Efectul accizelor: fumătorii cheltuie mai mult, dar nu renunţă la ţigări

Creşterea accizelor a dus piaţa ţigaretelor la cinci miliarde de lei, cu aproape 20% mai mult decât în anul precedent. Cantităţile vândute au rămas însă neschimbate. Migraţia forţei de muncă dă bătăi de cap producătorilor de ţigarete. Dacă noile reglementări în privinţa promovării produselor nu i-au afectat prea mult, faptul că un număr tot mai mare de muncitori pleacă în străinătate nu mai poate fi contracarat la fel de uşor cu mişcări ingenioase de mark

Creşterea accizelor a dus piaţa ţigaretelor la cinci miliarde de lei, cu aproape 20% mai mult decât în anul precedent. Cantităţile vândute au rămas însă neschimbate.

Migraţia forţei de muncă dă bătăi de cap producătorilor de ţigarete. Dacă noile reglementări în privinţa promovării produselor nu i-au afectat prea mult, faptul că un număr tot mai mare de muncitori pleacă în străinătate nu mai poate fi contracarat la fel de uşor cu mişcări ingenioase de marketing.

„Până acum piaţa a fost constantă, la circa 35 de miliarde de beţe (n.r. ţigarete) anual. Însă, pentru anul acesta, noi previzionăm că vânzările pieţei se vor ridica la 34,5 miliarde de beţe“, spune Gilda Lazăr, corporate affairs director la JTI. Ea precizează însă că nu există o metodă precisă de măsurare a acestor vânzări, suma incluzând şi ţigările de contrabandă. „Contrabanda s-a menţinut la cote reduse în 2007, mai exact la 13%, faţă de 16% în anul precedent, datorită eforturilor autorităţilor şi industriei“, spune Lazăr.

Cifrele furnizate de companiile de cercetare a pieţei şi producătorii de ţigarete diferă însă. Astfel, conform Nielsen, companie de cercetare a pieţei, anul trecut s-au vândut 21,1 miliarde de ţigări, cu 0,25% mai puţin decât în anul precedent.

Din punct de vedere valoric, situaţia arată cu totul altfel. Anul trecut, în grupa mărfurilor nealimentare, ţigările au consemnat cele mai importante scumpiri, de 12,64%. Astfel, valoarea pieţei a urcat de la 4,24 miliarde de lei, în 2006, la peste cinci miliarde de lei, anul trecut, conform cifrelor furnizate de Nielsen. Tendinţa va continua şi anul acesta, mai ales că la începutul anului s-a înregistrat deja o creştere. În perioada 1 ianuarie – 30 iunie, acciza minimă va fi de 39,5 euro la o mie de ţigarete, cu 4,55% mai mult decât în a doua jumătate a anului trecut. Conform unui studiu Eurostat, la sfârşitul anului 2006, înainte de aceste creşteri ale accizei, preţul ţigărilor în România se situa la 33% din media europeană, faţă de 52% în Bulgaria, 55% în Ungaria sau 74% în Grecia. „Preţurile vor continua să crească şi anul acesta, din cauza accizei, dar etapizat. Se evită şocul asupra consumatorilor“, spune Gilda Lazăr, adăugând că anul trecut valoarea accizelor plătite de producători statului a fost de 1,4 miliarde de euro. Ea estimează o creştere cu 30% a valorii pieţei de ţigarete în 2008.

JTI cumpără Gallaher şi câştigă locul doi în piaţă

În privinţa mărcilor, preferinţele consumatorilor sunt neschimbate. Cel mai vândut brand este Kent, urmată de Marlboro, L&M, Pall Mall şi Winchester, toate cumulând o cotă de 61% din piaţă ca volum al vânzărilor. British American Tobacco rămâne producătorul cu cele mai mari vânzări din piaţă, urmat de Philip Morris, JTI şi Gallaher. Ultimele două companii au fost însă anul trecut actorii unei tranzacţii. „De atunci, am trecut pe locul doi, iar acum avem împreună 29,1% din volumul pieţei. Creşterea a fost constantă, poziţia acum fiind consolidată“, explică Gilda Lazăr, spunând că produsul care aduce cele mai mari vânzări firmei este Winchester, dar că cea mai puternică marcă JTI este Winston.

Preferinţele consumatorilor nu s-au modificat semnificativ nici în ceea ce priveşte tipul de ţigări fumate. Se observă însă o migrare a fumătorilor de la ţigările full-flavour la ţigările lights, ultima categorie reprezentând anul trecut 37,1% din piaţă, faţă de 34,7% în anul precedent. O diferenţă mai mare apare însă, conform studiului MEMRB, la cota de piaţă a pachetelor de zece ţigarete. Acestea au scăzut la numai 1,4% din volumele vândute în magazine, faţă de 8,4% în anul precedent. Ţigările Slims şi Super Slims au devenit mai populare, procentul volumelor vândute din această categorie urcând la 2,7%,  de la numai 1,1% în 2006.

Capital – Editia nr.14, data 9 aprilie 2008