmare, munca inginerilor din Cluj are ca rezultat concret noi opțiuni și inovații, încorporate pe mașinile sport Porsche vândute în întreaga lume.

„Am decis să construim propria noastră clădire care să găzduiască Centrul de Inginerie din Cluj. Acest lucru confirmă încă o dată angajamentul Bosch de a dezvolta soluţii şi tehnologii pentru viitor în România, cu experţi locali”.

 

Mihai Boldijar, director general Robert Bosch SRL

 

 

 

 

„Ne concentrăm pe cele mai relevante domenii tehnologice în sectorul automotive, inclusiv materialele din cauciuc pentru pneuri, electrificarea, conectivitatea şi conducerea automată, respectiv autonomă. Peste 5.700 de ingineri şi specialişti IT lucrează în centrele noastre de cercetare şi dezvoltare.”

 

Christian von Albrichsfeld, directorul general Continental România

 

 

 

 

 

„Am început anul 2018 cu multe proiecte noi, în arii foarte dinamice și complexe ale ingineriei software și auto, dar proiectele cele mai pline de provocări sunt cele axate pe tendințe majore la ora actuală – computer vision, machine learning și condus autonom”.

Marius Mihailovici, director general Porsche Engineering România

 

 

(Acest articol a fost publicat în numărul 29 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 23 – 29 iulie 2018)